Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Lekkere Duitse bieren?

Gestart door oranjeboombiertje, 07-05-2008 23:47 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Nu zit ik weer aan een Duitse urtyp en het valt me ook nu op dat ik het helemaal geen urtyp vind. Het is gewoon een pils met iets meer alcohol.

Als ik aan een urtyp denk dan denk ik aan iets minder alcohol (4,5% :denken:), wat donkerder en moutiger, en ook (veel) bitterder/hoppiger. Bij de urtypes die ik tot nu toe geproefd heb ontbreekt het hier allemaal aan ??? Die Duitsers zijn dus toch niet helemaal stijlvast, of ze vormen de stijl om naar eigen smaak.

:degroeten:
Wesley

MO

Ik heb nog nooit een bittere Duitse Urtyp geproefd (ik denk dat ik er een stuk of 5 heb geproefd, zou het op moeten zoeken). Volgens mij is er maar 1 bittere Urtyp en dat is de Brand up (terug van weggeweest). Of kent iemand anders nog bittere urtyps.

Herman

Urtyp is natuurlijk niet iets dat per se op het etiket staat. Pilsner Urquell, 1870 (....o ja Duits he?). Haake Beck, Jever, Bitburger geloof ik ook en zo nog wel een paar.

Oscar

Citaat van: MO op 12-05-2008  23:51 uVolgens mij is er maar 1 bittere Urtyp en dat is de Brand up (terug van weggeweest). Of kent iemand anders nog bittere urtyps.

Jazeker..ik heb er ondetussen 22 bewust geproefd en daar zaten zeker bittere utypen tussen: Arnsteiner Pils, AltMühltaler Gold-Export, Eisenacher Wartburg Export, Kalsberg Urpils.

oranjeboombiertje

Er zijn inderdaad wel bittere urtypes te vinden maar daar staat het meestal niet duidelijk op het etiket (Jever, Bitburg) terwijl de bieren die verkondigen een urtyp te zijn juist niet op een urtyp lijken :-\

Wesley

Oscar

Citaat van: Oranjeboombiertje op 13-05-2008  08:18 uterwijl de bieren die verkondigen een urtyp te zijn juist niet op een urtyp lijken :-\

Dat is natuurlijk weer het hele biertypen verhaal... Een brouwer maakt een bier noemt het een pils en als je het proeft is het feitelijk een urtype en dat geldt soms ook andersom.

Caspar

Een Urtyp hoeft toch ook niet per se zeer bitter te zijn? Het zit hem ook in de restsuikers en kruidige hopsmaken.

Oscar

Niet zeer bitter, maar wel bitterder dan een gewone pilsener. Waar de pils stop qua bitterheid, daar begint de urtype.

Caspar

Maar wat is dan de bovengrens van pils: Grolsch?

oranjeboombiertje

Een urtyp is heel anders dan een gewone pils. De meeste Duitse varianten die ik nu heb geproefd waren standaard pils met iets meer alcohol.

Wesley

Edgar

Het gistprofiel is naast al eerder genoemde factoren bepalend voor een Urtyp. Dat wordt nogal onderschat zo hier en daar, maar je brouwt geen Urtyp zonder Urtypgist.

oranjeboombiertje

Dat heb ik gemerkt in mijn laatste urtyp met de munich lager.

Wesley

JWVG

Ik zit nu middenin een literfles Schumacher alt. Maar ik moet zeggen dat ik niet zo onder de indruk ben. Prima bier, hoor, technisch gesproken, en het zal ook wel 'fris' zijn. Maar ik vind het nogal saai. En dat geldt voor de meeste commerciele alts die ik de afgelopen dagen heb gedronken. Zelfs voor de Uerige: die is wel flink bitter, maar ik proef heel weinig hopsmaak en hoparoma. Ik merk dat ik dat toch wel erg kan waarderen in een bier. Moutigheid waardeer ik toch wat minder, geloof ik. En wat fruitigheid mag er ook bij! En gistkarakter  ;D. Kortom: niet helemaal mijn stijl toch...

Nou ja: weer wat geleerd  :weetbeter:

:degroeten: JW.

Hopmans

De titel van deze topic klopt niet:

CiteerLekkere Duitse bieren

:)

JWVG

Wat zijn we weer scherp  :D. Ik zocht naar een draad getiteld 'niet helemaal mijn soort Duitse bieren', maar gek genoeg was die er niet. En ik vind dat een beetje een lullig topic om te starten. Voor je het weet hebben mensen het daar weer over smerig...  :neenee:

oranjeboombiertje

Dan moeten we het wel weer over weizens gaan hebben...

Hopmans

Berliner Weiss(z?)e(-e? if ss=z) is wel lekker.
Uiteraard wel met die limonade siroop er in.
Dat was eens een rage op het strand bij ons.
Een terrasknaller.

JWVG

Het is in ieder geval geen saai bier, dat geef ik toe  :nut:. Zonder siroop vrijwel niet te drinken. Toch wel grappig dat die Duitsers er stiekem van die heel extreme bieren tussen hebben zitten, tussen al het degelijke (en vaak lekkere) werk in.

Jacques

Citaat van: Hopmans op 08-10-2008  09:33 uBerliner Weiss(z?)e(-e? if ss=z)

Berliner Weisse wordt met ss of ß en zonder n geschreven. (Dun fris waterig bier)
De andere (zuid-Duitse) tarwebieren worden met een z en een n geschreven. (Volmondig weeig bier met typische gistsmaakjes)

Edgar

Waar zit op een AZERTY toetsenbord die ß??

Jacques

Nergens. Die moet je via speciale tekens in Word eerst opzoeken en plakken en knippen.

Je kunt ook Alt-0223 proberen.

RobinB

Die Berliner weiße (alt 0223 werkt!  :duimop:) maar een keer gehad en zonder siroop; tjemig wat zuuur!!!
En dan gewoon hard zuur zonder sierlijke esters en velponnetjes zoals een Rodenbach GC...  :-X

Vergelijkbare Topics (7)

14474

Reacties: 2
Gelezen: 2541

9123

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 75
Gelezen: 23422

6800

Gestart door MO

Reacties: 12
Gelezen: 5256

4904

Reacties: 18
Gelezen: 6771

2638

Reacties: 30
Gelezen: 10626

25437

Reacties: 9
Gelezen: 7561

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.