Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste keer tripel brouwen (met moutextract)

Gestart door goom, 24-02-2008 11:30 u

Vorige topic - Volgende topic

MM

Citaat van: Theo T op 21-06-2011  21:20 uNog maar een newbie vraag...
Kan ik beter hopbloemen of hopkorrels gebruiken, en hoe gebruik ik beide?

Heb je een mogelijkheid om de hop te filteren. Zo niet, dan zou ik hopbloemen in hopzakjes stoppen en ze zo koken.

Theo T

Om het (zeker) de 1e keer overzichtelijk te houden, denk ik eraan deze gist soort te gebruiken Wyeast Belgian Ardennes 3522 ( XL) activator.
Volgens de omschrijving geschikt voor tripels, is dit een juiste keus.
Of is de keuze voor de gistsoort meer persoons gebonden?

goom

Mijn voorkeur gaat uit naar hopbloemen.
Persoonlijk vind ik het praktisch om deze in hopzakjes te doen.

Jacques

Citaat van: Theo T op 21-06-2011  21:20 uNog maar een newbie vraag...
Kan ik beter hopbloemen of hopkorrels gebruiken, en hoe gebruik ik beide?

Dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Veel hobbybrouwers gebruiken het liefste hopbloemen omdat dat er natuurlijker uitziet. In commerciële brouwerijen zie je weinig hopbloemen. Daar wordt heel veel met pellets gewerkt en met hopextract. Dat laatste hopproduct is moeilijk hanteerbaar en wordt daarom niet door hobbybrouwers gebruikt.
Zowel hopbloemen als -pellets voeg je toe aan het wort tijdens het koken. Sommige hobbybrouwers gebruiken een hopzak. Zelf ben ik daar niet zo'n liefhebber van omdat de hop dan minder contact heeft met het wort. Hoppelelts geeft veel fijne deeltjes en zijn wat lastiger uit te filteren.
Een beginnende brouwer adviseer ik te beginnen met hopbloemen. Later kun je kijken hoe hoppelts je bevallen.

Theo T

Blijven de hopbloemen heel of vallen ze uitelkaar?
Daar ik nog geen mogelijkheid heb tot filteren, is het als ze uitelkaar vallen wellicht toch praktischer om ze in een hopzak te doen.
Hoelang is hop houdbaar, in het recept in dit topic heb ik van de ene soort 12 gram nodig en van de ander 8 gram.
Maar de hop komt in hoeveelheden van 100 gram of meer.
Kan de hop ingevroren worden?

Morgen de ingrediënten halen en zondag gaat het dan eindelijk gebeuren  :)

Jacques

Hopbloemen vallen niet uit elkaar.
Tijdens het koken onstaan eiwitvlokken die je ook kwijt moet raken. Dat kan in één handeling samen met de hopresten.

Als je niet kunt filteren kun je het wort na het koken goed roeren en daarna met rust laten. De eitwitten en hoprestanten vormen dan een kegel in het midden van de pan. Hevel vervolgens het wort voorzichtig over aan de zijkant van de pan. Je krijgt dan geen kraakhelder wort maar het is wel veel beter dan meteen overhevelen. Je kunt een rvs schuursponsje of een schone nylonkous aan het uiteinde van de hevel doen om zo de gooste rommel tegen te houden.

Hop kun je het beste met zo min mogelijk zuurstof koud bewaren. Een vriezer is daarom een goed idee.

Theo T

@Allen die al eerder antwoord gaven dank voor de antwoorden
@Jacques Dank je wel, dat is informatie waar ik mee vooruit kom.

Als dit na alle info geen drinkbaar en lekker bier wordt, dan weet ik het niet meer!

Theo

Vergelijkbare Topics (7)

41896

Reacties: 9
Gelezen: 1658

10172

Reacties: 15
Gelezen: 4813

44947

Reacties: 9
Gelezen: 1353

34263

Reacties: 6
Gelezen: 2017

17308

Reacties: 14
Gelezen: 5028

38364

Reacties: 16
Gelezen: 4018

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.