Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke hop voor dit Blondje

Gestart door William, 23-04-2008 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Citaat van: MO op 18-05-2008  21:36 uMijn Saphir blondjes met Chouffe gist en Duvel gist sturen mij naar dezelfde conclusie: Saphir hop past erg goed bij de Chouffe gist.

Ik neem dinsdagavond wel een verse mee als pre-vergaderbiertje.

JWVG

Ik heb er hier vanavond eentje van geproefd. Mijn smaaknotities (voor wat ze waard zijn, vind mezelf nog niet zo'n goede proever - wel een goede drinker  :proost2:):

- Uiterlijk: mooi amber/donkerblond, licht troebel. Mooi romige blijvende schuimkraat

- Geur: Lekker hoppig. Echt een beetje nobel-hoppig. Het zou zo maar een Duitse lager kunnen zijn qua geur. Ook iets heel licht zoets erbij.

- Smaak: Redelijk bitter. Voorsmaak iets zoet, daarna toch droog (of zo  :nut:). Wel een beetje een soort harde hopbitterheid.

- Nasmaak: Vrij bitter.

Een lekker biertje met een fijn hoparoma  :biersmile:. Die iets harde hopbitterheid proef ik ook wel eens in mijn eigen bieren. Weet je wat ik bedoel? Misschien dat het nog wat wegtrekt met de tijd.

:degroeten: JW.

William

Hoi JW,

Ik kan me goed vinden in jouw proefwaarnemingen.

De geur is helaas alweer op z'n retour. De Saphir aromahop gaf een mooie dieprode bosvruchten geur wat ik mooiste vond aan dit bier. Nu blijft vooral de wat hardere Magnumsmaak over. Misschien had ik ook wat Saphir als eerste hopgift een Magnum ook als middengift moeten toevoegen voor meer balans. Het aantal IBU's toegevoegd aan het begin van het koken is misschien te hoog waardoor het wat hard overkomt.

Ik zit nu aan een rode van jou. Notitie volgt zo....

RobinB

Magnum hard?
Dacht juist dat die een vrij subtiel bitter gaf. Op amerikaanse sites heb ik wel eens gelezen dat je gerust hoger dan normaal (qua IBU's) kan bitteren met magnum, juist omdat zijn bitter vrij zacht is?

(Hij is in ieder geval minder hard dan de Amerikaanse C-hoppen voor bittering.)

William

Citaat van: RobinB op 31-07-2008  22:17 uMagnum hard?
Dacht juist dat die een vrij subtiel bitter gaf.

Bij mij lijkt ie vrij hard over te komen maar het is ook de eerste keer dat ik hier mee gebrouwen heb. Mogelijk speelt het mee dat we hier vrij hard water hebben en ook relatief veel sulfaat wat de bitterheid harder maakt.

Hopmans

JWVG

Ik weet het niet, William  ???. Zoals gezegd - zo'n harde smaak ben ik ook een paar keer bij mijn eigen bieren tegen gekomen, en ik brouw juist met uitgesproken zacht water (in ieder geval tot ik een paar brouwsels geleden brouwzouten ben gaan brouwen). Het zou wel mooi zijn als er een keer een keurmeester of iemand anders met wat meer verstand zou proeven. Heb je er daar toevallig een van rondlopen bij jullie in de buurt?

Nogmaals: ik vond het echt een lekker biertje, het is muggenziften. Maar toch ben ik benieuwd of dit inderdaad een hopbitterheid is die ietsje te ruw uitpakt, of toch iets anders.

William

Citaat van: Hopmans op 01-08-2008  00:10 uCascade

Er zit geen Cascade in of bedoel je dat niet Hopmans?

Citaat van: JWVG op 01-08-2008  07:59 uHet zou wel mooi zijn als er een keer een keurmeester of iemand anders met wat meer verstand zou proeven. Heb je er daar toevallig een van rondlopen bij jullie in de buurt?
We hebben wel een officiele BJCP keurmeester (Jurgen) en natuurlijk onze eigen MO binnen het MTG rondlopen. Nu maar hopen dat dit bier niet op is voor dat ik ze weer zie.

