Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwseltje voor de gein: mede

Gestart door Caspar, 08-10-2007 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

Nee, ik laat het vat gesloten totdat ik ga overhevelen. De geur uit het waterslot is op dit moment zeer fruitig en wat ciderachtig (of groene appels).

Hoe lang heeft ie gestaan Robin?

Ik ga trouwens na het hevelen de mede in twee batches opsplitsen.

5 liter neutraal

2 liter aanvullen met flevosap (appelsap), 1 kaneelstokje en rozijnen.

RobinB

Citaat van: Jacques op 27-11-2007  23:07 uWaarom niet? Dat is gewoon een kwestie van veel vergistbare suikers voorhanden hebben.
Ja klopt ook wel natuurlijk, maar het was weer eens wat anders dan normaal, vandaar mijn verbazing :)
Ook had ik wort (gemaischt op hogere temperatuur 68-69 ºC) toegevoegd om wat body dmv restsuikers te geven...

@Caspar hij is eind februari de fles in gegaan en gisteren eruit :) 3/4 jaar dus!
Maar ik had hem ook na een half jaar al kunnen bottelen, toen was ie ook al zo.

Caspar

Ik heb zojuist de mede overgeheveld. Het SG is maarliefst 1008 / 9,7 oBrix! De smaak is niet zo best moet ik zeggen... ik proef iets wijn-achtigs, iets zoetigs, wat honing... maar vooral een gist-achtige smaak. Het schijnt normaal te zijn in dit stadium, dus dan wachten we maar een half jaartje he :D.

Ik heb 5 liter naturel en 1 liter met 1/4 vanille-stokje, 1 kaneelstokje en 150 ml appelsap.

Eduard

'k Ga vandaag ook eens proberen om mede te maken. Heb net een kilo 'lynghonning' (een soort klaverhoning, die witachtige ondoorzichtige variant) gekocht en een emmer die normaal voor schoonmaken gebruikt wordt. De honing ga ik niet koken, alleen verwarmen opdat ik deze gemakkelijk uit de pot krijg. 4 liter water erbij, goed roeren en wat Westmalle-gist (van een brouwsel wat momenteel vergist) gebruiken. Evt kook ik wat YeastViT in water als voedingsbron.

Het plan is om de mede eerst in de emmer met een plastic zakje erover te laten hoofdgisten in ca 2 weken, en dan overhevelen naar een ouderwetse glazen 'medicijnenfles' van 5 liter. 't Zal mij benieuwen hoe dit wordt! :P

Overigens, Caspar, hoe staat het met jou mede?

Henielma

Gebruik zeker bij mede gistvoedingszout omdat de gist hier anders een tekort aan heeft.

Eduard

Ik heb uiteindelijk geen tijd gevonden om gistvoedingszout op te koken, maar aangezien ik maar weinig Westmalle-gist kon oogsten heb ik een zakje korrelgist toegevoegd. Ik denk dat ik daarmee wel een eind kom. Wellicht kook ik later nog een kleine hoeveelheid gistvoedingszout toe om toe te voegen. Het 'brouwsel' staat nog maar net 12 uur.

Caspar

Ha Eduard,

Toevallig wilde ik deze week mijn mede gaan bottelen :biersmile:. Al die tijd heeft het dus in een hoekje van mijn kamer gestaan...

Caspar

Van uitstel komt afstel, maar ik heb de mede zojuist gebotteld ;D.

Eind SG is 1008, de smaak zoetig, honing, zacht, een beetje likeur achtig... echt een aparte smaak.

Ik heb een deel met 6,5 gr/l suiker gebotteld en wat verse US05 gist. Ben benieuwd hoe dit gaat smaken over een paar weekjes!

oranjeboombiertje

Klinkt goed Caspar. Ik ben erg benieuwd hoe het straks zal smaken.

:degroeten:
Wesley

William

Hoort er in mede eigenlijk welke een flinke carbonisatie aanwezig te zijn?

Hopmans

CiteerIk heb een deel met 6,5 gr/l suiker gebotteld en wat verse US05 gist.

Ik deel mijn vraag met William.
Volgens mij moest het in wijnflessen zonder suiker en gist.

:-\

oranjeboombiertje

Met koolzuur lijkt mij overigens wel lekker(der) maar volgens mij hoort mede als een wijn gebotteld te worden maar dan moet je sulfiet toevoegen om de oxidatie tegen te gaan, daar heb je nu geen last van.

Wesley

Eduard

Ik heb ooit eens mede geproefd bij een bierfestival in Stockholm. De brouwer had het spul onder de toonbank staan ;). Het was naar mijn herinnering niet zo sterk gecarboniseerd. Op zich kun je wel een heel klein beetje extra suiker en gist toevoegen, gewoon dat het nèt genoeg is om de aanwezige zuurstof weg te werken. Ik denk dat dan al 3 g/l volstaat en net een aangename prikkeling geeft. Mijn mede staat nog vrolijk in zijn bruine fles, en die laat ik nog wel tot na de zomer staan. Helaas is het glas zo donker dat ik niet kan zien hoe het ermee staat.

