Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Welke hop voor dit Blondje

Gestart door William, 23-04-2008 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Komende zaterdag wil ik een blondje gaan brouwen die een beetje zomers moet gaan worden: doordrinkbaar, een beetje kruidig en fruitig, en een heerlijk hoparoma

De Belgian Ardennes gist is al opgebold om de kruidige en fruitige geur te leveren.

Het eind sg moet ongeveer 1058 worden met een moutstort van:
80% pils mout
10% cara120
10% tarwemout 15

en misschien zelfs nog wel een beetje suiker (5%)

Maar wat doe ik met de hop? Hier heb ik niet zoveel kijk op / ervaring mee. Het liefst zou de hop het kruidige van de Chouffe gist moeten accentueren met een beetje een fruitig / citrusachtig aroma.

In de vriezer heb ik voor bitterhop de keuze uit: Magnum, Northerm Brewer en voor aromahop heb ik de keuze uit: Crystal, Hallertau Hersbrucker , Saphir en Styrian Goldings. Oh ja, 35 IBU lijkt me aardig.

oranjeboombiertje

Magnum (lekker neutraal) en Hersbrucker . Het mooiste zou zijn om East Kent Goldings te pakken voor de aromagift, dat is wat fruitig en citrusachtig, erg lekker.

:degroeten:
Wesley

William

Citaat van: Oranjeboombiertje op 23-04-2008  22:51 uMagnum (lekker neutraal) en Hersbrucker  . Het mooiste zou zijn om east kent goldings te pakken voor de aroma gift, dat is wat fruitig en citrus achtig, erg lekker.

Saphir schijnt ook een citrusachtig aroma te geven. Heb je hier ervaring mee?

oranjeboombiertje

Nog niet, de Saphir ligt hier nog in de koeling. Het is een Duitse hop dus het zal nooit zo zijn als Goldings (denk ik dan).

Wesley

William

Citaat van: Oranjeboombiertje op 23-04-2008  23:12 uNog niet, de Saphir ligt hier nog in de koeling. Het is een Duitse hop dus het zal nooit zo zijn als Goldings (denk ik dan).

Waarschijnlijk uit dezelfde batch van Edgar als die ik nu heb.

MO

Vanavond hebben Edwin, Johannes en ik mijn beide Saphir bieren geproefd (met H. Perle als bitterhop). Hele lekkere bieren met een zeer specifieke bosbessenachtige hopgeur en -smaak. Ik zou daar zeker een blondje mee durven brouwen (met heel veel Saphir aromahop dus).

Saphir is zeker niet citrusachtig. Ook niet Saaz-achtig en helemaal niet Hallertau-achtig. Mijns inziens is het een bijzondere hop, je moet het gewoon geprobeerd hebben.

Heb jij de Saphir van Frans?

William

Citaat van: MO op 23-04-2008  23:20 uHeb jij de Saphir van Frans?

Nee, tenminste, het was de Saphir die Edgar bij zich had in Ermelo.

Maar denk dat dit aroma past bij de Chouffe gist?

MO

Jaja, 100%. Vanavond kreeg de Chouffe versie een beduidend betere beoordeling dan de Duvel versie. Kanttekening: de Duvel versie leek ook minder goed "uitgerijpt" (nog een paar weken nodig om op smaak te komen).

Adrie

Als je iets citrusachtigs wilt, moet je de Styrian Goldings nemen. Maar de gist geeft ook al wat citrusachtigs, dus dat is toch wat dubbelop. De Saphir is inderdaad een bijzondere hop. Volgens de beschrijvingen zou hij op Hallertau Mittelfrüh moeten lijken, maar dat is zeker niet het geval. Ik heb mijn Saphir Stoombier nu aan een aantal mensen laten proeven en het is een hop die wel in de smaak valt. Ik zou denk ik voor de Saphir gaan.

MO

Mooi is dat he, die Saphir hop. Ik ga mee met de bosbessenachtige beschrijving. Een hele bijzondere hop.

Edgar

Toch leuk dat die hop zo goed bevalt. Het was nogal een gok. En mag nog eens herhaald worden dat thibolleke's eerste opmerking over 'bosvruchten' ondanks mijn aanvankelijk gesputter goed in de roos was. Inmiddels haal ik het er ook duidelijk uit.

William

Citaat van: Adrie op 24-04-2008  09:02 uAls je iets citrusachtigs wilt, moet je de Styrian Goldings nemen. Maar de gist geeft ook al wat citrusachtigs, dus dat is toch wat dubbelop.

Als ik de Styrian zou nemen gaat het wel behoorlijk richting de Chouffekloon wat nu ook weer niet de bedoeling is. Ik denk dat ik de combinatie Magnum / Saphir ga gebruiken.

