Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wort uit mout voor giststarter.

Gestart door Amberbock, 10-06-2007 08:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Amberbock

Ik wil een hoeveelheid wort maken en invriezen om giststarters te maken. Ik heb nu nog 2,5 kg pilsmout liggen.

Hoeveel wort kan ik hiervan maken om op een SG van 1040 uit te komen?

Is een een 1 stap maish op 62°C van 45 min voldoende of tot jood negatief gevolgd door afmaischen op 78°C?

Moet er gekookt worden voor in te vriezen?

Alvast Bedankt voor jullie inzicht.

Amberbock

Henielma

Voor 5 liter starterwort met SG van 1040 heb ik laatst 900 gram pilsmout gebruikt. Dit 45 min op 65 ºC gemaischt en daarna met 1,7 liter water van 80 ºC gespoeld.

Deze 5 liter heb ik verdeeld over 5 zakjes en ingevroren. Voordat ik het gebruik ontdooi ik een zakje en kook ik het starterwort een 10 min.

Pallieter

Dag Amberbock,

Mijn opkweekwort vul ik af tijdens het koken (na de eiwitbreuk).Op mijn kookketel is een kraan aanwezig en zo vul ik het wort kokend af in glazen bokalen (type fruitsap met metalen deksel).
Je vult zo vol mogelijk af en dan direct het dekseltje erop,bij het afkoelen trekt het dekseltje vacuüm en het wort,klaart later mooi uit,de nog aanwezige trub zet zich af op de bodem en zo kan je voor de gistopkweek starten met een vrij helder wort.Ik vul meestal af in bokalen stapsgewijs van 100ml (voor de eerste opstart) tot bokalen met een inhoud van een liter.Na afkoeling desinfecteer ik de bokalen nog wel aan de buitenzijde zodat eventueel gemorst wort verwijdert word. De inspiratie om zo te werken heb ik van mijn schoonmoeder omdat zij op deze manier tomatenpuree afvult. De bokalen bewaar ik koel en donker.

Met vriendelijke groeten,
pallieter

EBC

Kijk, daar komt de ONK presentatie van professor Baetslé toch van pas...jammer dat jullie in slaap waren gevallen, anders hadden jullie Amberbock wat mooie formules kunnen geven.  :D

Oscar

Citaat van: EBC op 10-06-2007  14:07 uKijk, daar komt de ONK presentatie van professor Baetslé toch van pas...jammer dat jullie in slaap waren gevallen

En jij bent wakker gebleven? Kom op met je formules dan!  >:D >:D

Maar daar hebben we BrouwVisie voor  :hoera:  Met een rendement van 73 % kun je met 2,5 kilo pilsmout (80.07% max opbrengst, 4% vocht en potentieel SG 1037) ± 13,5 liter wort maken van SG 1040.

:degroeten:

Amberbock

Ziet er goed uit 13,5 liter wort met 2,5 kg pils mout. Dank U voor de hulp!  Dus niet koken bij wort bereiding maar koken bij de bereiding van de starter. Dit moest toch sowieso voor het sterilizeren.

Ik zal mij ook eens moeten verdiepen in een brouwprogramma...

EBC

Nou hier komt ie...

Eerst even wat omrekenen voor wat betreft de mout. Eigenlijk moet je de analysegegevens gebruiken die door de mouterij worden aangegeven, maar die ontbreken hier, dus we doen een gooi met ongeveer 4 of 5 cijfers achter de komma  :D

% extract W/V = 10 ºP x 1.0483 x 0,99823 = 10,46

En dan nemen we een rendement van 71%, dat moet haalbaar zijn.,,

Dan kan je maken: 2,5 x 71 / 10,46 = 17 liter.

Volgens de oude accijnsmethode:
26,25 liter van 1 ºD met 1 kg mout
dat is 26,25 liter van 2,5 ºD met 2,5 kg mout
dat is 16,4 liter van 4 ºD (=SG 1040) met 2,5 kg mout

Ergens 16-17 liter zou dus moeten kunnen.

Oscar

Citaat van: EBC op 10-06-2007  16:33 uErgens 16-17 liter zou dus moeten kunnen.

Hmm lijkt mij erg veel. Als ik dit bereken kom ik toch wel op een brouwzaalrendement uit van +85%.

Amberbock

Volgens Henielma (praktijk) en Oscar (brouwprogramma) verkrijg je 13,5 liter. Volgens EBC (formules) 16 tot 17 liter. Dat is geen klein verschil... Ik probeer het uit, ga voor een volume van 13,5 liter, bepaal het SG en als ik te hoog zit kan ik nog altijd verdunnen met extra spoelwater.
Wie krijgt gelijk, wie krijgt gelijk?

Spannend.

Groet,
Amberbock.

EBC

Hoho, volgens de formules die de professor op het ONK presenteerde krijg je 16-17 liter...

Zelf gebruik ik als richtlijn dat 1 kg op 10 liter 1025 oplevert. Dus 2,5 kg geeft dan 15,5 liter.

Ik neig dus toch naar ongeveer 10% meer dan 13,5 maar 17 lijkt mij wat veel.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.