Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste 'all grain' brouwsel

Gestart door MH, 28-10-2007 18:07 u

Vorige topic - Volgende topic

MH

Hoi allen,
Mijn eerste 'all grain' brouwsel staat voor de deur (datum is nog niet bekend). Ik heb 2 keer met een kit gewerkt maar wil nu voor het echie gaan ;)
Ik ben alleen nog op zoek naar een goede moutmolen zoals bv. de maltmill verder heb ik alle apparatuur.
Na veel overwegingen heb ik gekozen voor een Chouffe kloon waarvan ik het recept heb overgenomen van de NHC (http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,6585.0.html). Zij hadden hier een eerste prijs mee gewonnen en het lijkt me niet zo heel erg moeilijk. Het recept ziet er als volgt uit:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptChouffe 2
Brouwdatum1-10-2007
BiertypeTripel
Aantal liters15
Gewenst begin SG1070(7,65)
Brouwzaalrendement70.0%

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Pilsmout 3 EBC89.0 %4260 gram3 EBC
Kandij suiker (bruin)11.0 %527 gram10 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Saaz (CZ)3.5 %9 gram15 minuten
Cascade7.0 %9 gram75 minuten
Styrian Golding6.0 %9 gram75 minuten

Kruiden
Naam KruidMassaKooktijd
Koriander (gemalen korrels)8 gram5 minuten

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soort3522 Belgian Ardennes
Gist toegevoegd alsGist slurry
Volume giststarter2000 ml
Beluchtings tijd2 uur
Temperatuur v./d giststarter18°C
OpmerkingenEventueel Chouffe gist zelf opkweken.

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
160°C45 min3.00 l/kg
270°C30 min3.00 l/kg
375°C5 min3.00 l/kg
478°C5 min3.00 l/kg

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22.20 liter
Maischdikte3.00 l/kilo
Maischwater14.36 liter
Spoelwater7.83 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur12 EBC
Berekende bitterheid18 EBU

Wat ik me afvraag is of de hoeveelheden water en de maischdikte een beetje klopt. Begin je dus te koken met ongeveer 22 liter? Lijkt me wel veel namelijk?
Ook vroeg ik me af wanneer ik de bruine kandij moet toevoegen. Bij het maischen of bij het koken?

Suggestie zijn van harte welkom.

Zo gauw ik een datum in zicht heb laat ik het jullie weten.

:proost2:

Marcel

Gerb

Gefeliciteerd met deze stap, ik ben benieuwd wat je van all-grain brouwen vindt!

CiteerWat ik me afvraag is of de hoeveelheden water en de maischdikte een beetje klopt. Begin je dus te koken met ongeveer 22 liter? Lijkt me wel veel namelijk?
Er zal altijd een aantal liter water achterblijven in de bostel en later verdampen tijdens het koken. In de praktijk kom je dan wel een aantal liter lager uit. Bij mijn 15 liter opstelling werk ik over het algemeen met 25 liter in totaal, maisch -en spoelwater. Met allerlei verliezen (bostel, verdamping, spoelen, verliezen) hou ik dan 15 liter over. Je zult voor jouw installatie uit moeten vinden hoeveel verlies je hebt. Dus noteer dit tijdens je brouwproces.
Het is makkelijker om later met water te verdunnen in het geval van een te hoge dichtheid, dan dat je te laag zit, dan kan je niet veel meer doen dan suiker of moutextract toevoegen en dat is meer een noodgreep. Ik zou dus in eerste instantie met de door jou genoemde volumes werken.

CiteerOok vroeg ik me af wanneer ik de bruine kandij moet toevoegen. Bij het maischen of bij het koken?
De suiker kan je tijdens het koken toevoegen, maakt niet zo veel uit wanneer. Let wel op dat je als dit aan het begin toevoegd, je iets extra kleuring krijgt. Tijdens maischen toevoegen is niet handig, dan blijft een gedeelte achter in de bostel.

Caspar

Even over het recept, ik weet dat het een prijswinnaar is... maar 18 IBU, ik zou daar minstens 28 IBU van maken :biersmile:.

Verder had ik +/- 5% Aroma 50 EBC toegevoegd in mijn chouffe kloon, dit is erg lekker en geeft wat meer moutigheid en mondgevoel :biersmile:.

MH

En hoe zou je er dan 28 IBU van maken?

