Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donkere kandij versus kristalsuiker met Buisman Classic

Gestart door Henielma, 06-08-2007 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Henielma

Eergisteren viel me op dat de zak met bruine kandijsuiker ruikt naar Buisman Classic maar dan minder sterk. Ik vroeg me af of bruine kandijsuiker te vervangen is door normale suiker met Buisman. Vanavond hier een proefje voor gedaan.

Allereerst in een glas 10.0 gram bruine kandij van Brouwland opgelost in 100.0 gram water. In een ander glas 10.0 gram kristalsuiker opgelost in 100.0 gram water.

Hierna smaakverschik tussen deze twee geprobeerd te ontdekken door blind te proeven. Dit viel me tegen.

1e keer:
A Kandij: Kandij, kristal , Kandij
B Kristal: Kristal, Kandij, Kandij
Dit resultaat lijkt bijna willekeurig.

2e keer:
A Kandij: Kristal, Kristal
B Kristal: Kandij, Kandij
Bij deze tweede sessie proefde ik wel verschil tussen die twee maar heb ik ze verkeerd om benoemd.

Hierna heb ik het glas met kristalsuiker op dezelfde kleur gebracht met Buisman Classic dan het glas met de donkere kandij. Het valt op dat het glas met Buisman helder is en dat het glas met de donkere kandij iets troebel is. Verder valt me op dat de buisman duidelijk te ruiken is en het glas met de donkere kandij niet of nauwelijks.

Weer drie blinde smaaktesten gedaan met assistentie van mijn dochter.
A Kandij: Kandij, Kandij, Kandij
B Kristalsuiker met Buisman: Buisman, Buisman, Buisman
Nu herkende ik de suikeroplossing met Buisman er iedere keer goed uit. De geur en smaak van Buisman is goed te herkennen.

Mijn conclusie:
Het verschil in smaak tussen een oplossing van bruine kandij en kristalsuiker is klein en moelijk te onderscheiden. Het is wel goed te ruiken als het nog niet opgelost is.
Een kristalsuikeroplossing met Buisman met vergelijkbare kleur als een kandijsuikeroplossing smaakt duidelijk verschillend.
Er is minder smaakverschil als je bruine kandijsuiker vervangt door kristalsuiker dan als je kandijsuiker vervangt door kristalsuiker met Buisman.
Door de goede herkenbaarheid van Buisman in de geur en smaak zal ik voorzichtig worden met aankleuren door Buisman.

MO

Wat een rommel he, die Buisman troep. Op de 2e foto rechts kun je het goed zien: het lost heel slecht op. En wat oplost geeft in mijn ervaring (slechts 1 brouwsel) een onprettige geur en smaak. Ik gebruik het nooit meer.

Drents Hopbier

Citaat van: MO op 06-08-2007  22:42 uWat een rommel he, die Buisman troep. Op de 2e foto rechts kun je het goed zien: het lost heel slecht op. En wat oplost geeft in mijn ervaring (slechts 1 brouwsel) een onprettige geur en smaak.

Henielma schrijft anders: "Het valt op dat het glas met Buisman helder is en dat het glas met de donkere kandij iets troebel is."

Hopbier

MO

Hij is wel helder, maar in het glas met Buisman (B) zie ik op de foto wat zwarte puntjes.

Hans (Lagos)

Citaat van: MO op 07-08-2007  08:25 uHij is wel helder, maar in het glas met Buisman (B) zie ik op de foto wat zwarte puntjes.

Ik zie ook altijd zwarte puntjes in de Westvleteren 12 en ook in de St.-Bernardus Abt 12 , zou dat van de Buisman zijn, nee toch ! !

Henielma

Brokken kandij suiker lossen niet gemakkelijk op in koud water en Buisman ook niet. In warm water is het natuurlijk geen probleem. De puntjes in glas B zijn inderdaad nog stukjes buisman.

Wat ik opvallender vind is het kleine verschil tussen donkere kandij en kristalsuiker. Ik had dit verschil groter verwacht.

