Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pitching rate van White Labs

Gestart door BuBS, 25-11-2007 11:49 u

Vorige topic - Volgende topic

BuBS

Wat me vaak opvalt bij het opkweken van gist en na het overhevelen van het jongbier, zijn de grote verschillen in gistmassa. La Chouffe geeft heel veel gist en Chimay weer een stuk minder.
Van de week weer verse gist binnen gekregen en ook daar valt het mee op, dat White Labs de flesjes met gist gist met verschillende hoeveelheden vult. De hoeveelheid gist van White Labs zijn gebasserd om 19 Liter bier te vergisten.
De meest rechtse is de Fullers ESB en de eerste van links is de German bock, de bock is ondergistend en heeft dus een grotere pitching rate nodig. Maar de ESB heeft een grote uitvlokking en je zou verwachten dat je bij z'n gist meer gist nodig zou hebben. De Linkse, Chimay heeft weer een kleinere pitching rate dan de Westmalle

Van links naar rechts; Chimay , German Bock , Westmalle , ESB

Gr Kees

EBC

Wat staan die gisten in een mooi houten blokje!  ;D

Verschillen in vulling zijn mij ook wel eens opgevallen. Maar ik weet niet of het expres is...

Mailtje naar Whitelabs sturen?

BuBS

Ja, ik ken iemand die erg handig is met een boormachine ;D
En ook leuk giststarters kan maken.

Kees

EBC

Maar Kees, jij bent ook groter dan ik. Als je 100 Kezen in een buis wilt stoppen heb je een grotere buis nodig dan voor 100 Jaspers. Misschien zijn gistcellen ook niet allemaal even groot?

Wie weet het?

Edgar

Pas op er zijn grote verschillen in 'compactering' van verschillende gistsoorten. Kan best zijn dat de aantallen lang niet zo veel verschillen als de volumes.

EBC

Ik heb hier staan:

WLP800, WLP004 en WLP051. In die volgorde zit er in elke buis ongeveer 5 mm meer gist. De 800 is het vloeibaarst, de andere twee zijn veel steviger. Misschien is het ook net wat Edgar zegt. Die 800 is vloebaarder en meer 'ingezakt'.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.