Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Totaal Volume van je mout en je maischwater

Gestart door Oscar, 11-10-2007 00:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Geachte brouwers,

Bij wil ik jullie vragen om bij jullie een brouwsel een kleine meting te doen, en hier enkele gegevens te posten
Namelijk het volgende:

Per brouwsel :

• Het volume maischwater
  • De totale kilo's mout welke je stort bij je 1e maischstap
  • Het totale volume van je mailschwater inclusief je mout in je maischpan

Dit om in BrouwVisie een formule in te bouwen welke bepaald of de hoeveelheid mout in combinatie met je maischwater wel in je maischpan gaat passen.
In Promash zit wel een dergelijke formule, maar deze is weer afhankelijk van bepaalde instellingen, zoals bij zoveel formules bij Promash. Ik vermoed dat hier een bepaalde verhouding tussen is, en wil dit graag aan de praktijk toetsen. Dus met jullie hulp kunnen we hier wat gegevens gegevens verzamelen om er weer wat wijzer van te worden.

Bijvoorbaat dank voor jullie medewerking.

:degroeten:

Jacco

Of gewoon een kilo geschrootte mout in een 2 liter maatbeker en kijken hoeveel water je toe moet voegen om de 2 liter vol te krijgen. Hier kan je dan het volume van 1 kilo geschrootte mout afleiden.

Ik brouw nog even niet dus ik kan het niet testen.

thibolleke

In BrouwHulp zit dat ook ingebouwd. Het berekend volume na storting klopt bij mij altijd met het echte volume in de maischketel.
Morgen heb ik een brouwdagje, ik zal mijn metingen nog wel posten dan.

Ronnie

Oscar vraagt: Per brouwsel : De totale kilo's mout welke je stort bij je 1e maischstap

- Zouden er grote verschillen zijn per graansoort in waterabsorbtie/ zwelling? bijv. Maisvlokken, Rijst, Rijstvlokken, Tarwe, enz.. ???

William

Het totaal volume mout+water zal afhankelijk zijn van o.a.:
moutsamenstelling
grofheid van het schrootsel
temperatuur van het stortwater
hoe lang je na het storten wacht om het totaal volume te bepalen

Als je iets met de data wilt doen zullen de mensen deze gegevens ook moeten leveren of moet je de mensen instrueren hoe het te meten.

Oscar

Citaat van: William op 11-10-2007  20:21 umoutsamenstelling
grofheid van het schrootsel
temperatuur van het stortwater
hoe lang je na het storten wacht om het totaal volume te bepalen

Moutsamenstelling zal ongetwijfeld invloed hebben, maar ik zoek de gulden midden web, dus een algemeen gemiddelde, ander zou je per mout soort een soort "volumefactor" moeten bepalen en dat is niet te doen lijkt mij.

Temperatuuur van het stort water is van belang, en zal liggen tussen de 40° en 60°, maar het effect daarvan, en de verschillen in deze range, is naar mijn idee zo klein dat dit bijna verwaarloosbaar is.

Grofheid schrootsel is denk ik niet zo heel groot van belang, en de tijd van bepalen van het volume...nou ja geen uur na storten..dus binnen tijd van storten en 5 minuten... dat verschil is verwaarloosbaar.

Jacco

Citaat van: Oscar op 12-10-2007  01:09 uGrofheid schrootsel is denk ik niet zo heel groot van belang, en de tijd van bepalen van het volume...nou ja geen uur na storten..dus binnen tijd van storten en 5 minuten... dat verschil is verwaarloosbaar.

Het liefst direkt na het storten. Ik hoef niet te weten dat het na 5 minuten wel in mijn pan past maar net niet bij het storten.

thibolleke

Die 5 minuten is volgens mij ook verwaarloosbaar hoor. Je stort, je roert tot je mout verdeeld is in je beslag, dan meet je. Lang duurt dat niet. Dat zal bij iedereen zowat even lang duren.

