Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste 'all grain' brouwsel

Gestart door MH, 28-10-2007 18:07 u

Vorige topic - Volgende topic

MO

Hele leuke avatar trouwens.

Gewoon gaan bottelen rond de 1020 EN als het waterslot al een paar dagen stil staat. Mijn regel is: beter een weekje langer gelagerd dan te kort. Geduld dus graag.

MH

Hoi,
weer even een update...
Het jongbier staat nu een kleine 3 weken te lageren maar wordt niet echt helder. Wel zie je een neerslag op de bodem liggen.
Nu ben ik er nog steeds van overtuigd dat die troebelheid niet alleen veroorzaakt wordt door de gist is maar ook door andere stoffen die meegekomen zijn tijdens het filtreren na het maischen (in een kleine 20 min. gedaan)
Ik weet eigenlijk niet goed wat ik nu moet doen. Binnenkort toch maar eens gaan bottelen en waarschijnlijk dus een troebel bier krijgen? (Kan de smaak wel goed zijn van een troebel bier?) Of helaas, pindakaas, rioleren?

Als ik ga bottelen hoeveel suiker raden jullie me dan aan om toe te voegen? (ik zat zelf te denken aan 6 g/l)

Bedankt.

:proost2:
Marcel

Oscar

Marcel,

Als ie uitgegist is (dat zal wel als je aan het lageren bent) dan kun je rustig bottelen, met inderdaad zo'n 6 a 7 gram/liter. En helder bier is helemaal niet noodzakelijk en kan na het bottelen in de fles toch nog wel goed komen!

korek

Eens met Oscar, troebel bier smaakt ook goed en mijn ervaring is dat als het in de fles zit, je meestal na een week of zo het bier langzaam helder ziet worden.

MH

Nog even een update.....
Zo'n 3 weken geleden heb ik dit bier gebotteld bij een SG van 1022 met 6 g suiker per liter.
Na 2 weken heb ik de flesjes wat koeler gezet en natuurlijk geproefd......heeerlijk. Er zat niet erg veel koolzuur in en het bier bleef zoals ik al verwachtte wat troebel maar dat mag de pret niet drukken. Ik had er een beetje een hard hoofd in maar dat was toch voor niets want ik vind hem errug lekker, niet te zoet en ook niet te bitter. De koriander is niet te overheersend...gewoon lekker, perfect. Heeft ook wel iets weg van een grand cru wat looks betreft. Een nadeel en dat is dat ik nog maar 18 v/d 30 flesjes overheb. Ik moet maar gauw weer eens een nieuwe batch gaan brouwen  ;)

:proost2:

Marcel

Vergelijkbare Topics (7)

38313

Reacties: 8
Gelezen: 2365

22277

Reacties: 127
Gelezen: 49074

41430

Reacties: 11
Gelezen: 1395

27666

Reacties: 2
Gelezen: 2321

32239

Reacties: 18
Gelezen: 5973

10959

Gestart door goom

Reacties: 13
Gelezen: 3527

31732

Reacties: 4
Gelezen: 1892

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.