Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

d'n Schele Os Russian Imperial Stout

Gestart door Gerb, 06-06-2008 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Daarnet even een Schele Os RIS opengetrokken. Hij stond te koop bij de Wijn -en Bierboetiek in Den Haag.

Uiterlijk: heel donker bruin met een inzakkende schuimkraag met hele fijne bubbels. Ziet er goed uit.
Geur: droppig en zwarte bessen. Is dit Brewer's Gold? Nu herken ik weer de typische Maasland gist met z'n olie-achtige karakter, zoals een groot aandeel ongemout ook kan hebben. Ik proef deze smaak ook in de andere Maasland bieren. Weinig hoparoma.
Smaak: geroosterd, lekker moutbitter. Het bier is zoet, een beetje te voor mij, kandijsuiker. Stevige bitterheid. Lekkere zwarte bessen of cassis smaak. De gist geeft (waarschijnlijk) een olie-achtig karakter wat goed past in dit bier.
Oordeel: prima bier, al zal deze gist nooit een favoriet van mij worden.

oranjeboombiertje

Volgens mij heeft dit bier geen Maasland gist.

Zelf heb ik hem al een paar keer op de brouwerij bij Frans geproefd. Ik vind het een mooi biertje om 's avonds rustig eentje van te drinken. Het bier laat zich totaal niet doordrinken maar is gewoon heerlijk om af en toe een slok van te nemen.

:degroeten:
Wesley

Gerb

De laatste keer dat ik een Maasland bier gedronken heb was op de MTG dag 2 jaar geleden meen ik. Toen proefde ik in de blond ook niet de Maasland gist. De bieren die ik daarvoor van de Maasland brouwerij heb gedronken hadden die olie-achtige smaak wel. Misschien heeft Frans nu meerdere gisten tot z'n beschikking? Ik zal nog eens een paar flesjes aanschaffen.

RobinB

De Maasland gist zal toch gewoon een commercieel verkrijgbare gist zijn?
Of hebben ze hun eigen unieke gist (en bijbehorend lab?)

oranjeboombiertje

Frans heeft een eigen gist cultuur.

Wesley

RobinB

Goh, dat het al uitkan voor zo'n (relatief) kleine brouwerij om je eigen unieke giststam te hebben en onderhouden!
 :duimop:

Dit zit ook in de flesjes toch?

oranjeboombiertje

Maasland is een erg grote kleine brouwerij, de grootste zelfs. Het is dus niet heel gek dat Frans een eigen gistje heeft.

Deze gist zit inderdaad in de flesjes, als het bier met die gist is vergist. Volgens mij gebruikt Frans namelijk wel verschillende gisten.

Wesley

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 07-06-2008  22:44 uMaasland is een erg grote kleine brouwerij, de grootste zelfs.

Wel jammer dat het dan zo slecht verkrijgbaar is hier in het Noorden...  :-\

oranjeboombiertje

Het is in heel Nederland niet echt goed te krijgen maar Frans vertelde mij laatst dat hij in Engeland op vakantie was. Daar was een caféhouder die vertelde dat hij een geweldig mooi bier uit Nederland had en schonk het in voor Frans, die zat daar ineens zijn eigen bier te drinken.

Er schijnt ook veel richting scandinavië te gaan (het is toch wel verkrijgbaar in het noorden ;D) en ook nog wat naar Amerika.

Wesley

MO

Hele mooie verhalen. De Texelse is stukken groter dan de Maasland. Niet te veel opscheppen, he Wes? Maar het klopt wel dat de Maasland een van de grootste kleine brouwerijen is.

Frans speelt heel veel met gist. De laatste laten we zeggen maanden is er helaas niet meer met de huisgist gebrouwen. Dat gaat binnenkort wel weer gebeuren vermoed ik. De ene keer pakt Frans nu een korrel, de ander keer een Wyeast. Hij heeft nu zelfs wat proefbrouwsels met een ondergist gemaakt.

Frans is met recht een van de meest experimenterende grote kleine brouwers van Nederland.

oranjeboombiertje

Citaat van: MO op 07-06-2008  23:48 uHele mooie verhalen. De Texelse is stukken groter dan de Maasland. Niet te veel opscheppen, he Wes? Maar het klopt wel dat de Maasland een van de grootste kleine brouwerijen is.

Eigenlijk was ik alleen Frans aan het napraten, die heeft mij dat eens verteld dacht ik.

Wesley

JWVG

CiteerMaar het klopt wel dat de Maasland een van de grootste kleine brouwerijen is.

Even een filosofische vraag: op welk moment wordt een heel grote kleine brouwer een heel kleine grote brouwer  :weetniet:?

:degroeten: JW.

MO

Richting de 1000-2000 hl per jaar lijkt me.

RobinB

@MO:
Weet jij misschien iets meer over de "huisgist"?
Waar komt het vandaan? Vergelijkbaar met?
Enz.

Adrie

Of is dit bier weer een mislukte Zuster Agatha?  >:D

MO

Er zijn in Duitsland diverse instanties die specifieke gisten verkopen, daar kan iedereen een eigen stam met een typisch smaakprofiel aankopen. Schijnt wel behoorlijk prijzig te zijn.

De Maasland gist gist goed door, is goed te winnen (blijft mooi winnen na einde gisten) en geeft een kenmerkende fris-zure smaak. Dit lijkt erger dan het is, de gist schijnt meer citroenzuur dan gemiddeld aan te maken.

De Maasland Schele Os tripel met de eigen gist is echt een topbier, enorm lekker.

Vergelijkbare Topics (7)

11198

Reacties: 9
Gelezen: 3702

1386

Reacties: 6
Gelezen: 5005

39181

Reacties: 12
Gelezen: 3852

2144

Gestart door wim

Reacties: 17
Gelezen: 8145

5696

Reacties: 2
Gelezen: 2050

43427

Reacties: 0
Gelezen: 1329

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.