Caspar

In de Amerikaanse bierbrouw-scene is het wel gebruikelijk om mede te carboniseren. Een commercieel exemplaar heb ik nog nooit gevonden in de winkel, laat staan geproefd ;). Ik heb 6,5 gr/l toegevoeg omdat ik denk dat champagne ook een soortgelijke koolzuurprikkeling heeft.

Kortom... we'll see :engel:.

William

Citaat van: Caspar op 18-05-2008  21:20 uIk heb 6,5 gr/l toegevoeg omdat ik denk dat champagne ook een soortgelijke koolzuurprikkeling heeft.

Ik ben benieuwd of je dan ook van de mooie grote bellen krijgt die snel uiteenspatten.

Was deze mede helemaal uitgegist? Uit Robin z'n topic begreep ik dat hij beneden de 1000 uitkwam.

Caspar

Tsja, het is voor mij ook echt een experiment :weetniet:. Maar nu je het zegt is het inderdaad wat weinig suiker. Het SG is geen punt veranderd in 4 maanden tijd, ik maak me dus geen zorgen over gushers.

1088 -> 1008 is een SVG van meer dan 90%, dit lijkt mij zeker niet verkeerd.

oranjeboombiertje

Op het station Utrecht centraal schijnt een drankenwinkel te zitten waar mede verkocht wordt. Ik wil daar zeker nog eens een flesje halen om eens geproefd te hebben, misschien ga ik er ook ooit nog eens aan beginnen.

Wesley

Phrerick

Mede kan je over het algemeen kopen bij honingboerderijen. Of in het Archeon op een vikingsweek(end).

Ik heb ooit mede gebrouwen met mijn reinacter viking huisgenoot. Als je een glazen gistbol 1 jaar kwijt wil is het een leuke hobby. Maar bierbrouwen gaat een stuk sneller.

Onze mede (10 liter mede gemaakt met toevoeging van 4 citroenen, wat brouwzout, en champagnegist) was destijds een beetje wrang. En ik vind mede altijd een beetje een wrange nasmaak hebben, er zit nou eenmaal een beetje een vreemd smaakje aan honing als je de suiker vergist. De soort honing is ook heel erg smaak bepalend, natuurlijk.

Dat carboniseren lijkt mij daarom een verfrissend idee. Ben wel benieuwd of het frisse mede oplevert.

Meestal zit er iets door mede heen. Kruidnagel en gember heb ik wel eens geproefd, vond het niet lekker. Appelmede met een beetje kaneel vond ik wel lekker, maar ik ben ook een fan van cider.

Dit is een redelijk complete lijst van varianten mede. http://en.wikipedia.org/wiki/Mead#Mead_variants

Caspar

Ik heb ook een litertje vergist met kaneel, vanille en appelsap... maar dit smaakt een beetje zurig ciderachtig, niet echt heel erg toppie.

Menno

Heb je deze nog recent geproefd? Wat zijn je (huidige) bevindingen?

Caspar

Nog steeds niet geproefd eigenlijk ;D. Ik heb er nu even geen trek in, misschien als het weer wat kouder wordt... Het schijnt dat mede echt minstens een jaar moet rijpen.

RobinB

ja, beetje het wijn idee. Ben benieuwd of die van jou ook wat zurig wordt richting witte wijn!

Caspar

Ik post het resultaat wel tegen die tijd :biersmile:...

William

Citaat van: Caspar op 24-09-2008  10:02 uIk post het resultaat wel tegen die tijd :biersmile:...

En Caspar, nog net geen jaartje later.... Hoe staat het er mee? Nog geen geplofte flessen :D.  Ik wil binnenkort ook eens iets gaan proberen en ben benieuwd hoe het jou is vergaan.

bjgodefr

Ik heb een klein beetje ervaring met mede brouwen. Een mede moet inderdaad veel langer rijpen dan bier, maar een jaar is niet altijd noodzakelijk (een beetje afhankelijk van het recept). Hoe ouder de mede wordt hoe droger en cleaner hij smaakt.
Het moeilijke bij het maken van deze drank is dat brouwfouten sterk opvallen. Omdat mede zo clean smaakt proef je bv. makkelijk dat je gistvoeding hebt toegevoegd.

In tegenstelling tot bier zal mede gebrouwen met enkel honing volledig droog uitgisten (zolang je de alcoholdrempel vd gist niet overschrijdt). Daarom heb ik nu een mede met 20% wort laten vergisten.

Ook carboniseer ik deze drank altijd.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.