Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grondstoffen recepten niet te verkrijgen bij Brouwland

Gestart door jorisstoop, 14-09-2007 17:07 u

Vorige topic - Volgende topic

jorisstoop

Ik ben een beginnende brouwer.
Eerst wat gebrouwen met de bekende blikken, dit ging goed.

Nu ben ik begonnen met het brouwen met moutextract.

Later wil ik wel overgaan tot het echte werk, maar ben nu nog met moutextract aan het proberen.

Ik zoek elke keer op internet naar recepten en koop de ingrediënten bij Brouwland.
Nu zag ik een aantal recepten op internet staan, maar kan bepaalde ingrediënten niet vinden.
Misschien is het een domme vraag, maar misschien hebben ze een andere naam of zo, of moet ik ze ergens anders aanschaffen.
Ik dacht dat ze wel heel veel bij Brouwland hadden.

Het gaat om de volgende ingrediënten:
- 1 zakje Arsegan bovengist (kan ik niet vinden op de website van Brouwland)
- Bestbrouwers gist voor Barleywine (kan ik niet vinden op de website van Brouwland)

Misschien dat iemand me kan helpen.

Verder nog 1 vraagje. Ik heb de vorige keer hopbloemen gekocht en gebruikt.
Nu liggen ze afgesloten in een kast (maandje). Kan ik deze hergebruiken, of moet ik nieuwe kopen?
Misschien kan ik ze volgende keer beter anders opslaan. Las op het forum ook iets over invriezen.

Alvast bedankt voor de reacties

Oscar

Citaat van: jorisstoop op 14-09-2007  17:07 uNu ben ik begonnen met het brouwen met moutextract.

Dus dat heb je ook al gedaan...dan ben je er echt aan toe om met mout te gaan brouwen, Daar hoef je helemaal niet zo'n lang stappen plan voor te nemen.

Citaat van: jorisstoop op 14-09-2007  17:07 uIk zoek elke keer op internet naar recepten en koop de ingrediënten bij Brouwland.

Tip : Boekje van Derek Wals + BrouwVisie en je tovert er zo je eigen (goede) recepten uit !  :merlin:  :brouwen:

Citaat van: jorisstoop op 14-09-2007  17:07 u- 1 zakje Arsegan bovengist (kan ik niet vinden op de website van Brouwland)
- Bestbrouwers gist voor Barleywine (kan ik niet vinden op de website van Brouwland)

Wijk lekker van het recept af en gebruik de Korrelgiten an Fermentis (Te koop via Siris). Zo te zien zijn dit nog oude recepten en zijn deze gisten niet meer in de handel.

Citaat van: jorisstoop op 14-09-2007  17:07 uNu liggen ze afgesloten in een kast (maandje). Kan ik deze hergebruiken, of moet ik nieuwe kopen?

Bewaar deze in de Groente la van de koelkast of in de vriezer (beter). Als de hop nog groen is kun je deze nog gebruiken, maar het ALfazuur percentage zal niet meer kloppen (Minder)

Citaat van: jorisstoop op 14-09-2007  17:07 uAlvast bedankt voor de reacties

Graag gedaan.  ;)

jorisstoop

Oke, bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De korelgisten van fermentis zijn inderdaad wel te koop,
Echter is hier nog veel keus tussen, en ik weet toch niet precies welke ik moet nemen.

Waarschijnlijk kan je ze allemaal nemen en krijg je dan een iets ander bier, maar ben nog niet
thuis in het kiezen van de juiste grondstoffen / eigen recepten maken.

De boeken zal ik zeker bekijken / aanschaffen.

Je hebt op de site van Brouwland de volgende staan (10 - 11 gram):

biergist gedroogd SAFALE S-04 11.5 gr
biergist gedroogd SAFALE US-05(56) 11.5 gr
biergist gedroogd SAFBREW S-33 10 gr
biergist gedroogd SAFBREW T-58 10 gr
biergist gedroogd SAFBREW WB-06 11gr
biergist gedroogd SAFLAGER S-23 11.5 gr

De recepten voor de volledigheid (misschien bekend bij een van jullie....)
-----------------------------------------------------------
Meibok
Ingrediënten voor 10 l   
Kooktijd: 60 min   
Aan het begin v.h. koken:   
1400 g   licht moutextractpoeder
14 g   Northern Brewer hop (alpha = 9,0%)
15 min voor het einde v.h. koken:   
100 g   kristalsuiker
10 g   Saaz hop (alpha = 4%)

