Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Westvleteren gist met zwavelgeur

Gestart door bartbier, 27-11-2007 20:05 u

Vorige topic - Volgende topic

bartbier

Afgelopen zondag heb ik zoals in een andere topic staat te lezen een licht biertje gebrouwen die vergist wordt met Westvleteren.
De gist werd opogekweekt uit een flesje blond en was in flinke conditie bij het inzaaien.
Het gistvat staat in een nieuw gebouwde gistkast waarbij de temperatuur netjes geregeld wordt via een simpele PID regelaar, de gisting werd op relatief lage temperatuur ingezet (18°C) om overschuimen te voorkomen (38liter wort in een 50 liter vat).

De gisting verloopt voorspoedig maar.... het viel deze morgen op dat de kast echt stinkt, een soort zwavelachtige geur.
Vanochtend heb ik de temperatuur op 20°C gezet, ik had deze gisterenmiddag reeds opgetrokken naar 19°C.
Deze avond na de werktaak ben ik nog eens gaan poolshoogte nemen en dezelfde geur viel me op.
Ik heb nu wat gistend wort afgetapt en wat blijkt, dit jonbier stinkt geenszins en ook de smaak is ok, verder ook geen zurige componenten te smaken. Dus het zit blijkbaar allemaal ook , voor ik het goedje achterover gekieperd heb even het SG gemeten dat nu op 1025 bleek te staan. Dus alles verloopt eigenlijk naar wens buiten het stinkend luchtje die de gist produceert.
Misschien dat anderen reeds dergelijke ervaringen meegemaakt hebben?

Caspar

Ik citeer:

Ik kwam gister thuis en ja hoor wat ruik ik daar... Had ik een doos met eieren kapot laten vallen, die ergens lag te rotten? Is de riolering verstopt geraakt en overgelopen?

Ah nee... het zijn mijn trouwe Westmalle gist vriendjes die uit het vat zijn komen wandelen . Wat een prachtige gist toch ;). Gelukkig had ik al zo'n vermoeden dat dit ging gebeuren en had ik verbereidingen genomen, alles was schoon in een minuutje. Vanochtend was het vat alweer overgelopen, zo blijft er weinig over van mijn 6,5 liter proefbrouwsel!

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7204.msg93707.html#msg93707

Case closed ;D...

bartbier

Vorige winter heb ik nochtans ook gebrouwen met Westmalle gist, in dat geval wel de Wyeast variant.
Nooit dergeijke geuren waargenomen toen.
Nu is het inderdaad bijna rotte eieren die in de lucht hangen, jezus wat een stankje.

thibolleke

Citaat van: bartbier op 27-11-2007  20:24 uVorige winter heb ik nochtans ook gebrouwen met Westmalle gist, in dat geval wel de Wyeast variant.
Nooit dergeijke geuren waargenomen toen.
Nu is het inderdaad bijna rotte eieren die in de lucht hangen, jezus wat een stankje.

Ik gebruik de Westmalle gist regelmatig. En niet altijd komt die stank evan hard over.
Die stank is dus vrij normaal, maar een Westmalle gist die niet zo erg stinkt is ook niets mis mee natuurlijk.

Hopmans

CiteerNu is het inderdaad bijna rotte eieren die in de lucht hangen, jezus wat een stankje.
En dat is nu karakter in je bier.

:weetbeter:

RoodeLeeuwVenlo

In het boek,

Trappist, het bier en de monnik van Jef van den Steen, verteld Jef dat de trappisten van Westvleteren de gist krijgen van Westmalle. Ook Achel schijnt de gist van Westmalle te krijgen. ik ga er van uit dat dit allemaal de zelfde gist is. Ook ik heb ooit eens gist uit een flesje wetvleteren opgekweekt en vond hem na een aantal dagen ook stinken en heb hem toen maar weg gegooid. Stom. Was niet nodig geweest.

Louis

Oscar

Citaat van: RoodeLeeuwVenlo op 07-12-2007  14:32 uverteld Jef dat de trappisten van Westvleteren de gist krijgen van Westmalle. Ook Achel schijnt de gist van Westmalle te krijgen.

Dit is toch al bekend... ;)

Caspar

Ja, en hij stinkt ook naar rotte eieren en kopotgebroken riool ;D.

Caspar

Gisteren had ik een Westmalle tripel met een t.h.t. datum van 9-11-2009, een super verse dus. Het bier had echt nog die typische zwavelgeur die we kennen van de gist, echt niet lekker gewoon :-\.

Zou het bier nog gewoon te jong zijn geweest? Of zijn er meer mensen die dit de laatste tijd hebben geroken?

Groet Caspar

Johannes

Citaat van: Caspar op 09-12-2007  13:51 uZou het bier nog gewoon te jong zijn geweest? Of zijn er meer mensen die dit de laatste tijd hebben geroken?

Jep, had ik ook. Bier was niet te hachelen. Of het de leeftijd is weet ik niet (was wel erg jong) wellicht was het de batch.

Edgar

Ha. Zie je wel dat je niet moet lageren in de fles? :lessmile: ;)

Caspar

Inderdaad Edgar, vooral de Westmalle mag best wel meer dan 3 weken lageren of uitgisten in de mandfles! Ik hoop niet dat Westmalle het vergistingsproces heeft ingekort :-\.

Vergelijkbare Topics (7)

19367

Reacties: 8
Gelezen: 4056

38230

Reacties: 17
Gelezen: 3671

8266

Reacties: 9
Gelezen: 3888

30600

Reacties: 15
Gelezen: 5608

22374

Reacties: 5
Gelezen: 4910

41271

Reacties: 0
Gelezen: 865

12587

Reacties: 8
Gelezen: 3655

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.