Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Klein fuckupje van hopmans

Gestart door Hopmans, 28-03-2008 21:07 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopmans

Hey brewbuddies,

In plaats van 4 druppeltjes olijfolie heb ik per ongeluk een scheutje in mijn starter gedaan.
Totaal geen last van schuim, maar heeft dit invloed op mijn uiteindelijke bier?

:weetniet:

Oscar

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D SUCKER !!!!  ;D ;D ;D ;D ;D

Zo genoeg gelachen ... :P

Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken, want olijf olie blijft volgens mij wel drijven op de oplossing (dat gene wat niet opgebruikt wordt). Wel essentieel dat je je starter nu gaat afgieten !!

Tsjerk

Je moet nu gewoon de starter van onderaf "afzuigen" in plaats van bovenaf "afgieten"  :weetbeter:

Oscar

Wat ik even niet weet (maar hopmans gaat dat voor ons ontdekken  ;) ) of de stoffen uit de gist en/of de alcohol als een soort emulgator gaat werken waardoor de olie bijna homogeen gaat mengen met de rest... :denken:

Tsjerk

Citaat van: Oscar op 28-03-2008  21:41 uwat ik even niet weet (maar hopmans gaat dat voor ons ontdekken  ;) ) of de stoffen uit de gist en/of de alcohol als een soort emulgator gaat werken waardoor de olie bijna homogeen gaat mengen met de rest... :denken:

Misschien is het toch verstandiger om er maar een onbeluchte giststarter van te maken.     :idea:

William

Citaat van: Hopmans op 28-03-2008  21:07 uIPV 4 druppeltjes olijfolie heb ik per ongeluk een scheutje in mijn starter gedaan.

Bij het koken van mijn moutextractpoder in water voor de starter voeg ik altijd een scheutje olijfolie toe i.p.v een paar druppels. Geen overkokers en nog nooit last gehad van niet-schuimend bier, dus het zal wel loslopen. Jouw brouwsel lijkt me niet vern..kd.

EBC

Maart is de Hopmans experimenten maand  ;D

Hou ons op de hoogte!

Hopmans

CiteerBij het koken van mijn moutextractpoder in water voor de starter voeg ik altijd een scheutje olijfolie toe i.p.v een paar druppels. Geen overkokers en nog nooit last gehad van niet-schuimend bier, dus het zal wel loslopen. Jouw brouwsel lijkt me niet vern..kd.
Dit is een geruststelling.
Dan hoef ik niet te hevelen en af te gieten.
 :proost2:

Oscar

Misschien niet, maar blijft allert  :police: Ik ben wel benieuwd of het "overschot" boven blijft drijven....

Hopmans

Ik denk dat alles gewoon opgevreten wordt door de gist.

>:D

Oscar

Gist met een vette bek.... ;D ;D

Hopmans

Vet coole gist.
 :brouwen:

Ik trouwens zondag maar brouwen.
Ik heb de starter in de koelkast gedaan.
Morgen uitslapen en relaxed doen.

:degroeten:

Pieter.

Ik had laatst ook een lekkere fuckup, mijn Duvel starter donderde om in een bak water die de boel op 24 graden moet houden. Het watje nat, waarschijnlijk wat niet gesteriliseerd water in de starter, dus in staat om nieuwe woorden te bedenken  :echtboos:

Ik heb de starter overigens gewoon gebruikt.

En gisteren leunde ik op mijn ingrediëntenbak waar mijn thermometer op lag, die is dus stuk nu :(

Adrianus Tripel

Heren,

Bij ons wordt in zo'n geval gezegd: "Handigheid is niet te koop, maar zou bij de geboorte een mooie optie geweest zijn".

Groeten
Ad

Amberbock

Ik doe de laatste tijd ook altijd met de losse hand een scheutje olijfolie (extra vierge) in mijn starter. In dit eerste kleine volume zie ik wel drijvende olie. Ik merk dat bij het overgieten van 0,5 liter naar 5 liter veel van de olie blijft hangen aan de wand van mijn erlenmeyer. In de vijf liter merk ik meestal geen drijvende vetogen meer na het opgroeien.
Dus relax maar en veel brouwgenot...

Ronnie

Ben ook al eens te kwistig geweest met olijfolie, gewoon de starter afgegoten op 4de dag en er was geen olie meer te bespeuren, de Orval die ik ermee gemaakt heb schuimt zeer goed..

Jacques

Citaat van: Hopmans op 28-03-2008  21:07 uIn plaats van 4 druppeltjes olijfolie heb ik per ongeluk een scheutje in mijn starter gedaan.

Om dit soort zaken te voorkomen giet ik eerst wat olijfolie in een klein glazen kommetje met een tuitje. Daaruit druppel ik de olijfolie in mijn starter.

Menno

Hopmans, hoe staat het hier nu mee?

Hopmans

Hoi Menno,

Het bier schuimt hartstikke goed, zelfs al 1 week na het bottelen (glasplakkend).
Voor de cel-membramen is 4 druppels al genoeg, maar wil je het als antischuim
gebruiken met een grote scheut, dan is er dus helemaal niets aan de hand.
Inderdaad niets meer van te merken.

Menno

Gelukkig! Je zou dan de titel aan kunnen passen in: "Tóch nog goedgekomen fuckupje van Hopmans...;D

Vergelijkbare Topics (7)

40533

Reacties: 16
Gelezen: 2519

20890

Reacties: 40
Gelezen: 12849

28318

Gelezen: 11626

2295

Gelezen: 15367

18-06-2005 11:59 u
door De Gouden Appel
39034

Gestart door Striekert

Reacties: 1
Gelezen: 1447

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.