Gist: 1 zakje Arsegan bovengist   
Begin-s.g.:   1061
Eind-s.g.:   1016
Alcohol:   6,1% + 0,4% = 6,5% vol.
Vergistingsgraad:   73,8%
Bottelen met:   2,5 g kristalsuiker / 30 cl bier

-----------------------------------------------------------------

Winterbier, winnaar ONK 2004

Hier een recept van de Algemeen Kampioen ONK 2004 (86 punten) van Cees van Anrooij en het bijzondere van dit bier is dat het gemaakt is met moutextract. Recept voor 40 liter :

6400 gr donkere moutextract
1500 gr bruine basterdsuiker
1500 gr donkere honing
160 gr hopbellen (Northern Brewer 9%)
Bestbrouwers gist voor Barleywine

Edwin

Hoi Joris,

Oscar zadelt je mooi op met een boek dat op dit moment niet meer in de handel is en zijn eigen programma (die hij overigens met veel forumleden ontwikkelt). Op dit forum staan zeer veel recepten. Ook met korrelgisten. Die zijn in ieder geval actueler dan de recepten die jij gevonden hebt. Die gisten bestaan namelijk niet meer.

Je wilt dus een meibok brouwen. Dat kan bijvoorbeeld met de Safale 04. Dat past ook wel bij de honing.

Edwin

jorisstoop

Bedankt, dan pak ik die gist bij beide bieren.

Eigenlijk maakt het toch niet uit dat de recepten oud zijn (buiten dat de ingredienten niet verkrijgbaar zijn).
Zal volgende keer op het forum zoeken naar recepten. Met moutextract zijn er niet zo veel volgens mij,
maar dat zie ik de volgende keer wel.

Eventueel kan ik ook de mout nog vervangen door moutextract (1,6 * hoeveelheid dacht ik).

jorisstoop

Misschien nog een rare vraag.

Maar ik pak bij beide bieren dus het volgende gist:
biergist gedroogd SAFALE S-04 11.5 gr

Hoe zit het echter met de hoeveelheid gist? het ene recept is immers voor 10 liter bier, en het andere voor 40 liter.

Misschien een rare vraag, maar probeer zo meer inaicht te krijgen in de recepten en het samenstellen daarvan.

MO

Een zakje op 10 liter is prima. Een zakje op 20 liter is prima. Voor 30-40 liter zou ik 2 zakjes gebruiken.

MH

Hoi Joris,
leuk dat je wat moutextract recepten hebt gevonden. Ook ik wil, na een paar blikken, richting het 'all grain' brouwen met als tussen stap het moutextract brouwen of misschien het zg. 'minimaischen' (zie artikel: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Brouwen_met_moutextract_en_mout.htm).
Zie trouwens ook deze thread die ik geopend heb: http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,7297.0.html.
Als je wat meer recepten tegenkomt zou ik dat ook graag willen weten.

Hoe lang kook je trouwens bij het 2e recept?

En nog een vraagje voor de meer ervaren brouwers: als je een recept vindt voor 40 liter kun je dan als je maar 10 l wilt maken alle hoeveelheden delen door 4?

Groet,
Marcel

:proost2:

PS. @MO..ik neem aan dat je één zakje op 10 liter of 20 liter bedoeld?

René K

Citaat van: MH op 19-09-2007  23:44 uEn nog een vraagje voor de meer ervaren brouwers: als je een recept vindt voor 40 liter kun je dan als je maar 10 l wilt maken alle hoeveelheden delen door 4?

Ik ben nog niet een heel ervaren brouwer, maar toch durf ik te zeggen dat je de hoeveelheden gerust kunt delen door 4.

Citaat van: MH op 19-09-2007  23:44 uPS. @MO..ik neem aan dat je één zakje op 10 liter of 20 liter bedoeld?
Klopt.

MO

bazje

@MH : Mout vervangen door moutextract (1,6 * hoeveelheid).

Dit staat ook op de zak met moutextract.
Daarbij staat er nog meer info op het label van de zak (of het pak?) met moutextract.

"in principe" kun je dus elk recept hier op het forum nabrouwen, of het nu met extract of met mout is gebrouwen.

Smaken zijn benaderbaar i.v.m. bijvoorbeeld het ontbreken van eiwitten in het moutextract, duur en hevigheid van kookproces, etc..
Winnaars zijn er echter genoeg !

MH

Maar volgens mij is niet van elke mout soort een extract, althans ik kan er toch een aantal niet vinden zoals special B of cara120. Of heb ik dit verkeerd?

Adrie

Caramouten kun je gewoon oplossen in je wort van extract. Deze zijn namelijk in de mouterij al in de korrel gemaischt alvorens te worden gedroogd. Hoe en wanneer je ze precies moet toevoegen weet ik niet (ik heb nooit met extracten gebrouwen), maar zo doen extractbrouwers dat.

