Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Infecties door continue beluchten.

Gestart door Hoppie, 17-10-2007 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

Citaat van: Menno op 17-10-2007  23:02 uMisschien een stomme vraag, maar kan je op de één of andere manier nagaan of je starter geïnfecteerd is, voordat je het toevoegd?  ???

Bekijken onder een microscoop is de beste optie. Een andere manier weet ik niet maar als je netjes werkt en geen gekke dingen doet zal een starter echt niet zomaar geïnfecteerd raken.

:degroeten:
Wesley

Edwin

Citaat van: Sharky op 17-10-2007  23:06 uIk neem zaterdag een krat mee zodat men het kan proeven.
Ja, ik kom want anders word ik toch de auto in gesleurd.

Je maakt me erg nieuwsgierig naar wat je nu precies bedoeld.
Enne...Welkom zaterdag!

Edwin

bazje

Citaat van: Sharky op 17-10-2007  23:06 uJongens, het is niet alleen mijn bier hoor.
Ik proef een hele hoop bieren die "belucht" smaken.

Now we are talking !!
Er is vast wel meer over geschreven en onderzocht.
(kon ik zo snel even niet vinden)

Is de lucht dan zo slecht in IJmuiden dat het filter het niet aankan ? ;D

Begint een intresting topic te worden, daar ik dezelfde ervaring ook recentelijk eens heb gehad en ik met verbazing lees dat men zelfs géén filter of een eigen geknutseld filter gebruikt (fotorol-doosje met watten en zo)

MO

Nee, je komt? Dat zou fijn zijn.

Ook van mijn kant de ervaring: beluchten geeft geen infecties. En ik heb starters voor 1000 liter batches belucht. Alle zuster agatha's die eenieder heeft geproefd (en het dicbier met Westmalle gist (300 liter), zou zaterdag geproefd kunnen worden) zijn gebrouwen met beluchte starters. Evenals vele batches thuis.

En ik belucht behoorlijk amateuristisch (sic): bovenop een stoffige kast in de van bacillen vergeven woonkamer, eenvoudig aquariumpompje, steriel filter van jaren oud, alleen het laatste slangetje op het einde naar het steentje toe mee ontsmet bij 100 grC (de rest niet). Kortom: vertrouw op de lage pH en vertrouw op een gezonde hoeveelheid start gist.

Ik moet wel toegeven dat ik nauwelijks meer opkweek. Laatst een Orval gist van de vier broeders aka Adrie (leuk! verschillende namen), maar dat is de enige opkweek van de laatste jaren. Ik zweer bij Wyeast. Die paar euro's doen me nul komma nix.

Oscar

Citaat van: Menno op 17-10-2007  23:02 umaar kan je op de één of andere manier nagaan of je starter geïnfecteerd is, voordat je het toevoegd?  ???

Aan de geur misschien ! Maar menno, aangezien je nog met een brouwcursus bezig bent is het niet verkeerd om gewoon eens een starter te maken, zonder brouwplannen, zodat je ervaring op kunt doen, kijken hoe het gaat en hoe het ruikt. Als je de geur van een goede giststarter kent (en de gist ook een klein beetje) dan kun je een sterk geinfecteerde starter er ook tussen uit halen.

Het probleen is echter dat een infectie in een giststarter vaak nog maar in zijn begin fase is en dus moeilijk of onmogelijk te ruiken/ontdekken. Vaakt komt het kwaad pas boven na de vergisting , of zelfs na het bottelen....

JeroenCV

Citaat van: Sharky op 17-10-2007  23:06 uJongens, het is niet alleen mijn bier hoor.
Ik proef een hele hoop bieren die "belucht" smaken.

Wat ik gisteren al vroeg: hoe is de smaak van dat "beluchten" dan? Volgens mij proef je iets anders dan belucht, maar als jij dat krat mee neemt zaterdag kunnen we dat een beproeven.

Menno

Caspar

Ik belucht ook al 24 uur sinds Adrie het artikel heeft geschreven en heb geen smaakafwijking geproefd. Ik ben wel benieuwd naar je bier dan Sharky :weetbeter:.

RobinB

Citaat van: Oud Schoten op 17-10-2007  21:00 unadeel van al die lucht slangetjes en filtertjes is infectie je blaast er continue infecties in, infecties gaan volgens mij ook door het lucht/steriel filter heen.

Citaat van: Sharky op 17-10-2007  21:01 uMaar toch staat het idee me niet aan dat ik lucht door een primitief filtertje door mijn wort jaag.
Het zijn niet bepaalt LAB-omstandigheden thuis.
ik vind het te risicovol.

Ik heb het idee dat er hier sprake is van gebrek aan vertrouwen in het gebruikte luchtfilter. Zolang dit een goed 0,22 um filter is, mag je de lucht dat eruit komt als steriel beschouwen. Deze worden ook in Lab's gebruikt, en daar komt het doorgaans een stuk nauwer dan bij de hobbybrouwer. Dan moet het aflopende slangetje en het steentje natuurlijk ook nog schoon zijn, maar je blaast dus geen infecties door je filter (tenzij deze niet goed is)!

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.