Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gruit in plaats van hop?

Gestart door dwbrouw, 07-08-2007 20:56 u

Vorige topic - Volgende topic

dwbrouw

Bier tappen is die leste neringhe voer den broodtsack
Oude Vlaamse uitdrukking

Gruit in het bier

Ons Hildegard von Bingen gaf aan de kruiden nog een echt magische betekenis. Zo schreef ze dat lavendel en/of varens geschikt waren als amulet tegen demons en tovenaars. De 'duivelse' faam van de hop en het gevaar voor een beperking van 'het nageslacht' door het gebruik van dit kruid in bier, zullen alleszins als gevolg gehad hebben dat men dit 'recept' liever geheim hield. We moeten er ten andere van uit gaan dat de recepten van de 'gruit' of 'gruut', zoals men de kruidenbasis voor bier was gaan noemen, geheim werden gehouden. Michael Moir schrijft hierover dat alhoewel dit gruit over gans noordelijk Europa gebruikt werd, de samenstelling hiervan enkel bekend was door een aantal religieuze orden.Hij stelt dat het waarschijnlijk zo is dat monniken experimenteerden met kruiden bij het brouwen van hun bier, en per toeval de hoedanigheden van hop vonden.
Eén van de eerste vermeldingen van gruit in de Lage Landen, dateert uit 974 toen Otto II het gruitrecht van Fosses aan de kerk van Luik schonk. De gruit werd hier 'materam cervoisiell' genoemd. Op 11 april 999, gaf Keizer Otto III aan de Sint-Martinuskerk van Utrecht allerlei rechten in het domein Zaltbommel, waaronder het recht van de gruit. (1)
Op de gruit werd er dus een accijns geheven.
Het hoofdbestanddeel van gruit was meestal 'gagel' (Myrica Gale L.)

Dit stukje kwam ik tegen. :) Iemand wel eens met gruit gebrouwen? En weten we ondertussen meer over de samenstelling van gruit? :weetniet:

:degroeten:

pincopallino

CiteerIemand wel eens met gruit gebrouwen? En weten we ondertussen meer over de samenstelling van gruit?

Jawel, gagel, moerasrozemarijn en nog meer..... maar er niets beter dan hop.

MO

Kom op heren, zo moeilijk is het gebruik van de zoekfunctie toch niet?

Jacques' artikel
link 1
link 2
link 3

bazje

Citaat van: MO op 07-08-2007  21:26 uKom op heren, zo moeilijk is het gebruik van de zoekfunctie toch niet?

nouuuuuu,
Als ik rechtsboven in het zoekveldje "gruit" intyp krijg ik bovenstaande twee berichtjes...
In het zoekveldje daaronder kan ik "gruit" intypen en kiezen voor "web" of "hobbybrouwen.nl"
Als ik kies voor "hobbybrouwen.nl" heb ik als treffers : Jacques' artikel en link 2 over "SMG" en nog een aantal anderen, behalve link1 en link2.

De eerlijheid gebied mij te zeggen dat ik meer van dit soort ervaringen heb met deze zoekfunctie.
Bestaat er überhaupt een term die ik in kan vullen in het bovenste invulveldje zonder daarbij te zien te krijgen dat er niets gevonden is ?
bij mij blijkt het maar sporadisch te werken....

Jaap

Je moet ook zoeken vanaf de startpagina, anders wordt alleen gezocht in het gedeelte waarin je dan aanwezig bent.
(grondstoffen in dit geval)

Henielma

Het heeft bij mij ook even geduurt voor ik door had hoe het werkt.

Tip: Op het forum is bovenaan het scherm een bruine menubalk. Klik eerst op STARTPAGINA zodat je in alle onderwerpen gaat zoeken en klik daarna op de ZOEK die op die menubalk staat tussen HELP en PROFIEL. Nu verschijnt er een schermpje waarin Zoek naar staat. Vul daar je zoekterm in en voila ineens veel hits op je zoekterm.

Het nut van het zoekschermpje rechtsboven op de pagina onder het logo van Hobbybrouwen is mij niet duidelijk maar ik kan daar in ieder geval niet veel mee. Het is wel verleidelijk om daarmee in het forum te gaan zoeken maar dat geeft weinig resultaat.

Succes met zoeken op dit leerzaam forum.

Ronnie

Citaat van: dwbrouw op 07-08-2007  20:56 uGruit in het bier
... Iemand wel eens met gruit gebrouwen?