Ik ben niet zo'n fan van een te bitter bier. Een bittertje prima maar te overheersend vind ik niet echt lekker. Iets zoet mag hij ook wel zijn.

@Gerben:
ik heb ondertussen al je biertjes geproefd en vond de eerste het lekkerst, niet te bitter en redelijk zoet. De anderen hadden erg veel koolzuur en waren ook wat bitterder. Als je nog eens een keer gaat brouwen kan ik dan een keer komen kijken? Lijkt me interessant en ik leer ervan!

oranjeboombiertje

Citaat van: MH op 28-10-2007  21:08 uIk ben niet zo'n fan van een te bitter bier.

Dat komt nog wel als je eenmaal aan het brouwen gaat >:D ;)

:degroeten:
Wesley

Caspar

Ik zou de hoeveelheid Styrian en Saaz iets verhogen... 28 IBU is ook niet uitzonderlijk bitter hoor. Een Westmalle Tripel is 34 IBU bijvoorbeeld.

Hopmans

CiteerEen Westmalle Tripel is 34 IBU bijvoorbeeld.
Geen 39? toevallig?

:weetniet:

Gerb

Ja, lijkt me leuk als je volgende keer bij mij komt kijken. Is altijd goed. Ik had afgelopen zaterdag 2 mensen tijdens het brouwen op bezoek en die stellen dan toch vragen waar je zo 1-2-3 het antwoord niet op weet. Het zet je wel weer op scherp. Ik heb op dit moment nog niets gepland, ik stuur je wel een PB als ik het weet.

18 IBU voor zo'n bier is echt te laag. Ik ben het met Caspar eens dat je dit makkelijk naar 28 IBU kunt ophogen, desnoods tot 25 IBU. Dan is het niet overdreven bitter. Ik zou dit echter alleen met de Styrian Goldings doen en de Cascade en Saaz hetzelfde houden.

Ook leuk dat je mijn eerste bier niet bitter vond, die was toch wel 60 IBU, maar door de volle body en hoog alcohol is het dan toch in balans. Zo zie je maar dat alleen bitterheid niet alles zegt.

Oscar

Citaat van: Gerb op 29-10-2007  10:04 udie stellen dan toch vragen waar je zo 1-2-3 het antwoord niet op weet.

Nou nou, als opperbiernerd zijnde kan dat niet hoor.. :neenee:  :D :D

bazje

Citaat van: Oscar op 29-10-2007  11:58 uNou nou, als opperbiernerd zijnde kan dat niet hoor.. :neenee:  :D :D

Inderdaad, kun je die "1-2-3-weet-ik-niet-vragen" even ergens posten ?
1. Kunnen we kijken of wij misschien toch "biernerd" hadden kunnen zijn,
2. Komen er vragen voor de wedstrijd van volgend jaar
3. en kunnen wij meteen meeoefenen !

Gerb

Iedereen kan een opperbiernerd zijn hoor. Overschat mij niet, ik heb een aantal keer moeten gokken en bleef ineens alleen over.

De vragen die ik zo 1-2-3 niet kon beantwoorden hadden vooral te maken met hoeveel vocht er in de bostel overblijft, welke bitterheidcalculatie beter is en waarom, het verschil in effect op volmondigheid tussen carahell of tarwemout, dat soort dingen.  Eeeeuuuhh.....

Oscar

Citaat van: Gerb op 29-10-2007  12:47 uik heb een aantal keer moeten gokken en bleef ineens alleen over.

Dat is wel opgemerkt hoor... :D :D :D Je hebt het tactisch gespeeld! ;D

Citaat van: Gerb op 29-10-2007  12:47 umet hoeveel vocht er in de bostel overblijft,

En die had je dus wel moeten weten vind ik... :P Dat is een deel van het kennen van je brouwinstallatie en je brouwmethode. Bij mij is dit ± 0,75 liter per kilo  :lessmile:

Gerb

Citaat van: Oscar op 29-10-2007  13:10 uEn die had je dus wel moeten weten vind ik... :P Dat is een deel van het kennen van je brouwinstallatie en je brouwmethode. Bij mij is dit ± 0,75 liter per kilo  :lessmile:
Ja maar mijn opmerking sloeg op het feit dat ik het antwoord niet direct wist. Uiteindelijk heb ik het wel even opgezocht, ik wist het toch wel.

