Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Infecties door continue beluchten.

Gestart door Hoppie, 17-10-2007 18:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopmans

Beste brouwmaten,

Ik heb voor de eerste keer continue belucht, en ik heb voor de eerste keer een infectie/vreemde smaak.

Toeval of...

Zij er meerde ervaringen bij brouwers die begonnen zijn met continue beluchten, en ondervonden hebben
dat er iets niet helemaal in de haak is/was met het brouwsel?
-Vaker vreemde esters.
-Meer infecties.
-anders.

Ik ben niet de enige denk ik.
Dit vanwege het feit dat ik ook vaak een geïnfecteerd ruilbier opentrek (uiteenlopende brouwers).
Dus ik vermoed dat er in het algemeen vaker infecties zijn opgetreden nadat men hier massaal is gaan
beluchten met aquariumpompjes, maar kan dat natuurlijk niet hard maken.

Klopt dit vermoeden?

Het vergist als een gek, maar savety first lijkt me.

:weetniet:

René K

Belucht je zelf ook met een aquariumpompje? Gebruik je een schoon luchtfilter?

Allicht interessant om te weten dacht ik.

Hopmans

Voor de eerste keer met pompje en nieuw filter (voorheen na afkoelen wort even kloppen met garde).
Nooit problemen, en nu wel.

:degroeten:

JeroenCV

Nee ik heb nog geen infecties door het beluchten gehad.

Smaakt je bier nu eens een keer zoals het hoort en heb je geen infectie? hahaha grapje.

Ja ik denk dat je het inderdaad moet zoeken in hoe schoon het steenje is, heb je dat eerst uitgekookt ofzoiets? of zo uit de verpakking in je wort gemieterd?
Heb je misschien een smaakafwijking door de pvc-slang voor je steentje. Ik heb wel eens gehoord dat pvc in hete oplossing wat smaak kan afgeven?

Oscar

Bij mijn ondergistende bok had ik op mijn giststarter na het uitzakken wel een laagje kaam (o.i.d.). Deze heb ik grotendeels af kunnen gieten en het heeft gelukkig geen negatieve invloed op het bier gehad. Deze starter had ik enkele dage continue belucht onder opschalen.

Volgende keer doe ik continue beluchten en continue roeren. Volgens siris krijg je dan meer gist en heb je dus een minder volume nodig.

Hopmans

CiteerNee ik heb nog geen infecties door het beluchten gehad.

Hoe weet je dat zo zeker?
Het fonteintje op youtube liegt er anders niet om ha ha.  :D

JeroenCV

Grapjas, dat komt niet door beluchten, dat komt door te veel doorgisten in het flesje (te vroeg bottelen???) En nee dat was geen infectie.

Hopmans

JeroenCV

De Brontus spoot niet, en was volgens mij ook niet geïnfecteerd.

Spuiters van mij waren Wichtje, vraag en boerderij.

Maar dat heeft niks met jouw infectie te maken.

Hopmans

CiteerDe Brontus spoot niet, en was volgens mij ook niet geïnfecteerd.

Dan is mijn bier ook niet geinfecteerd.
Nou, einde topic dan.

JeroenCV

Citaat van: Sharky op 17-10-2007  18:54 uDan is mijn bier ook niet geïnfecteerd.
Nou, einde topic dan.

Beetje kort door de bocht he?

Hopmans

We wijken af, we wijken af.
Zonde voor de topic.

Ik probeerde serieus wat te achterhalen.

oranjeboombiertje

Ik heb pas 1 infectie gehad en dat was bij een bier waarvan de starter niet belucht was. Het beluchten, wanneer goed gedaan, geeft geen infecties.

Je zou misschien toch maar eens een ander middeltje dan sulfiet gebruiken hop?

Wesley

Hopmans

CiteerJe zou misschien toch maar eens een ander middeltje dan sulfiet gebruiken hop?

Het glas van mijn starter is nog steeds hetzelfde glas.

korek

Ik belucht ook continue, maar wel op de magneetroerder. Ik maak van tevoren alles schoon, slangetjes, bruisteentje, stop, fles en waterslot met loog en nog eens met citroenzuur. Mijn starters zitten vanaf het begin onder een waterslot en beluchten doe ik natuurlijk met een steriel filtertje. Ik doe wel een plaatje karton tussen de magneetroerder en de fles omdat mijn roerder nogal warm wordt. Tot nu toe geen infecties gehad.