SiriS

Wel graag aangeven welk product van Buisman gebruikt is, zie hiervoor ook de website:

http://www.koninklijkebuisman.nl/karamel_gebrande_suiker/home.htm

Groet, SiriS

Henielma

Zoals aangegeven in het onderwerp heb ik Buisman Classic gebruikt. Ik kan deze naam niet terugvinden op de site van Buisman die jij aangeeft. Hieronder een foto van het potje.

Volgens mij is het Buisman aroma. Deze is bedoeld voor koffie. Dit wordt ook op de website aangegeven.
Toepassingen:
Koffie
Zoetwaren
Drop

Op die website zie ik nog wel andere soorten staan die waarschijnlijk beter geschikt zijn maar die zullen wel niet in supermarkten verkrijgbaar zijn. Op de site zie ik bij de toepassing van het product "Natuurlijk gebrande suikers" het volgende:
Alcoholische dranken
Bakkerijproducten en ingredienten
Zuivel
Vleesproducten
Kruiden en specerijen
Koffie
Zoetwaren

oranjeboombiertje

En op de site staan er ook nog eens EBC waardes bij de producten die geschikt zijn voor bier :hoera:

:degroeten:
Wesley

Caspar

Henielma, ik zal je draad niet te veel vervuilen... maar ik vind het opvallend hoe sterk de bruine kandij kleurt, ik dacht dat deze minder kleur afgaf.

Henielma

Ach waar zo'n proefje al niet goed voor is Caspar.

Eigenlijk had ik er nog een derde glas bij moeten doen met kandij siroop. Kijken wat daar de smaakinvoed van is in vergelijking met de andere twee.

Caspar

Dat kan altijd nog Henielma ;). Leek experiment :duimop:.

oranjeboombiertje

@ Caspar: De kandij geeft wel wat kleur maar als het 5 of 10 % van de totale stort uitmaakt is het slechts enkele EBC puntjes want het wordt enorm verdund.

Ik heb overigens ook pas geleden een biertje geproefd dat aangekleurd was met caramel afkomstig van Heineken. Dat vind ik een enorm lekkere kleurstof, deze smaakt zoals je caramel zou verwachten: zoetig en heel lichtjes gebrand. De Brouwland caramel vind ik een vieze metaalachtige smaak geven. Een wereld van verschil tussen die 2 kleurstoffen.

Wesley

RobinB

Citaat van: Oranjeboombiertje op 07-08-2007  22:40 uIk heb overigens ook pas geleden een biertje geproefd dat aangekleurd was met caramel afkomstig van Heineken.
Hoe kom je daar aan?
Die gebruiken ze vast ook in hun Tarwebok, die is althans zeer karamellig!

Adrie

Bij de betere banketbakker hebben ze ook van alles aan stropen en caramellen. Wellicht een goed idee om daar eens te vragen...

oranjeboombiertje

Citaat van: RobinB op 08-08-2007  09:49 uHoe kom je daar aan?
Die gebruiken ze vast ook in hun Tarwebok, die is althans zeer karamellig!

Ik heb die caramel niet. Maar bij brouwerij de pelgrim hebben ze een biertje wat daarmee is aangekleurd. Tegenwoordig gebruiken ze daar ook gewoon de Brouwland caramel.

Wesley

oranjeboombiertje

Vandaag heb ik in België ook nog wat leuk spulletjes meegenomen. Een paar flessen candico en een flesje karamelsiroop. De karamelsiroop is volgens mij bijna hetzelfde als de karamel  van Heineken. Het is erg zoet en zal dus voor een groot deel vergisten denk ik. Deze karamel zal ik binnenkort gaan gebruiken in een bokje.

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

14006

Reacties: 15
Gelezen: 5632

44469

Gestart door Tho

Reacties: 8
Gelezen: 520

24177

Reacties: 12
Gelezen: 4032

30835

Gestart door leo18

Reacties: 2
Gelezen: 1952

777

Gestart door Wimke

Gelezen: 4615

20-11-2002 10:54 u
door Wimke
43887

Gelezen: 774

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.