Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste weizen

Gestart door goom, 19-02-2008 20:47 u

Vorige topic - Volgende topic

goom

Ik wil mijn eerste weizen recept gaan maken met extract.

Heb het volgende recept in petto.

Totaal volume 11 liter
Moutextract tarwe + moutextract licht = 1800 gr extract
60 % + 40%
SG = 1049
Kooktijd totaal 90 minuten
9 gr Hallertauer
Gist toevoegen (opgekweekt uit een fles Maisels)
9 dagen gisten
9 dagen lageren

Wie heeft er tips?

RobinB

Ik zou voor puur tarwe-extract gaan aangezien dat (van Brouwland) al een 60-40% mengsel is! :)
Tettnanger wordt volgens mij ook wel in Weizens gebruikt, maar Hallertau (Hersbrucker  ?) zal het ook wel doen!

Succes!

[edit]
Van de Brouwland-site:
moutextract poeder tarwe 1 kg 052.040.3 € 8,78   
bevat 55 % tarwe en 45 % gerst

Moutextract is, het woord zegt het zelf, een extract van mout. Het maischen is dus al gebeurd. Als je bier brouwt met moutextract, moet je zelf dus niet meer maischen en enkel nog hopkoken. Het is een manier van bierbrouwen die door veel hobbybrouwers in Amerika wordt toegepast (de zogenaamde mini-mash methode). Je moet er wel rekening mee houden dat een kg gerstemout niet evenveel suiker bevat als een kg moutextract: 1 kg moutextract poedervorm = 1,60 kg mout!

Eiwitvrij!
[/edit]

MO

Ziet er goed uit. Geinig die simpele extract recepten.

Misschien een wat hoger start SG? Ik heb begrepen dat moutextract niet ontzettend veel vergistbare suikers bevatten. Misschien is 1055-1015 realistischer (5.4% excl navergisting).

Eduard

Let wel, moutextract tarwe is vaak al een mix van tarwemout en gerstemout! Gebruik in dat geval 100% moutextract 'tarwe'.

Dat het een mix is is eigenlijk ook wel logisch. De moutextractfabriek moet immers ook eerst maischen, vooraleer het geheel bij onderdruk door verdamping ingedikt wordt. En maischen met alleen tarwemout geeft verstoppers!

goom

Ok bedankt voor de tips

Edgar

Nog een tip: gebruik niet de opkweekgist, maar een Wyeast 3068 of die korrel (niet uit mijn hoofd...) die dezelfde gist zou zijn. Ik twijfel aan die Weizen bottelgisten, zeker na Liemingbrouwer's verhaal.

Oh ja nog iets: probeer rond 18°-20° biertemperatuur te vergisten. Dat betekent dat je 11 liter op ongeveer 16°-18° ruimtetemperatuur moet staan.

goom

Twijfels? Welke twijfels?

Edgar

Twijfels dat het de hoofdgist is, en niet een bottelgist. Die bottelgist is dan waarschijnlijk een ondergist.

RobinB

Maar is dat bij Maisels ook zo?
Ik dacht dat Adrie (?) daar als eens succesvol een weizen mee gebrouwen had?

Edgar

Ik weet het niet, maar ik zou er niet op gokken tenzij je zeker weet dat het de hoofdgist is. Brouwerijen hebben belang bij een koele navergisting. In de winter scheelt je dat veel verwarmingskosten van de warme kamer. Een stoffende neutrale ondergist is een veel praktischer bottelgist dan de hoofdgist die kamertemperatuur nodig heeft.

Adrie

Citaat van: RobinB op 20-02-2008  12:05 uMaar is dat bij Maisels ook zo?
Ik dacht dat Adrie (?) daar als eens succesvol een weizen mee gebrouwen had?

Ik heb twee keer een succesvolle weizen gebrouwen met gist uit een flesje Schneider. Daarvan weet ik zeker dat het geen ondergist is (of was toen ik ermee brouwde).

goom

Wat ik begrepen heb uit de informatie die ik gekregen heb en gevonden heb via dit forum is dat de gist van Maisel weizen goed bruikbaar is.

Adrie

Ik heb ook wel eens gehoord dat Maisel goed opkweekbaar is, maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik meen dat het Herman was.

goom

Ik heb ca 750 ml oplossing met uit de fles opgekweekte gist staan nu.
Ik wil deze gaan gebruiken as vrijdag om het hierboven genoemd recept te maken.

Edgar

Herman noemt het in dit bericht, maar dat is 4 jaar oud.

Een paar weken geleden had Liemingbrouwer grote problemen met z'n Weizen, wat aan van alles lag maar mogelijk ook aan de gist. Uiteindelijk moet je 't zelf weten, bier krijg je sowieso.

goom

Bedankt voor de info.

Gerb

Ik heb een aantal keer een Weizen gemaakt met de Maisel's en Weihenstephaner en ik vond de Maisel's gist lekkerder dan de Weihenstephaner. Ik zou er  desondanks geen geld op willen zetten dat dit ook echt de brouwgist is. Als je echt zeker wilt zijn, moet je gewoon een Wyeast gist kopen.

Admiraal Lodewijk van Boisot

He wat leuk, ik heb exact hetzelfde gedaan! :nut:

Mijn recept was als volgt:

Totaal volume ca. 8 liter
Moutextract tarwe = 1000 gr extract
SG = 1048
Kooktijd totaal 60 minuten
12 gr Hallertauer
Gist toevoegen (Brewferm bovengistend korrel)
2 dagen gisten op 18 graden -> na 8 uur nog geen schuim, maar na 48 uur compleet uitvergist -> SG 1020
Overgeheveld en nu heeft het 5,5 dagen gelagerd. Ga het waarschijnlijk vrijdag of zaterdag bottelen, waardoor de lagertijd op 6,5 - 7 dagen komt te liggen.

Stiekem al even geproefd, het is zonde om het beetje waarmee je het SG bepaalt weg te gooien en het smaakte al behoorlijk goed.

Gisteren ging ik even kijken of het niet toch nog een beetje verder was vergist (was niet zo), maar toen rook het nog al erg naar banaan. Hoop dat het geen infectie is. :weetniet:

goom

Hallo Admiraal,
Ben razend nieuwsgierig naar jouw bevindingen.

Vergelijkbare Topics (7)

41430

Reacties: 11
Gelezen: 1445

28500

Reacties: 5
Gelezen: 2842

8021

Reacties: 54
Gelezen: 16132

33204

Reacties: 25
Gelezen: 5861

18134

Reacties: 5
Gelezen: 1710

38313

Reacties: 8
Gelezen: 2402

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.