En dan ook maar direct wat koudhoppen.  :lekkerbier:

Johannes

Citaat van: Edgar op 24-04-2008  14:00 uToch leuk dat die hop zo goed bevalt. Het was nogal een gok. En mag nog eens herhaald worden dat thibolleke's eerste opmerking over 'bosvruchten' ondanks mijn aanvankelijk gesputter goed in de roos was. Inmiddels haal ik het er ook duidelijk uit.

Die bosbessen, dat klopt wel inderdaad, of ik er nou echt kapot van ben? Nee, maar ik had ook een nobelhopgeur en smaak verwacht. Dit is toch wel even iets anders.

Edgar

Als ik op de geur afga, denk ik dat koudhoppen van Saphir wel eens een meer traditioneel nobelhop-aroma kan geven.

William

Citaat van: Edgar op 25-04-2008  10:25 uAls ik op de geur afga, denk ik dat koudhoppen van Saphir wel eens een meer traditioneel nobelhop-aroma kan geven.

uhm, nobelhop-aroma  :weetniet: is dat aan te raden?

EBC

Nobel-hoparoma...daar kan je zeker een prijs mee winnen!

No-bel hop, is dat niet een mannetje?

William

Citaat van: EBC op 25-04-2008  19:00 uNo-bel hop, is dat niet een mannetje?

No-belhop - zijn dat pellets  ;D

William

Dit blondje is vandaag gebrouwen. Als bitterhop heb ik uiteindelijk 32 IBU Magnum gebruikt en als aromahop twee Saphir hopgiften op 15 en 5 minuten. Totaal 36 IBU.

Het brouwen ging wederom voorspoedig; een efficiëntie van 80% en een eind sg van 1060. Dit bier moet met de Chouffegist tot ongeveer 1012 gaan komen, ook al gezien de lang rust bij 62 ºC. Nu, drie uur na het toevoegen van de gist is de vergisting al zichtbaar begonnen.

William

De hoofdvergisting van dit bier is vlotjes verlopen bij een constante temperatuur van 20 ºC. Na 2.5 dag zat deze op een vergistingsgraad van 74% (sg=1016). Na 3 dagen heb ik het overgeheveld in de mandfles waar het nog een weekje mag blijven voordat ik het ga bottelen. Ik hoop dat het sg dan op 1013 is uitgekomen.

William

Ik heb vanochtend deze blonde gebotteld op een eind sg van 1012 gebotteld. Desondanks heeft het bier een licht zoete, kruidige toon van de Belgian Ardennes gist en een mooie gebalanceerde bitterheid - fruitigheid.

De combinatie Magnum - Saphir met deze gist lijkt een hele geslaagde. Ik herken ook de fruitige geur / smaak van de Saphir hop maar om nu te zeggen dat het bosbessen is .....

oranjeboombiertje

Magnum combineert sowieso heel goed met veel hoppen, alleen in Engelse bieren krijgt Target de voorkeur bij mij boven magnum.

Wesley

William

Ongeveer drie dagen na het bottelen kon ik het niet laten en het eerste fles geopend....

Psss, al redelijk op druk. Een mooie oranje amberachtige kleur.  Een heerlijk fruitig ruikend bier met een overweldigend hoparoma en helemooie combinatie van een snelle maar niet harde bitterheid die overloopt in een zachtige fruitige nasmaak diel ang blijft hangen.

Ik denk dat combinatie van de Belgian Ardennes gist met de Saphir hop een hele mooie is.

Volgens mij combineert die Saphir ook heel goed met Amerikaanse hoppen vermits de laatste niet te overdreven aanwezig zijn.

Bedankt voor deze hoppen Edgar. :duimop:

Edgar

Leuk, ik ben blij dat het goed werkt.

Adrie

Citaat van: Oranjeboombiertje op 12-05-2008  11:08 uMagnum combineert sowieso heel goed met veel hoppen, alleen in Engelse bieren krijgt Target de voorkeur bij mij boven magnum.

Wesley

Hé, wat grappig. Ik gebruik ook heel vaak voor Europese vastelandsbieren Magnum en voor Engelse Target. Maar het ligt natuurlijk ook wel een beetje voor de hand.

MO

Mijn Saphir blondjes met Chouffe gist en Duvel gist sturen mij naar dezelfde conclusie: Saphir hop past erg goed bij de Chouffe gist.

Vergelijkbare Topics (7)

39769

Reacties: 6
Gelezen: 1289

25611

Reacties: 10
Gelezen: 4267

32770

Reacties: 5
Gelezen: 1686

30959

Reacties: 9
Gelezen: 2835

38432

Reacties: 7
Gelezen: 1559

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.