Mijn maischtemperatuur voor stort is altijd rond de 67°C (ik ben een eenstapmaischer weet je).

William

Citaat van: thibolleke op 12-10-2007  08:48 uDie 5 minuten is volgens mij ook verwaarloosbaar hoor. Je stort, je roert tot je mout verdeeld is in je beslag, dan meet je. Lang duurt dat niet. Dat zal bij iedereen zowat even lang duren.

Gedurende de eerste 5 minuten zal er behoorlijk wat lucht verdwijnen en over langere tijd zullen amylose/amylopectine kristallen smelten en vervolgens zwellen door water opname. Dit alles heeft effect op het specifiek volume.

thibolleke

Wanneer je de mout stort ligt er nog een hoop mout boven op het water. Zo kan je het toch onmogelijk meten?
Dus: eerst roeren tot je mout beslag is geworden, dan pas meten.

Ronnie

En terwijl jullie nu toch dat storten in de gaten houden, misschien ook nuttig om te doen:

°C van het water bij stort
pH water vóór storten (in de onderstelling dat ge daar nog niks aan gemodifieerd hebt)
pH na storten en goed mengen, zo na een 5 minuten.
Geef de carbonaathardheid op van uw water (eventueel de site waar we de data vinden).
Alleen doorgeven als u een goede pH meter heeft die ge kunt temperatuur compenseren (of automatisch), zoniet zouden we teveel freak data hebben.
Ook: de voorspelde kleur van uw BESLAG en het % tarwe/tarwemout (want de donkere mouten en tarwe halen pH makkelijker omlaag is de ervaring hier)

Adrie

Dit onderwerp valt me nu pas op.  :verbergen:

In BrouwHulp ga ik uit van de volgende formule:

volume beslag = volume water + 0,668 * kg mout

Tot mijn spijt weet ik niet meer waar ik deze formule vandaan heb, maar hij klopt heel goed in mijn installatie en geeft in ieder geval een goede indicatie.

Hopmans

Formule ziet er logisch uit.

Misschien een domme vraag, maar waarom zou je het volume van je beslag willen weten?
Later ga je toch weer filteren, spoelen, en koken.
Het volume van het wort na het koken, en evt voor het koken lijkt me belangrijker toch?

:weetniet:

Adrie

Omdat je, zeker bij zwaardere bieren, niet te dik wilt beslaan en dan van tevoren wilt weten hoeveel maischwater je kunt gebruiken totdat je ketel vol is.

thibolleke

Citaat van: Ronnie van 't Lobos op 12-10-2007  09:24 uEn terwijl jullie nu toch dat storten in de gaten houden, misschien ook nuttig om te doen:

°C van het water bij stort
pH water vóór storten (in de onderstelling dat ge daar nog niks aan gemodifieerd hebt)
pH na storten en goed mengen, zo na een 5 minuten.
geef de carbonaathardheid op van uw water (eventueel de site waar we de data vinden).
alleen doorgeven als u een goede pH meter heeft die ge kunt temperatuur compenseren (of automatisch), zoniet zouden we teveel freak data hebben.
ook: de voorspelde kleur van uw BESLAG en het % tarwe/tarwemout (want de donkere mouten en tarwe halen pH makkelijker omlaag is de ervaring hier)

Uim ik heb enkel van die nutteloze pH-strookjes waar je niets op kan aflezen.
Ooit heb ik de pH van het beslag gemeten met een digitale pH meter (ATC)  waar de pH rond de 5.2 lag.
carbonaathardeid weet ik niet. www.pidpa.be is de waterleverancier, maar daar vind ik de info niet op. We hebben hier wel zacht water dat weet ik wel.
Ik ga geen tarwe gebruiken voor dit bier.

Citaat van: Adrie op 12-10-2007  09:56 uIn BrouwHulp ga ik uit van de volgende formule:

volume beslag = volume water + 0,668 * kg mout

Tot mijn spijt weet ik niet meer waar ik deze formule vandaan heb, maar hij klopt heel goed in mijn installatie en geeft in ieder geval een goede indicatie.

