Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwseltje voor de gein: mede

Gestart door Caspar, 08-10-2007 21:32 u

Vorige topic - Volgende topic

Caspar

In Amerikaanse bladen lees ik veel over Mead (Mede), dit is een soort honingwijn. Ik ga hier binnenkort voor de gein eens een litertje of 6 van maken. Heeft iemand dit spul wel eens gedronken... ik heb geen idee hoe het smaakt namelijk (al vind ik honing wel heerlijk) :clownsmile:?

-----

Mede

A ProMash Recipe Report

BJCP Style and Style Guidelines
-------------------------------

25-A  Mead, Traditional Mead

Min begin SG:  1.070   Max begin SG:  1.120
Min IBU:     0   Max IBU:     0
Min Clr:     1   Max Clr:    41  Color in EBC

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):           6.00    Wort Size (L):      6.00
Total Grain (kg):         1.50
Anticipated begin SG:          1.088    Plato:             21.03
Anticipated EBC:           5.3
Anticipated IBU:           0.0
Brewhouse Efficiency:       60 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:    7.06    L
Pre-Boil Gravity:      1.074    SG          18.08  Plato

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 100.0     1.50 kg.  Honing                                       1.042      1

Potential represented as SG per pound per gallon.

Yeast
-----

Wyeast Sweet Mead

-----

Iemand nog tips of truucs?

Groet Caspar

William

Ik ben geen kenner van dit spul maar het schijnt lekker te zijn als je kruiden zoals kruidnagel, nootmuskaat en kaneel gebruikt.

Ik heb ooit een keer een Bunratty Meade gehad en deze was geweldig lekker - lees de volgende recensie maar eens: http://beeradvocate.com/beer/profile/8800/23537/?ba=DarkerTheBetter

Amberbock

Ik vind honing een beetje een weee smaak geven. Daarom zullen kruiden veel deugd doen aan het goedje. Misschien veel verschillende kruiden zodat er niet één is die eruit steekt. Vergeet Laurier niet...Veel plezier met je experiment!
Amberbock

korek

In Polen heb ik eens een fles Krupnik gekregen van een kennis en dat smaakte best goed. Er zitten ook verschillende kruiden in. Het is erg moeilijk verkrijgbaar, maar ik geef het zoeken nog niet op.

thibolleke

En wat doe je dan?
Enkel 60 minuten koken, kruiden toevoegen wanneer gebruikt. Daarna afkoelen en laten vergisten (op kamertemperatuur?)?
Vanwaar haal je die gist? Hoeveel alcohol hoort zo'n mede te hebben?
Kun je het niet hergisten op fles? Dan heb je ineens een alcoholische frisdrank ;D Good for the kids!

Je kunt het al raden, ik heb het nog nooit gedronken noch ooit tegengekomen. Ik ben benieuwd hoe het smaakt.

Groeten
Thibolleke

oranjeboombiertje

Ik weet nog wel een lekker kruid: Hop ;D (geintje)

Leuk experiment Caspar. Ik ben benieuwd hoe het uitpakt.

:degroeten:
Wesley

Hopmans

CiteerIk weet nog wel een lekker kruid: Hop  (geintje)

Ik sta niet raar te kijken als dat ook toegepast wordt.

:degroeten:

Adrie

Citaat van: thibolleke op 08-10-2007  22:45 uEnkel 60 minuten koken...

60 minuten koken lijkt me veel te lang. Honing heeft delicate aroma's die je niet allemaal weg moet koken. Honing bevat wilde gisten en bacteriën, maar wellicht kun je volstaan met een kwartier op 60 tot 80 graden. De meeste organismen zijn dan dood, maar je kookt niet alle aroma's weg.

Ronnie

Mede: Heb dat ooit al geproefd van wijnmakers, met en zonder allerlei kruiden. Vond dit steeds veeeeel te zoet, mede (honing) is voor een deel niet vergistbaar, vandaar. Heb dan liever een echte wijn, mag dan nog een zoete Sauternes zijn, of andere zoete druivenwijn als je per sé zoetigheid wil.

De meeste honing geeft meestal een bijsmaakje en een dierlijke geur.  Ik vind dat toch hoor. Ben er echt niet voor te vinden, zelfs niet als bottelsuiker bij bier, bah.

Caspar

Adrie slaat de spijker op de kop. Soms wordt mede gepasteuriseerd, maar vaak ook helemaal niet. Als je dit goedje kookt zijn alle aroma's weg, dus niet doen :weetbeter:.

Ik koop de gist bij Brouwland. Die Krupnik is 33%, maar mijn mede zal niet zwaarder worden dan 10% alcohol.

Kruiden voeg je toe tijdens de secundaire vergisting, ik heb nog even de tijd om hierover na te denken ;).

thibolleke

Citaat van: Caspar op 09-10-2007  09:26 uAls je dit goedje kookt zijn alle aroma's weg, dus niet doen :weetbeter:.

Citaat van: Caspar op 08-10-2007  21:32 uWort Boil Time:             60    Minutes

Ik had er allemaal geen flauw idee van, ik las het enkel in je recept.

RobinB

Krupnik is dan ook een honingwodka en geen mede.
Naar mijn idee smaakt mede meer naar zoete wijn dan naar honing. Heb een keer een echte gehad, en zelf een gemaakt. Wel echt wat anders, maar te zoet om door te drinken :)

Adrie

Waarschijnlijk is een goede gistvoeding zeer belangrijk voor de gist om goed door te kunnen gisten. En net als bij bier moet je genoeg gist toevoegen. Te zoete mede duidt eerder op een slechte vergisting dan op een eigenschap van mede zelf. Ik heb ooit een keer een mede gedronken en ik kan me niet herinneren dat die zo zoet was.