Vooreerst proficiat voor uw kordate kennis van geschiedenis i.v.m. gruut, Vlaanderen etc..

Brouwen met Gruut: mij is alleen gagel bekend. Van overige kruiden die men gebruikte weet ik niet veel. Ten bate van de vzw 'Natuurpunt' heeft Louis Meulders ( http://users.skynet.be/thuisbrouwen/  )  een bier met Gagel op punt gezet dat hij laat brouwen bij de Proefbrouwerij (Andelot) in Lochristi. Wat ik weet is dat die gagel in de minderheid is, hoofdbitter en smaak komt nog steeds van hop.

Volgens Louis is bier met alleen gagel i.p.v. hop niet te drinken. Er waren weinig of geen alternatieven met andere kruiden gevonden.

Ik zou besluiten met iets waar Jacques mij een tijdje geleden aan herinnerde: deze zin komt van Jan van Schaik:

'Het leven is te kort om slechte dingen te brouwen..'

Alhoewel, toch succes, je weet nooit.. Ronnie.

pincopallino

Gruit was een geheime recept. Er werd o.a. de volgende kruiden gebruikt ( gedroogd en fijn gemaakt ):
Myrica gale-Artemisia vulgaris-Achillea Millefolium-Calluna vulgaris-Rhododenron Tomentosum- gearomatiseerd met verschillende bessen zoals: jeneverbessen-mirtillo enz. Vlieg naar het verleden!! goede reis.

dwbrouw

Mmm. als ik de reacties zo lees word ik niet echt enthousiast. :-\. Mijn gedachte was om weer eens een nieuw experiment op te zetten. :leren:. En dan zodoende een soort van oerbier te brouwen. Ik wou bv wel eens een poosje terug in de tijd kunnen, om dan allemaal bieren van die tijd te proeven. ;D. Volgens mijn oude opa is zelfs de pils uit de winkels in de loop van de tijd slapper geworden.(Zou me ook niet echt verbazen, maar toch,,,,) En trouwens opa drinkt tegenwoordig meer jenever, waarschijnlijk smaakt elke pils in zijn ogen nu slap ;). Maar de samenstelling van ,,gruit" zal dan ook niet altijd gelijk zijn geweest natuurlijk. Net zoals tegenwoordig met hop. :degroeten:

MO

Ik zou ook veel liever een volle pils (lekker bitter en lekker moutig) brouwen dan rommelen met dat kruidenmengsel.

dwbrouw

Citaat van: MO op 08-08-2007  14:52 uIk zou ook veel liever een volle pils (lekker bitter en lekker moutig) brouwen dan rommelen met dat kruidenmengsel.
Staat te gisten MO, was nog een aanrader van jouw,weet je nog(met Westmalle opgestart, het kreng stinkt als de ziekte :clownsmile:). Niet jouw ding die kruiden begrijp ik, maar toch bedankt voor de links. Ik heb nu eenmaal een zwakke plek voor experimenteren. Mijn vrouw noemt dat knoeien ::).

MO

Ik heb inderdaad een hekel aan kruidenbieren. Maar smaken verschillen (gelukkig).

Drents Hopbier

Citaat van: pincopallino op 08-08-2007  12:27 uGruit was een geheime recept . Er werd o.a. de volgende kruiden gebruikt ( gedroogd en fijn gemaakt ):
Myrica gale (gagel) -Artemisia vulgaris (bijvoet) -Achillea Millefolium (duizendblad) -Calluna vulgaris (struikhei) -Rhododenron Tomentosum- gearomatiseerd met verschillende bessen zoals: jeneverbessen-mirtillo (blauwe bosbes) enz. Vlieg naar het verleden!! goede reis.

Zie het artikel van Jacques: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kruiden.html  (ook voor kruiden die NIET gebruikt moeten worden).

Hopbier

pincopallino

Citaat van: Drents Hopbier op 08-08-2007  16:05 uZie het artikel van Jacques: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kruiden.html  (ook voor kruiden die NIET gebruikt moeten worden).

Beste Drents,
Ik heb alleen vermeld wat er destijds gebruikt werd. (Ik was er niet bij, wel uit bierliteratuur afgetapt!)

Drents Hopbier

Citaat van: pincopallino op 08-08-2007  16:26 uIk heb alleen vermeld wat er destijds gebruikt werd. ( ik was er niet bij ! wel uit bier literatuur afgetapt )

Maar in je antwoord zeg je eigenlijk dat een cirkel rond is. Er is genoeg op het forum of op WWW over gruit te vinden.