Bij mij is deze formule ook een uitstekende indicatie.

Groeten
Thibolleke

Oscar

Citaat van: Adrie op 12-10-2007  09:56 uvolume beslag = volume water + 0,668 * kg mout

Deze formule is reeds ingebouwd in BrouwVisie, echter zou ik graag enkele meet gegevens hier gepost zien te zijner tijd om deze toch even te toetsen aan de werkelijkheid, dan kan ik later deze formule aanpassen indien nodig.

thibolleke

Ik heb net gestort.
-6 kg mout waarvan 6.5% geroosterde gerst en chochomout was.
-beslagdikte 3.7 kg/l
-maischwater 20 liter
-volume na sort 24 liter (BrouwHulp berekening: 24 liter)

Dat zit dus goed.

(ps wat heerlijk die geroosterde gerst geuren  :brouwen:)
Groeten
Thibolleke

Jacco

Citaat van: Mr.Yeast op 12-10-2007  10:07 uFormule ziet er logisch uit.

misschien een domme vraag, maar waarom zou je het volume van je beslag willen weten?
Later ga je toch weer filteren, spoelen, en koken.
Het volume van het wort na het koken, en evt voor het koken lijkt me belangrijker toch?

:weetniet:

Ik wil graag bij het maken van een recept weten hoeveel ik ik mijn maischketel kan doen. Ik heb een 30 liter maischketel en kan slecht in mijn berekeningen voor een zwaar bier 1:4 inmaischen. Dat past dan gewoon niet in mijn ketel. Ik heb een 50 liter kookketel dus ik zou in theorie maximaal 40 liter bier met mijn installatie kunnen brouwen.

William

Mijn recept van vandaag:

15,6 liter water (T=68 ºC)
4,25 kg mout (82% pilsmout; 18% tarwemout)
na 5 minuten mout + water = 18,6 liter (0,71 l/kg)  (T=65 ºC)
na 15 minuten mout + water = 18,4 liter (0,65 l/kg) (T=65 ºC)  (schuimvorming is dan voorbij)

De formule uit BrouwHulp: volume beslag = volume water + 0,668 * kg mout lijkt dus aardig te kloppen

Ronnie

Citaat van: thibolleke op 12-10-2007  11:19 u...carbonaathardeid weet ik niet...

Makkelijk te meten met setje uit aquariumwinkel of AVEVE. Gaat jaren mee, meestal blijft de verhouding binnen een watermaatschappij jaren dezelfde.

Bij de meeste watermaatschappijen is deze info nochtans te vinden, samen met allerlei. De Angtwaarpse Pidpa doet dat blijkbaar niet, ik vind alleen de totale °dF (en °dD). Ze zijn wel bij wet verplicht de data te geven aan al wie er om vraagt.
Hier is het TMVW en dat vindt je op http://www.tmvw.be/  kies samenstelling (dus niet onder hardheid)
bijv.: http://www.tmvw.be/documenten/modules/ss_Gent.pdf

Daar vindt u de nodige data. Pas dan de berekeningswijze toe uit de praktijkbrouwer pag. 32 e.v.

Ik doe om de 2 jaar een carbonaathardheidsmeting met zo een setje. Die is hier steeds 10°dF. (Franse Hardheids°). Setje is al 7 jaar oud en heb nog steeds genoeg reagentia OK, en die reagentia blijft OK.

Oscar

Ook vandaag Bij Johannns bleek de formule te kloppen. Zoal jullie op de foto's zagen, berekent dat het net kon, en de pan ging tot de nok toe vol.

Vergelijkbare Topics (7)

29105

Reacties: 2
Gelezen: 1671

34599

Reacties: 27
Gelezen: 8601

8662

Reacties: 5
Gelezen: 4803

43749

Reacties: 28
Gelezen: 4846

33813

Reacties: 7
Gelezen: 1707

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.