Jacques

In alle jaren dat ik mijn giststarter belucht heb ik geen infectie gehad. Ik zou de oorzaak ergens anders zoeken.

RobinB

Citaat van: Sharky op 17-10-2007  18:06 uIk heb voor de eerste keer continue belucht, en ik heb voor de eerste keer een infectie/vreemde smaak.

Toeval of...

.... uit een n=1 onderzoek mag je geen conclusies trekken!
:D

Tuurlijk moet je het in de gaten houden, maar het lijkt me te vroeg om conclusies te trekken!
Mocht het de volgende keer weer raak zijn, dan moet je je methodes nog eens onder de loep leggen...

Belucht je je starter of je wort?

Hopmans

Citeeruit een n=1 onderzoek mag je geen conclusies trekken!
Juist wel.   :weetbeter:

CiteerBelucht je je starter of je wort?
Starter.

Ik moet er wel bij zeggen dat de gist al keer op keer uit flesje is opgekweekt.
Dat is ook vragen om problemen uiteraard.

Maar toch staat het idee me niet aan dat ik lucht door een primitief filtertje door mijn wort jaag.
Het zijn niet bepaalt LAB-omstandigheden thuis.
ik vind het te risicovol.

Hopmans

CiteerWat ik wel een beetje jammer vindt in deze discussie is dat het dreigt te gaan verlopen als.... ik doe dit altijd dus... laten we het nu eens van de hobbysideoflive bekijken en een discussie hebben over de voor en nadelen.

Ben ik met je eens.
Wat ook jammer is dat er gewoon glashard wordt gezegd dat er nog nooit een infectie in een brouwsel is geweest.
Ik denk dat een hoop brouwers gewoon niet weten hoe een infectie smaakt.
Of men durft het niet te zeggen.
Dan begin ik natuurlijk ook niets.

Jacques

Volgens mij weet ik heel goed hoe een infectie smaakt. Door goede maatregelen te treffen kun je infecties door beluchting met een bruissteentje en pompje voorkomen. Dat is heel wat anders dan wanneer je belucht met garde. Dan weet je zeker dat je kans hebt op infecties!

Edgar

Zou je niet eens proberen omschrijven wat je proeft? Begrijp ik nu dat het bier nog volop aan het gisten is? Dan kan je natuurlijk allerlei smaken zien passeren.

Ik zou het eerder zoeken in een besmetting met één van die wilde bierbugs die je kweekt. Zou dat kunnen? Gebruik je een steriel luchtfiltertje? Kook je je luchtslangetje en je steentje uit? Wat voor maatregelen neem je dan tegen besmettinge tijdens beluchten?

Edwin

Ha Jos,

Je twee voordelen voor niet beluchten kloppen op zich wel, maar een snelle vergisting (snelle start en vlot verloop) is toch wel een groot voordeel van beluchten. En de voordelen van een snelle vergisting zijn voor mij erg duidelijk: frisser en 'strakker' bier, zonder een overdaad aan vervelende esters.

Ik heb zo nu en dan te maken met infecties. Deze had ik voordat ik actief ging beluchten en nadat ik actief ben gaan beluchten. Op een keer na heb ik de oorzaak van deze infectie gevonden en deze lag niet in het beluchten, maar vaak bij de hygiene bij de giststarter. Ik kan dus zeggen dat infecties niet door het continue beluchten van mijn starter komen (geen verschil waargenomen).

Edwin

bazje

Als je alleen maar belucht bij het maken van een starter, kan ik mij goed voorstellen dat je infecties krijgt.
Ligt niet aan het beluchten, maar aan de starter en de manier waarop je die maakt en er mee omgaat.
Toch ?

Simpelste is kant en klare gist.
Korrelgist is nog makkelijker  ;D

:bokser:   :bokser:   :bokser:

Hoppie, Louis, Sharky,

Vertel ons hoe jij een starter maakt !

ps: kan het zijn dat je nog wat wilde gistcelletjes hebt ronddwalen ?

Menno

Misschien een stomme vraag, maar kan je op de één of andere manier nagaan of je starter geïnfecteerd is, voordat je het toevoegd?  ???

Hopmans

CiteerHoppie, Louis, Sharky,
Vertel ons hoe jij een starter maakt !
Gewoon, net als iedereen.

Jongens, het is niet alleen mijn bier hoor.
Ik proef een hele hoop bieren die "belucht" smaken.

Ik neem zaterdag een krat mee zodat men het kan proeven.
Ja, ik kom want anders word ik toch de auto in gesleurd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.