Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting van fructose

Gestart door Escyll, 16-12-2007 23:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Escyll

Ik ga met school bierbrouwen, want me nu dus echt interesseert, we moesten hiervoor een origineel bier bedenken.
We hebben bedacht: Bier tegen artrose, een bot aandoening is die te vinden is op wikipedia  ;).
Een remming hiervoor is fructose.
Ik wil dus in mijn bier fructose overhouden  ;D.
Ik heb al veel gegoogled enz., nu kwam er dus uit dat fructose volledig vergistbaar IS. Dit hoeft dus niet zo te zijn. Mijn vraag is nu dus, kan ik fructose overhouden in mijn bier? Ik had al wel gelezen dat je fructose als zoetstof kan gebruiken, dit betekend dat het dan niet totaal vergist.
Ik ben een echte leek, een betere kun je niet hebben. Ben dus alsjeblieft zo duidelijk mogelijk  :-[ zodat ik weet wat ik dadelijk tijdens het brouwen moet doen. Alvast heel erg bedankt
Jesper

thibolleke

Misschien is dit dan iets;  :weetniet:

Maar vergist daar dan natuurlijk geen volmout bier mee he.
Brouw een fruitbier met een fruit waar de meeste fructose aanwezig is. Met de zoekfuncite kom je er wel uit welk fruit dat is dacht ik.

Toch verwacht ik hier niet echt een proper bier van.
Kan die wijngist eigenlijk wel maltose omzetten?

Hoeveel fructose heb je dan dagelijks nodig om artrose tegen te gaan? Ikzelf ben namelijk zwaar artrose gevoelig (en ben slechts 18 jaar  :huilen:)
Volgens mij moet je dan toch heel veel fructose biertjes drinken om artrose tegen te gaan....

Groeten
Thibolleke

Edgar

Lastige, Escyll. Je moet dan toch aan bier gaan denken dat onder druk is afgevuld en dan gepasteuriseerd is. Eigenlijk niet echt doenbaar voor een verse 'brouwer'.

Elk ander scenario waarbij fructose in het bier blijft zitten levert doorlopende vergistingen op.

:idea: Theoretisch zou je een overmaat fructose kunnen toevoegen voor de nagisting in de fles, die navergisting monitoren met een (zelfgemaakte) drukmeter en op precies het juiste moment de navergisting stoppen met pasteurisatie. Of die 'gekookte' gistcellen lekker smaken in je bier betwijfel ik, maar het is een mogelijkheid.

Oh en terzijde, tegen artrose werkt vooral glucosamine bij mijn weten, van fructose had ik nog niet gehoord.

Escyll

Dat heb je inderdaad correct, artrose is te vertragen met glucosamine, glucosamine wordt geproduceerd uit fructose en glutamine. Glutamine zit standaard in je lichaam dus die hoef ik niet toe te voegen of aan te tonen.
Ik hoef enkel maar te zorgen dat er fructose in zit, dit zit al in honing, dus ik kan er gewoon honing in stoppen, zou dit dan niet op het laatst er in gedaan worden? We hebben gewoon een standaard brouwrecept. Er wordt dus ook gebotteld. Is er dan niet een manier om dit voor elkaar te krijgen?
Jesper

Escyll

Heej,
Ben ik weer, ik had ergens anders gehoord dat fructose voor 15% vergist en dat het zou moeten lukken met 30% fructose :o ???.
Dit vond ik al erg veel, sowieso veel honing dus.
We hoeven overigens het bier niet te drinken  :P, het gaat meer om de theorie er achter, ik moet het ook aan gaan tonen en zo :P.
Alvast bedankt
Jesper

Escyll

Mijn leraar heeft het idee afgekeurt omdat mijn eerste idee beter was.
We moeten ijzer ionen zien op te lossen in bier  ???.
Dat word nog even denken, mocht iemand ideeën hebben, ze zijn welkom.
Jesper

Ronnie

Ik ben de mening toegedaan dat fructose zich met zowel bier als wijngist zal vergisten. Van wijngist ben ik 100% zeker.

Glucosamine echter, zal niet vergisten, want het vergist zich ook niet door de enzymen die in onze maag zitten. Het wordt opgenomen in ons lichaam om dat nieuwe kraakbeen te vormen.

Ikzelf heb al jarenlang een artrose + rugprobleem (en nu ook nog een cardiaal probleem - angina pectoris -  dat aanvankelijk door mijn artrose en rugprobleem gemaskeerd werd!), en ik moet zeggen dat na anderhalf jaar glucosamine er effectief resultaat geboekt is, met zichtbaar nieuw kraakbeen opbouw bij Röntgen en ultrasoon onderzoek.

