Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik bessen van de lampionplant

Gestart door Brouwer St. Laurens, 10-12-2007 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwer St. Laurens

Goedenavond,

Vorig jaar heb ik een Belgisch bier gedronken op een avond van het Walchers Biergilde dat genaamd was het
"Lampionneke". Dit bier was gemaakt onder toevoeging van de oranjerode vruchten van de lampionplant, ook wel
physalis alkekengi genaamd.
De gele variant heet Kaapse kruisbes; die vind je soms in een restaurant op je ijs.

Nu leek het mij leuk om eens een soortgelijk bier te maken; ik kan echter nergens een recept vinden.

Heeft u misschien een handreiking voor mij hoe ik de vruchtjes moet gebruiken bij het bierbrouwen?

Inmiddels heb ik een fles tripel (0,5 liter) weggezet met daarin 10 vruchtjes om te proberen.

Groet,

Brouwer Arie                   

Edgar

Physalis! Groeit hier goed! Heerlijke tropische vruchten uit eigen tuin of balkon. Echt lekker, ik probeer er elk jaar een paar neer te zetten. De onranje soort is dat.

Lastig om er een bier mee te brouwen. Je denkt onherroepelijk aan witbier bij zo'n frisse vrucht, maar er moet iets anders te verzinnen zijn. Hoewel ik het niet echt zie. Persoonlijk ben ik niet overtuigd dat elk fruit goed past in een bier.

Misschien gewoon een kilo van die dingen fijnsnijden en 5 min. meekoken in een bier van palemout en weinig hop. Of eens iets proberen met zo'n zure blend van Wyeast! Dat lijkt me nog wel wat.

Hopmans

CiteerPhysalis! Groeit hier goed!
Nog nooit van gehoord.
Is dit een typisch Belgisch ding of....  :weetniet:

Bij ons heb je veel duindoorn.
Dat ruikt een beetje naar sinaasappel, en is ook zurig.
Lijkt het een beetje qua smaak op elkaar?

:degroeten:

Edgar

Nee, duindoorn is heel erg zurig vergeleken met physalis. Daar heb ik trouwens ooit mijn eerste vergisting mee gedaan op school, maar dat terzijde. Physalis heeft echt een tropische smaak en aroma. Een soort mengsel van ananas-, passievrucht-, citrusesters, maar het is moeilijk te omschrijven. Ik heb het dan wel over de oranje soort, ik weet niet of die veel verschilt met de meer rode soort waar Arie het over heeft.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.