Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Irish Red Ale

Gestart door Walter, 28-02-2007 12:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Walter

Hallo allemaal,

We zijn weeral eens toe aan een brouwsessie nu mijn voorraad zelfgebrouwen bier begint te slinken. Ditmaal had ik gedacht aan een Irish Red Ale te maken na mijn zeer positieve ervaringen met Kilkenny.

Het recept zoals ik het in mijn hoofd heb is :

Voor 20 liter :

60% Pilsmout
20% Palemout
5% Amber 50
5% Special B
5% Carapils
5% Havermout

Dit zou een EBC waarde van 31 geven hetgeen volgens BrouwHulp binnen de waarden voor de red ale ligt.

Als maischproces wil ik eens voor een eenstapsmaisch gaan op 65 graden gedurende 90 minuten. Als op dat moment blijkt dat de jodiumproef nog negatief is dan kan er nog wel wat verder gemaischt worden op 65 graden.

Als hop had ik in gedachte :

20 gram Northern Brewer gedurende 90 minuten meekoken
20 gram Styrian Goldings gedurende 15 minuten meekoken

Dit zou de EBU op 28 zetten volgens Tinseth.

Als gist twijfel ik tussen T-58 en S-33

Wat denken jullie?

MO

Ik zou de S04 gebruiken. Een Engelse gist voor een Engels bier. Die vergist ook wat beter door en geeft een mooie fruitigheid. Verder zou ik de Special B weglaten, die mout hoort voor mijn gevoel niet in een red ale. Ik zou verder de palemout stort flink verhogen. De haver hoort er eigenlijk ook niet in, maar dat zou best een heel lekker effect kunnen hebben.
Langer dan 90 min zal waarschijnlijk niet nodig zijn. Ik ben altijd in 60 min al I2 negatief. Prima recept verder.

Walter

Ha die Martin,

Die Special B was ik zelf al niet zeker van, die vliegt eruit dus. Ik zal hem vervangen door de amber 50 te verhogen. Deze geeft naar mijn gevoel een heel lekker moutig aroma aan het bier.

Wat die palemout betreft behelp ik me met pilsmout omdat ik even mijn restjes van de twee wil opruimen. Deze hoeveelheden had ik nog in geopende verpakking liggen en daarom gebruik ik ze als eerste op.

Wat ik me wel afvraag is of ik die typische rode kleur zal verkrijgen. Dat blijft een vraagteken.

MO

Rond de 30 is toch gewoon rood? Dat gaat helemaal goed komen. En wat doe je met de gist? Je zou natuurlijk ook een Wyeast kunnen pakken, irish ale of zo'n mooie london ale.

Walter

Wel ik heb hier s-33 en t-58 klaar liggen. De andere moet ik bestellen, hetgeen mijn brouwperikelen weeral enkele weken uitstelt. Wat ik natuurlijk ook kan doen is nu eens met de S-33 aan de slag gaan en binnen een paar weken hetzelfde recept te maken met een S-04.

MO

Als je toch gaat bestellen, dan zou ik een Wyeast bestellen.

Adrie

Zou ik ook doen. En dan de Wyeast Irish Ale.

Walter

Dat is misschien wel eens het juiste moment om een Wyeast te proberen. Ik zal het bij mijn volgende shoppinglijstje zetten.

Arjan

Wyeast 1028 (London ale) geeft een mooie fruitigheid aan je Irish Red. Ik heb 'm laatst gebruikt en ben tevreden over het resultaat (behalve dan dat ik veel te veel pilsmout gebruikt had, maar ja).

MO

Hier (link) is Caspar ook zeer enthousiast over de london ale yeast. Waarom niet ook in dit bier?

Walter

Ik heb vanochtend even een inventaris van mijn mout gemaakt en op basis daarvan het recept samengesteld dat ik morgen ga brouwen. Bedoeling is deels ook om eens die restjes mout die ik hier nog liggen had en al enkele maanden oud zijn op te gebruiken.

Voor 20 liter wort :
27% Pilsmout (3 EBC)
42% Pale mout (7 EBC)
14% ambermout (50 EBC)
2% aromamout (150 EBC)
5% Cara-crystal (120 EBC)
5% Carapils (4 EBC)
5% Havervlokken (4 EBC)

Als maischschema heb ik gekozen voor 90 minuten aan 67° en daarna nog eens 25 minuten aan 75° waarna ik filter.

Spoelen doe ik met 12 liter.

Daarna hopkoken met
20 gram Northern Brewer aan 9.3% gedurende 90 minuten
20 gram Styrian Goldings aan 3.9% gedurende 15 minuten
dit zou volgens Tinseth 27 EBC moeten geven.

Start SG zou 1050 moeten zijn.

Uiteindelijk vergisten we met de S-33 en hoop ik op een 1015 als eind SG uit te komen.

Morgenavond vertel ik nog even meer over de afloop van deze brouwsessie.

Caspar

Ik denk dat dit meer een Belgische Pale Ale wordt dan een Irish Red. Het wordt vast wel lekker, ik heb goede ervaringen met restjes bij elkaar gooien.  ;).

Waarom toch geen Wyeast?  >:D

Ik zou alleen wel de havervlokken achterwegen laten, deze vind ik niet passen in een BPA of Irish Red.

Groet Caspar

Walter

Hoi,

De S-33 vanwege de beschikbaarheid. Ik ben mijn voorraadje aan het opmaken voor de zomerstop. Dan roept mijn plicht in de wijngaard me weg van het bierbrouwen.

Die havermout doe ik erbij vanwege de kruidige smaak dat het aan je bier geeft. Bovendien krijg je er een lekkere romige schuimkraag van.

Ik heb ondertussen ook het vermoeden dat we meer de BPA toer opgaan dan de IRA toer, maar we gaan hem toch zo eens uitproberen.

Henk oet Paiz

Ik heb de IRA  ;D 2 keer gebrouwen, met een goed resultaat (79 pt ONK 2006). De Wyeast 1084 heb ik gebruikt en die voldeed zeer goed. Als ik jou was zou ik de hopkeuze wel veranderen. Het lijkt me als je dat niet doet en ook een niet specifieke gist gebruikt dat je dan mogelijk wel een lekker bier krijgt, maar geen IRA. Ik heb destijds de Fuggles, Challenger en EK Goldings gebruikt.

Succes en groeten,

Henk  :proost2:

Vergelijkbare Topics (7)

30054

Gestart door BVeenema

Reacties: 16
Gelezen: 4961

11072

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 8
Gelezen: 2872

01-03-2009 21:50 u
door oranjeboombiertje
1163

Gestart door MaartenM

Reacties: 24
Gelezen: 7583

43966

Reacties: 3
Gelezen: 677

22104

Gestart door Werner

Reacties: 14
Gelezen: 3925

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.