Caspar

Ik geloof dat veel Amerikaanse partial-mashers een maischzak gebruiken en "steepen", dus de zak met mout in het kokende wort hangen... maar ik heb me nooit verdiept in deze techniek, dus misschien zit ik er helemaal naast :-\.

Groet Caspar

Adrie

Partial mash is weer iets anders. Hierbij worden speciaalmouten met pale ale mout of pilsmout gemaischt in een klein volume en later wordt meer water en moutextract toegevoegd. Volgens mij doe je dat als je andere speciaalmouten dan caramouten wilt gebruiken, zoals ambermout of biscuitmout of ongemoute granen.

Caspar

Adrie

Steeping is het toevoegen van caramouten en/of chocolademout/zwarte mout aan je wort gemaakt van moutextract. Hier komt dus geen maisching aan te pas, alleen oplossen van extract en oplosbare componenten van de gebruikte mouten.

Caspar

Dus ze worden toegevoegd aan kokende wort? Je zou een kafsmaak verwachten, maar misschien is de hoeveelheid te weinig hiervoor.

Adrie

Nou ik vraag me dus af of ze aan kokende wort worden toegevoegd, of eerst opgelost in warm water.

Caspar

Even gegoogled en "steeping" werkt als volgt:

1: Verwarm een pan met water tot 65 oC
2: Hang een maischzak met (geschrootte?) mout in de pan voor, laten we zeggen 30 min.
3: Haal de zak eruit en verwarm door tot koken
4: Hop en moutextract erbij en klaar is kees ;D.

Groet Caspar

Herman

Voor ons brouwpakket hebben we ook de steeping methode gehanteerd. De geschrote mout in een zak, deze in een pan bij ca 66C. Maischen en zak verwijderen. Het troebele wort over de zak spoelen en naspoelen met spoelwater.

Oxidatie? Ook na vele maanden niet te proeven. We zetten in de cursus overigens dat er betere manieren zijn en ook tips om bijv een hevelfilter te bouwen. Het gaat ons er echter om mensen voor een luttel bedrag echt zelf bier te laten brouwen, dus niet blikbrouwen.

Ik ben zelf van plan dit ook voor proefbrouwsels te gaan doen, lekker snel en makkelijk.

MH

Citaat van: jorisstoop op 14-09-2007  17:25 uWinterbier, winnaar ONK 2004

Hier een recept van de Algemeen Kampioen ONK 2004 (86 punten) van Cees van Anrooij en het bijzondere van dit bier is dat het gemaakt is met moutextract. Recept voor 40 liter :

6400 gr donkere moutextract
1500 gr bruine basterdsuiker
1500 gr donkere honing
160 gr hopbellen (Northern Brewer 9%)
Bestbrouwers gist voor Barleywine

Heeft iemand wat meer info over dit recept?
Hoe lang moet de hop gekookt worden? Wat is dit voor soort gist?

Marcel

MH

Citaat van: bazje op 20-09-2007  12:55 u@MH : Mout vervangen door moutextract (1,6 * hoeveelheid).

Ik heb ondertussen ook het artikel http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/Brouwen_met_moutextract_en_mout.htm eens wat beter gelezen en daar staat ook in hoe je een volmoutrecept kunt omrekenen naar een moutextractrecept en bij die berekening kom ik niet de factor 1.6 tegen. Wel een factor minder dan 1. Dit lijkt me trouwens ook logisch want bijvoorbeeld 100 g mout zal geen 100 g extract opleveren maar eerder minder. Of maak ik nu een denkfout?

Groet,
Marcel

Walter

Marcel,

Je hebt moutpoeder (factor 1.6) en moutextract (vloeibaar en factor 0.8 dacht ik). Waarschijnlijk is de omrekening gebeurd met moutextract en niet met moutpoeder.

Mvg,

Walter

RobinB

Citaat van: MH op 25-09-2007  00:47 uhoe je een vol mout recept kunt omrekenen naar een moutextract recept en bij die berekening kom ik niet de factor 1.6 tegen. Wel een factor minder dan 1.

Dat klopt!
Hoeveelheid mout = moutextract(poeder) x 1,6  (want 1kg moutextractpoeder komt overeen met 1,6kg mout)

dus

hoeveelheid moutextractpoeder = mout / 1,6
is gelijk aan: mout x 0.625 (=1/1,6)

De mouten in de recepten moet je dus met 0,625 vermenigvuldigen om je hoeveelheid moutextractpoeder te krijgen!
Het is zo simpel! :D ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.