Walter

Honing is inderdaad iets apart om mee te werken. Allereerst moet je zorgen voor voldoende gistvoeding en ook een stevige giststarter is gewenst. Verder moet je ook nog, naar persoonlijke smaak, aanzuren. Als je richting bier wilt gaan met je mede, dan ga je aanzuren en kruiden om een meer bierige smaak te krijgen, ook in je gistkeuze ga je dan geen wijngist gebruiken.
Ga je de wijnkant uit, dan moet je zorgen voor een goede zuurbalans (7 à 8 g/l zuur) en een goede doorvergisting. Champagnegist zal dit het beste benaderen. Bovendien kun je hiermee behoorlijk hoog in alcohol gaan (tot 18%). Qua kruiden moet je het dan wel heel zuinig doen, want de subtiele honingsmaak wordt snel overheerst. Enkele citroenschillen voor een frissere smaak en eventueel een klein mespuntje kaneel.

En honing koken =  :huilen: :rundum: :neenee: :pasop:

RobinB

Klopt denk ik ook, die commerciële was minder zoet dan mijn eigen. Maar de gebruikte gist maakt ook veel uit denk ik. Een droge wijngist zal verder komen dan de US56 die ik heb gebruikt. Bij Wyeast heb je ook medegisten, zowel voor droge als zoete mede.

Caspar

Ik ga officiële medegist gebruiken, dit zal wel goed komen denk ik. Met een begin SG van 1088 tot 1090 verwacht ik geen glazuurbrekend drankje... ik denk eerder dat ie eindigt op SG 1015 of zo en dat is prima.

@ Adrie: Ik ga zeker gistvoeding toevoegen en ik denk dat ik de starter gewoon 24h ga beluchten met een honingoplossing van SG 1040 :weetniet:.

@Siris, is SirisVit geschikt voor mede?

Nogmaals jongens, het is een experiment. Ik ga niet te veel met kruiden werken, subtiel kruiden met citroenschillen en kaneel lijken me wel lekker inderdaad.

Groet Caspar

PS Oeps Thibolleke, standaard Promash instellingen ;).

korek

Citaat van: RobinB op 09-10-2007  09:36 uKrupnik is dan ook een honingwodka en geen mede.
Naar mijn idee smaakt mede meer naar zoete wijn dan naar honing. Heb een keer een echte gehad, en zelf een gemaakt. Wel echt wat anders, maar te zoet om door te drinken :)

Ik had de foto al gepost toen ik zag dat het een likeur is, dus geen mede, sorry.

Caspar

Zo, ik heb de bestelling van de Wyeast de deur uit gedaan... over een maandje of zo kan ik de mede gaan maken, dan heb ik weer een mandfles vrij van het kersenbier ;D.

Ik ga gebruiken gewoon:

Nutrivit gistvoeding
Langnese honing (gepasteuriseerd op 60 a 65 ºC in de pot, is het meteen wat vloeibaarder)
Wyeast SWEET MEAD
Amersfoorts kraanwater (eventueel gekookt om bacteriën te killen, al zullen die echt niet in het kraanwater zitten)

De kruiden ben ik nog niet over uit, misschien wel helemaal niets ;).

Gerb

Dat ziet er allemaal goed uit. Ik heb er zeker al eens over nagedacht om mede te maken, maar voorlopig ben ik nog lang niet uitgekeken op bier. Ik heb ook nog nooit een mede gedronken, maar ik stel me zo voor dat het een beetje zoals een cider smaakt?

Caspar

Ik ben ook zeker niet uitgekeken op bier en dat zal ook nooit gebeuren, trust me :proost:. Ik brouw bier alleen eens in de 1 a 1,5 maand en dit kan ik even snel tussendoor doen (nou ja, een mede moet geloof ik een jaar rijpen :o ).

Groet Caspar

RobinB

Die van mij smaakt naar een fruitige witte wijn, zonder tannine's. Mede maken is overigens wel een proces vd lange adem. Had een half jaar nodig om tot ontwikkeling te komen...

Caspar

Robin, je maakt me nieuwsgierig. Wat is je recept, misschien kan je die hier even posten ;).

RobinB

Moet ik ff in mijn papieren archief duiken, was er een van pre-BrouwHulp... :pan:

RobinB

Mede:
voor 10 L

2 kg Honing
2 L Wort van 500g Pilsmout
4 g Koriander
0.5 g Kardemom

Wort koken, 10min kruiden meekoken en van het vuur halen.
Au bain Marie de honing verwarmen en in het wort schenken. Potjes goed omspoelen om alle honing eruit te krijgen.
Aanlengen met water tot 10L. Door miscalculatie wat suiker toegevoegd tot een SG van 1090

Gist toegevoegd: US56
Na ca 2 mnd 10g Nutrisal toegevoegd, hierdoor kwam de vergisting weer op gang :). Heeft uiteindelijk ruim een halfjaar geduurd voor hij helder werd.

Mijn idee achter het wort was om het geheel wat extra body te geven, misschien is het daardoor nu wat zoet? Mogelijk heeft het de gist wel wat voedingsstoffen gegeven, maar daar had ik destijds totaal niet aan gedacht... :D

RobinB

Hey Cas!
doe je hier nog iets mee?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.