Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

BKG-studiedag 4 november 2007

Gestart door Jacques, 04-11-2007 23:09 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Vandaag was de jaarlijkse BKG-studiedag bij Brouwerij de 3 Horne te Kaatsheuvel. Onderwerp was de vernieuwde omschrijving en beoordeling van de vrije klasse (V).

Kort gezegd kunnen in de V-klasse bieren worden ingebracht die vernieuwend zijn of waar door (nieuwe) grondstoffen of werkwijze een bier is ontstaan dat sterk afwijkt van bestaande bieren
of
een bestaand biertype dat niet in de Labo biertypenindeling kan worden ondergebracht.

Voorwaarde voor de inzending van een bier in de V-klasse is dat het vergezeld gaat van een zogenaamd logboekformulier waarop de gebruikte grondstoffen vermeld moeten worden.

Het laatste betekent dat IPA, RIPA, APA en andere biertypen die niet zo bekend zijn in de V-klasse kunnen worden ingezonden en dat deze niet afgestraft worden ze niet super creatief zijn.
Als echter een bier wordt ingezonden in de V-klasse die wel in de andere klassen A,B,C of D pas kan er een puntenaftrek plaatsvinden. Dat is logisch lijkt mij omdat het niet de bedoeling is dat een zelfde bier twee keer wordt inzonden. Een tripel hoort in de C-klasse en niet in de V-klasse.

Na twee V-bieren te hebben geproefd en daarover gediscussieerd te hebben om samen op één lijn te zitten hebben we een rondleiding gehad in de brouwerij die niet al te groot is.

Hieronder een paar foto's.

We begonnen met een gezamenlijke lunch.

De 'nieuwe' flessenspoelmachine van Sjef.

De filterkuip met rvs-gaas (doorlaat 50%)

De gistkuipen zijn met plastic afgedekt.

Voor het volledige fotoverslag klik hier.

MO

Prachtige foto's Jacques. Ik zie dat je steeds bedrevener wordt in het fotograferen van brouwerijtjes. Weet je nog dat we er jaren geleden zaten om de Orval klonen te proeven. De opkomst was bedroevend, maar het was wel heel gezellig. Zo te zien is de brouwerij nauwelijks veranderd.

Ik vond dat plastic over de gisttanks heen wel schokkend. Het zal best goed gaan maar het gaat helemaal tegen mijn gevoel in. Weekmaker, zuurstof dat je juist kunt gebruiken tijdens het krausen van de gist. Maar goed, Sjef weet heel aardig wat hij doet.

Ook heel goed nieuws over de V-klasse. Het komt maar al te vaak voor dat je bier in een klasse valt die niet gedefinieerd is in Nederland door het BKG. Goed dat die bieren nu een eerlijke kans krijgen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.