JWVG

Ik heb MO niet erg hoog zitten als het gaat om overdreven hopbitterheid te detecteren  :D Verder wel aardige vent, trouwens.  ;D

Hopmans

CiteerEr zit geen Cascade in of bedoel je dat niet Hopmans?

Ik zag de titel: Welke hop voor dit Blondje?
Dus spontaan poste ik Cascade.

Maar het bier is dus al een poosje af begrijp ik.
 ;D

William

Citaat van: Hopmans op 01-08-2008  10:55 uIk zag de titel: Welke hop voor dit Blondje?
Dus spontaan poste ik Cascade.

Maar het bier is dus al een poosje af begrijp ik.

Je hebt een vooruitziende blik: mijn volgend bier (als de gistende Westmalle kloon een beetje wil opschieten) wordt een blonde met ..... Cascade op de Westmalle gist.  ;D

William

Ik proef nu weer dit biertje met Magnum als bitterhop en Saphir als aromahop. Toen dit bier vers was, was de smaak en geur heel erg fruitig en, zoals Thibolleke het treffend stelde, bosbesachtig.

Nu ik dit bier weer eens serieus proef merk ik dat de fruitigheid vrijwel volledig is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een scherpe bitterheid. Op zich nog steeds lekker maar het verrassende is er af. JW had hier pas ook al een opmerking over gemaakt.

Is dit een eigenschap van Saphir of komt de Magnum te sterk naar voren?

Edgar

Bitterheid die sterker of scherper wordt na verloop van tijd is opmerkelijk.

Je hebt hard water lees ik, zuur je dat aan? Is het zelfkweekmagnum? De Saphir is naar verluidt niet bepaald bitter, dus die zou ik niet verdenken in deze.

William

Citaat van: Edgar op 18-08-2008  22:43 uBitterheid die sterker of scherper wordt na verloop van tijd is opmerkelijk.

Je hebt hard water lees ik, zuur je dat aan? Is het zelfkweekmagnum? De Saphir is naar verluidt niet bepaald bitter, dus die zou ik niet verdenken in deze.
We hebben inderdaad hard water (88 ppm Mg+Ca en 340 ppm HCO3-). Ik zuur normaal de maisch aan naar pH 5.6 en tijdens het koken naar pH 5.3 met melkzuur gemeten met een geijkte pH meter. Het is het eerste bier waaraan ik de toenemende scherpte van de bitterheid bemerk. Maar ook de eerste keer dat ik met Magnum en Saphir heb gebrouwen.

Je zou verwachten dat tijdens rijping in de fles de pH van het bier nog iets oploopt waardoor eventuele oplosbaarheden van calciumzouten minder worden.

Waardoor neemt normaal de bitterheid af (teruggaande isomerisatie van a-zuren?)

MO

Mijn Saphir bieren hebben precies hetzelfde. Laten we ze in september op de clubavond eens proeven, William.

Edgar

Een klein beetje zorgelijk is het wel, omdat Bubs een harde bitterheid rapporteerde van de Hallertau Tradition van dezelfde leverancier. Ik ben benieuwd naar de vergelijkings-resultaten. En als MO iets hard bitter vindt, dan is het hard bitter, zoveel is zeker.

BuBS

Het zijn geen lekkere hoppen, maar het zal wel ergens staan, of je zal het me wel verteld hebben. Waar komen deze hoppen vandaan. Zeker de Hallertau tradition is een vrij harde hop.

William

De Saphir die ik heb gebruikt heb ik gekocht van Edgar tijdens het forumuitje bij Burg Bieren te Ermelo.

Vergelijkbare Topics (7)

39769

Reacties: 6
Gelezen: 1289

25611

Reacties: 10
Gelezen: 4267

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1686

30959

Reacties: 9
Gelezen: 2835

38432

Reacties: 7
Gelezen: 1559

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.