Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Laatste brouwsel voorlopig

Gestart door goom, 03-05-2008 10:09 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Ik wil nog een brouwsessie doen voor de zomer.
Ik heb nu staan: tripel, weisenbier en witbier.
In voorraad heb ik staan:
gistzakjes Windsor, S33, WB06 en T58
moutextract poeder tarwe en light
hop Hersbrucker  , Cascade, Saaz, fuggles en styrian goldings

Ik wil ca 12-15 liter gaan maken.

Wie heeft een idee? (Ik hou van iets zoetere bieren.)

Jay

Ik doe 's een gooi: een blond met Windsor en Styrian Goldings? Windsor vergist niet zo ver door, dus hij zal dan wel wat zoetig worden.

Oscar

Citaat van: goom op 03-05-2008  10:09 uIk wil ca 12-15 liter gaan maken.

Wie heeft een idee? (Ik hou van iets zoetere bieren.)

Had je zelf al iets in gedachten?

goom

Ik had nog niks in gedachte daarom dat ik ik gooi een balletje op hier.

Oscar

Citaat van: goom op 03-05-2008  15:33 uIk had nog niks in gedachte daarom dat ik ik gooi een balletje op hier

Ja en nu verwachtje wat ?  :weetniet: Ik kan je ruim 100 soorten bier gaan opnoemen die je moet gaan brouwen ! Helpen met een recept, OK. Voor jou gaan bepalen wat jij moet gaan brouwen... :neenee:  Geef een suggestie voor een bier wat jij lekker vindt en jij wilt gaan brouwen. Dan kunnen we verder discussiĆ«ren. :brouwen:

goom

Even een nachtje over slapen.

goom

Ik heb onlangs een urtyp gedronken van Brand die ik erg lekker vond.
Heb echter begrepen dat dit gemaakt wordt met een ondergist.

MO

Dat is zeker een ondergist. Je wilde een zoetig bier toch? Ik zou gaan voor dat blondje met de windsor gist.

Zaphod_B

Goom,
Urtyp was de "verHeinekente" versie van Brand Up. 50% minder lekker naar mijn smaak. Maarrrr let op! Na vele vele klachten is Brand vorige maand weer terug gestapt. Vanaf nu brouwen ze weer Brand Up!!! Ik ben dolgelukkig :). Zeker als 't binnenkort ook op Beertender fustjes komt :).
En geloof me, die is echt veeeeel lekkerder dan de Urtyp! :).

Wat betreft je recept... Ik heb laatst een blonde gemaakt met de T58. En die is verdomd lekker geworden. Hop.... zou ik inderdaad Styrian Goldings nemen. Ik weet nog niet zoveel van hoppen, maar deze is naar mijn bescheiden mening inderdaad erg ok!

Succes!

P.S. waarom geen lekkere mouten brouwen maar extract als ik vragen mag?

oranjeboombiertje

Citaat van: Zaphod_B op 11-05-2008  23:27 uNa vele vele klachten is Brand vorige maand weer terug gestapt. Vanaf nu brouwen ze weer Brand Up!!!

Ik vraag me af of het recept net zoveel veranderd is als de naam. Geloof me een naam kan veel doen voor een biertje maar de smaak niet zo. De meeste Nederlanders proeven het toch niet :-\

:degroeten:
Wesley

Zaphod_B

Citaat van: Oranjeboombiertje op 11-05-2008  23:38 uIk vraag me af of het recept net zoveel veranderd is als de naam. Geloof me een naam kan veel doen voor een biertje maar de smaak niet zo. De meeste Nederlanders proeven het toch niet :-\
Ze beweren toch echt dat ze weer het originele recept brouwen uit 1952 als ik me niet vergis. Weet even niet meer waar, maar ik heb deze wijsheid van ons mooie forum... Dus even zoeken!

oranjeboombiertje

Goed, in de reclame wordt ook verteld dat niemand het recept van Brand heeft mogen veranderen sinds 1342 (of zoiets), volgens mij was Brand bier toen toch echt wel anders dan tegenwoordig ;)

Hierover heb ik ook weleens een mailtje gestuurd naar Brand, omdat ik me eigenlijk behoorlijk erger aan zulke foutieve reclame, maar het antwoord was dat ze hiermee aangeven een traditioneel bier te brouwen :-X

:degroeten:
Wesley

goom

Heb inmiddels de Brand Up geproefd, was erg lekker en heb mij voorgenomen om eens een poging te gaan wagen als de temperaturen weer winters gaan worden.
Dankzij deze mooie dagen is de temperatuur bij mij op zolder waar in vergist en lager ca 24 graden. Dus wil ff pauze gaan houden tot het najaar.

Maar een blondje met T58.
Heb je een recept voor mij?
ps ik gebruik moutpoederextract.

Zaphod_B

Citaat van: goom op 12-05-2008  22:02 uMaar een blondje met T58.
Heb je een recept voor mij?
ps ik gebruik moutpoeder extract.
Zie mijn vraag hierboven. Waarom moutextract? Zo vreselijk veel lastiger is maischen niet. Als je extract gebruikt zou ik alleen lichte gebruiken.

goom

Ik gebruik poeder omdat ik nog niet zover ben.

Zaphod_B

Citaat van: goom op 13-05-2008  07:43 uIk gebruik poeder omdat ik nog niet zover ben.
Ik weet natuurlijk niet je redenen waarom je nog niet zover bent. Misschien heb je die grote pan nog niet. Geen idee. Als je motivatie is om langzaam te willen leren.. dan zou ik zeggen: probeer het gewoon eens! Echt, het is niet zo lastig als 't lijkt. Ik ben na mijn 1e blik meteen hierop overgestapt en heb er geen spijt van! Ik gebruik gewoon recepten van het forum, en probeer ook wat te leren over maischschema's.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.