Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

RVS/verchroomd metaal?

Gestart door Deegee, 07-04-2008 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Deegee

Beste brouwers,
Ik ben nu al een tijdje aan het denken om kraantjes te installeren in mijn gamellen. Dat hevelen vind ik toch maar niks. Hier op het forum ben ik al een en ander te weten gekomen. Ik ga/kan niet lassen maar met de juiste stukken proberen het kraantje te klemmen. Ik vraag mij wel af wat het verschil is tussen rvs en verchroomd metaal. In de doe-het-zelf-zaak (de brico) worden koppelstukken verkocht in verchroomd metaal. Ze zijn bedoeld voor de waterleiding, dus ik neem aan voedselveilig? Maar kan ik ze ook in de brouwketel gebruiken? Is dat chroom iets om zorgen over te maken bij verhitting? En nu ik toch aan het vragen ben: kan ik zomaar ieder bolkraantje gebruiken? ik vind het prijsverschil voor die kraantjes bij Brouwland toch wel enorm: voor op het zicht gelijkaardige kraantjes betaal je bij Brouwland 40 tot 80 euro per stuk! In de doe-het-zelf-zaak ben je voor een paar euro geholpen.
groeten,
David

Albertus

Citaat van: Deegee op 07-04-2008  11:29 uIk vraag mij wel af wat het verschil is tussen rvs en verchroomd metaal. In de doe-het-zelf-zaak (de brico) worden koppelstukken verkocht in verchroomd metaal. Ze zijn bedoeld voor de waterleiding, dus ik neem aan voedselveilig?

De verchroomde kranen en hulpstukken zijn van verchroomd messing. Het laagje chroom aan de buitenzijde is bedoeld om het messing tegen oxideren te beschermen en om het uiterlijk te verfraaien. Voor jouw toepassing heeft het chroom geen betekenis omdat de kraan of koppelstuk van binnen uit messing bestaat.

RVS kranen en hulpstukken zijn door-en-door van RVS, dus ook de binnenzijde.

Over het gebruik van koper (messing bestaat voor 80 % uit koper en voor 20 % uit zink) is al eerder op dit forum het een en ander gezegd.

Bert

Hopmans

Als het hetzelfde type kraan betreft, dan zou ik voor de goedkope kraan gaan, maar ik denk
dat het bij Brouwland vlinderkranen zijn of demonteerbare kogelkranen (minder bacteriologisch gevaar).
Een foto of artikelnummer is dus gewenst om deze topic verder te voeren naar mijn inziens.
Als het kranen zijn die voor het kookproces zitten, dan zou ik zeker voor de goedkope gaan.
Voor gistvaten, en jongbiertransport zou ik het beste van het beste nemen (Blichmann).

:degroeten:

Deegee

Ongetwijfeld zal de Brouwlandkraan van betere kwaliteit zijn. Maar amateur zijnde ik heb gisteren toch maar geopteerd voor de gamma-versie. De kraantjes staan in mijn gamellen met de verchroomde messing koppelstukken om de zaak te knellen, ze lekken niet, nu nog maar hopen dat ik de rubbertjes niet laat smelten. Ik denk dat ik een klein stuk van de bodem ga uitslijpen en net onder de kraan vastmaak. Zo kan de vlam niet tot bij de kraan. Ik geloof dat ik dat al ergens op het forum heb gelezen?

EBC

Het allerbeste zijn natuurlijk vlinderkleppen, maar die bestaan pas vanaf 1". Dat is al fors en bovendien zijn ze niet te betalen.

Dan komen de demonteerbare rvs kogelkranen. Bijvoorbeeld zoals mijn vriend  :-* John Blichmann die levert. In de US kosten de 1/2" varianten slechts EUR 19,. Transport naar Benelux maakt het iets duurder, maar nog steeds de moeite waard...
Brouwland verkoopt geen demonteerbare kranen voor zover ik weet.

Alternatief zijn natuurlijk de bouwmarkt varianten in rvs, of eventueel andere materialen. Nadeel van waterkranen is dat de pakkingen van binnen wellicht niet bestand zijn tegen kooktemperaturen. Daar moet je wel op letten, zorg dat er behoorlijk teflon in zit, anders gaat het lekken en dat is geen pretje tijdens een brouwdag.

Er bestaan lasvrije doorvoeren. Google maar eens op Weld-B-Gone. Dat zijn een soort rvs bussen met schroefdraad. Je boort dan gewoon een gat in je ketel, schoeft die bus erin en daarop je kraan. Prachtig spul, maar ook weer niet in de Benelux te koop voorzover ik weet. Toch is het met wat handigheid en kennissen in de staalmarkt wel zelf te fabriceren.

Om je kraan tegen de rookgassen van je brander te beschermen doe je twee dingen:
1. als de hendel van de kraan van plastic is, haal hem er dan af, anders smelt hij en dat stinkt en ziet er lullig uit.
2. maak een simpel schermpje van metaal, dat je onder de kraan klemt. De rookgassen worden zo om de kraan heen geleid en raken de kraan niet meer. Een soort omgekeerde paraplu. Je kan het simpel maken van een stukje conservenblik dat je een beetje knipt en buigt. Gewoon klemvast is voldoende, dan kan je er ook weer gemakkelijk af halen.

Thijs

Op http://www.humle.se/webstore/ kun je Weld-B-Gone kopen, tevens verkopen ze Blichmann.  Ik weet niet of ze in het buitenland leveren.  Maar het is toch al een stukje dichter bij thuis :)

met vriendelijke groeten,
thijs

Eduard

Ze leveren ook aan Noorwegen, dus ik zou 't gewoon proberen. Mail anders naar svante@humle.se hij regelt dat wel.

Vergelijkbare Topics (3)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.