Als je dat absoluut in bier wil doen zou je dit best bij bottelen toevoegen (glucosamine is oplosbaar in water en als los poeder ook verkrijgbaar).

Onthoud echter dat glucosamine veeel minder effectief is in combinatie met alcohol.

Besluit: neem je glucosamine 'smorgens en 'smiddags, maar niet bij uw biertje, laat bier bier blijven.

Gerb

Over welke hoeveeheid heb je het dan? Waarschijnlijk wel ppm niveau? En wat is het doel? Ik heb wel eens wat gelezen over het verrijken van voedsel met ijzer, magnesium en jood. In die studie werden er lactaten gebruikt, dat zijn zouten van melkzuur. Probeer eens was ijzerlactaat te bemachtigen. Dat heeft ook een hele hoge biologische opneembaarheid en betere oplosbaarheid ten opzichte van bv. ijzeroxide. Hier de link.

Ronnie

Als je het met brouwwater dat rijk is aan ijzer wil proberen, zal je meer dan 1000 liter per dag moeten drinken...

Escyll

Kan dit niet makkelijker door ijzerchloride toe te voegen, of ander door middel van Fe(H2O)6 toe te voegen, dit is zuur, we kunnen niet zomaar dingen kopen, het is voor school.
Ik hoop dat jullie hier meer verstand van hebben dan mij, alvast bedankt
Jesper

Ronnie

Citaat van: Escyll op 17-12-2007  10:10 uKan dit niet makkelijker door ijzerchloride toe te voegen,

Hi, ijzerchloride!, heb je daar al eens een metalen voorwerp naast laten liggen? hoeft maar een paar dagen te zijn...

Gerb

Hier nog een link naar een veiligheidsblad van ijzerchloride. Het is niet echt een lekker spulletje.

Je kunt een gratis monster bestellen bij de link die ik eerder postte. Volgens mij leveren ze ook aan studenten.

William

IJzerchloride zul je niet zomaar mogen toevoegen. Je mag hulpstoffen toevoegen zonder ze te declareren op de verpakking maar de functie van ijzerchloride als hulpstof lijkt me niet duidelijk. je moet het dus toevoegen via een ander toegelaten ingredient:

wat dacht je van spinaziebier of het gebruik van bloed(poeder).

Escyll

Heej, bedankt voor alle reacties.
We hebben met onze leraar gesproken, we mogen voor de zure omgeving gewoon citroen(sap) gebruiken.
Hierin kunnen wij onze ijzerionen oplossen. We hoeven maar heeeeel weinig ijzerionen te hebben (heel weinig is tussen de 11 en de 15 miligram (ADH) per biertje)
Ik denk dus niet dat wij 40% ijzerchloride nodig hebben :P. Maar nu is de vraag, hoeveel liter bier haal je ongeveer uit hoeveel liter water, is hier een vuistregel voor, of is dit verschillend per brouwrecept?
Alvast bedankt!

Caspar

Letten jullie wel op dat jullie geen vergif brouwen jongens?

Drents Hopbier

Citaat van: Escyll op 17-12-2007  14:02 uWe hoeven maar heeeeel weinig ijzerionen te hebben (heel weinig is tussen de 11 en de 15 miligram (ADH) per biertje)

Vraag eens aan die leraar of er niet 11-15 microgram bedoeld wordt.

Hopbier

Edgar

Goed punt daar van Hans  :P

Escyll

Neenee, veel meer :P
De aanbevolen hoeveelheid voor volwassen mannen (22-50 jaar) is door de Gezondheidsraad vastgesteld op 11 milligram, voor volwassen vrouwen op 15 milligram.
Maar het mag wel minder zijn, dat is alleen de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Dit ijzer haal je uit nog veel meer voedingsstoffen.
Maar het is geen gif toch, als ik praat over zulke lage getallen, dat linkje ging over 40% ijzerchloride?
Er komt dus enkel bier citroen en ijzerchloride in.

Edgar

11 milligram per dag, vriend, niet per biertje! IJzer is wel degelijk gif (alles is gif, zal MO terecht zeggen). Te veel ijzer is werkelijk gevaarlijk.

Adrie

En bovendien vies. Bij zulke concentraties smaakt je bier naar roest.

Edgar

Citaat van: Adrie op 17-12-2007  15:37 uEn bovendien vies. Bij zulke concentraties smaakt je bier naar roest.

Breek me de bek niet open!  ;D

Escyll

Het maakt mij ook niet uit hoeveel ijzer ik er in doe, het moet er in!
Al is het 2 of 3 of 4 milligram of 0,1 milligram. Als ze er maar aantoonbaar in zitten.
(We hoeven het bier niet te drinken, na dit project maak ik lekker thuis zelf bier zonder rommel er in).

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.