Hopbier

pincopallino

Citaat van: Drents Hopbier op 08-08-2007  16:37 uMaar in je antwoord zeg je eigenlijk dat een cirkel rond is. Er is genoeg op het forum of op WWW over gruit te vinden.

Nooit de pretentie gehad om te beweren dat een cirkel rond is. Dwbrouw wil graag experimenten met gruit, en vraagt of er iemand ervaring mee heeft. Ik heb het wel  eens geprobeerd met o.a de vermelde (giftige) kruiden. Ik ben nog steeds aanwezig. (Maar lekker is wel wat anders.)

BuBS

Ik heb ooit wel eens een bier gebrouwen zonder hop en met kruiden, special voor het eerste historisch bierfestival in Hlivarenbeek. Ik moet nog eens opzoeken wat er inzat, maar wat ik wel weet is dat het bier met bottelen een heerlijk kruidendrankje was, wat niks met bier te maken had en na 4 weken zo zuur was als azijn.
Dus gruit OK, maar gebruik ook altijd een deel hop. Hop zorgt voor de conservatie van het bier.

Gr BuBs

oranjeboombiertje

Ik dacht dat gagel, wat bijna niet te verkrijgen is, ook een conserverende werking heeft en zelfs bitterheid aan het bier geeft. Dus als en gruit gebruikt wordt met daarin gagel is hop toch niet persé nodig voor conservering?

Wesley

BuBS

Ik kon helaas niet aan gagel komen, dus dat zat er niet in.
ik heb gezocht naar het recept, maar het zit niet in mijn  receptboek, dus dat ben ik kwijt.
Er in ieder geval Heidebloemen, rozemarijn en verder weet ik het niet meer.

Gr BuBS

dwbrouw

Citaat van: Oranjeboombiertje op 08-08-2007  17:14 uIk dacht dat gagel, wat bijna niet te verkrijgen is, ook een conserverende werking heeft en zelfs bitterheid aan het bier geeft. Dus als en gruit gebruikt wordt met daarin gagel is hop toch niet per se nodig voor conservering?

Aha daar komt zo langzamerhand een beetje duidelijkheid in een aantal vragen die nog door mijn hoofd
spookten.

Citaat van: pincopallino op 08-08-2007  17:07 uNooit de pretentie gehad om te beweren dat een cirkel rond is.Dwbrouw wil graag experimenten met gruit, en vraag of er iemand ervaring mee heeft. Ik heb het wel  eens geprobeerd met o.a de vermelde ( giftige ) kruiden. Ik ben nog steeds aanwezig. ( maar lekker is wel wat anders.. )

Dat was inderdaad ook een vraag van mij. :degroeten:

Jaap

Als je geïnteresseerd bent in brouwen met kruiden, kan ik je het boek Sacred and herbal healing beers van S.H. Buhner aanraden. Deze staat vol recepten en brouwwijzen van bieren met de meest uiteenlopende kruiden en planten.

Noor

Dat boek is echt een aanrader vind ik.

Schaepekop

@ Jaap,
zijn de genoemde kruiden in het boek niet iets om in BrouwVisie op te nemen?
Dit uiteraard vertaald naar de Nederlandse plantennamen ;)

:degroeten: Jan

Jacques

Lijkt mij niet. De lijst is te uitgebreid en veel kruiden worden niet of weinig toegepast dat dit alleen maar vervuiling zou betekenen.

Jaap

Dat denk ik ook, ik zie de gemiddelde bierbrouwer hier nog geen heide, paardebloemen of duizendblad in z'n bier mikken. Die enkeling kan z'n informatie dan beter uit een boek /van internet halen, dan dat daar nog ns een aparte database voor gemaakt wordt.
Bovendien is het in zulke boeken vaak zo dat een kruid goed zou zijn voor duizend en een dingen, maar dat daarvoor weinig of geen bewijs/ervaring is.

Wat overigens niet wegneemt dat ik zelf vast van plan ben e.e.a. uit te proberen.

Vergelijkbare Topics (7)

17076

Reacties: 129
Gelezen: 54696

28094

Reacties: 11
Gelezen: 4054

34857

Reacties: 1
Gelezen: 1209

5631

Reacties: 16
Gelezen: 8710

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.