bazje

MH

@allemaal:
De bitterheid van het oorspronkelijke recept was ook maar 19 IBU. Toch heeft dit bier een prijs gewonnen. Neemt niet weg dat ik denk ik ook maar tot 25 IBU ga met de styrian goldings.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nog niet echt in het wereldje van de IBU's thuis ben. Ik zal er eens op gaan letten als ik een biertje proef  ;D

MH

Is dit iets?:

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijd
Saaz (CZ)3.5 %9 gram15 minuten
Cascade7.0 %9 gram75 minuten
Styrian Golding6.0 %16 gram75 minuten

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater22.20 liter
Maischdikte3.00 l/kilo
Maischwater14.36 liter
Spoelwater7.83 liter
Kooktijd75 minuten
Berekende kleur12 EBC
Berekende bitterheid25 EBU

Is de kooktijd voor de verschillende hoppen juist? BrouwVisie zegt dat Saaz en styrian golding als hop pellet moet worden toegevoegd en Cascade als hop bloemen. Waarom niet allemaal hetzelfde, dus of hop bloemen of hop pellets? Volgens BrouwVisie zijn het ook allemaal aroma hoppen.

Wat is nou een goede maischdikte? Als ik deze in BrouwVisie ophoog naar bv. 4 liter/kg dan zou ik volgens BrouwVisie maar met ongeveer 3 liter hoeven te spoelen. Als ik naar 4.64 liter/kg ga hoef ik helemaal niet meer te spoelen (deze hoeveelheid zou nog in mijn brouwpan passen). Wat is nou het beste?

Ik hoop niet dat ik te veel vraag... ;)

Oscar

Citaat van: MH op 29-10-2007  23:13 uBrouwVisie zegt dat Saaz en styrian golding als hop pellet moet worden toegevoegd en Cascade als hop bloemen.

Nee hoor, dat staat toevallig zo in je hopdatabase. Zet in je hop database je Saaz en Styrian Goldings op Hopbloemen. Daarentegen kun je dat bij het toevoegen ook aanpassen. Er moet natuurlijk niets...

MH

Ik dacht dat het IBU getal ook afhankelijk was in welke vorm je de hop toevoegd? Past BrouwVisie dan ook automatisch het IBU getal aan als je het veranderd?

Nog een ander vraagje over BrouwVisie. Het programma ziet de bruine kandij voor een mout aan en voegt de hoeveelheid toe aan de totale moutstort en berekend hiermee de maischdikte en de andere variabelen zoals het maischwater en het spoelwater. Als ik de kandij pas bij het koken toevoeg dan klopt de maischdikte en de hoeveelheden water toch niet meer?

:leren:

Oscar

Citaat van: MH op 29-10-2007  23:50 uPast BrouwVisie dan ook automatisch het IBU getal aan als je het veranderd?

BrouwVisie houd inderdaad rekening met de vorm van de hop (bloemen of pellets e.d). Echter kun je dit achteraf niet aanpassen, dus zul je de hop moeten verwijderen en opnieuw toevoegen.

MH

Het heeft even geduurd maar het gaat er inderdaad van komen. Alle brouwspulletjes heb ik nu  ;D

Ik ga een volmout biertje brouwen. Ik ga ook meteen wat experimenteren door 2 batches na elkaar te brouwen maar elk met een andere gist. Lijkt me leuk om eens te kijken wat dat met de smaak doet. De eerste batch wil ik met een korrelgist doen (S-33 of T-58) en de tweede batch met opgekweekte chouffe gist. Nu mijn vraag. Welke van de 2 korrelgisten is voor deze chouffe beter geschikt?

Marcel 

MO

T-58, dat is de kruidigste, meest "Belgische."

Caspar

Henielma

Eens, T58. Overigens een lekkere gist voor een Blond bier.

MH

Bedankt voor jullie reaktie. T-58 wordt het. Een zakje is toch wel genoeg voor 15 liter? En kan ik die gist gewoon op het afgekoelde wort strooien?

oranjeboombiertje

Bij een zwaarder bier (>1050, 12 plato) zou ik 2 zakjes nemen. Eerst even activeren in lauw water met wat suiker. Maar het beste blijft natuurlijk vehrsge giescht :lessmile:

:degroeten:
Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

32239

Reacties: 18
Gelezen: 5972

10959

Gestart door goom

Reacties: 13
Gelezen: 3526

38313

Reacties: 8
Gelezen: 2365

22277

Reacties: 127
Gelezen: 49074

41430

Reacties: 11
Gelezen: 1394

27666

Reacties: 2
Gelezen: 2320

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.