Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Experiment: Gistvoeding bij gestopte vergisting

Gestart door EBC, 28-11-2006 22:52 u

Vorige topic - Volgende topic

EBC

Het gebeurt ons allemaal wel eens, mij nu ook...

Mijn ondergistend bier, gekoeld met mijn nieuwe coolfermenter, is gestopt met gisten!  >:( Het begon allemaal geweldig en de temperatuur is 10.0 ºC geweest, continu, geen afwijking. Toch lijkt hij bij 1020 (62%) te blijven hangen. Ik heb overgeheveld en de temperatuur laten stijgen tot 18 ºC voor een diacetylrust.
Maar gisten doet hij ogenschijnlijk niet meer. Ik concludeer dat aan de hand van het waterslot (Jacques komt dit bekend voor...).

Nu het experiment...ik roep wel vaker om gistvoeding toe te voegen bij gestopte vergisting, maar niemand van jullie reageert daarop. Dus ik doe het nu zelf. Helpt gistvoeding bij gestopte vergisting? Dit integenstelling tot beluchten, suiker toevoegen, korrelgist toevoegen, etc.

Ik heb vandaag om 21:30 uur een theelepel Wyeast voeding in wat water opgekookt en toegevoegd. Nu, om 22:30 staat het waterslot elke 10 seconden te blubben en dat is behoorlijk vaker dan een uur daarvoor. Ik weet dat dit nu nog niks zegt. Het kan ook gewoon CO2 ontwikkeling zijn. Maar dat duurt nu dan wel erg lang...

Ik hou jullie op de hoogte.

Dit experiment kan nog net op de valreep van november...

Johannes

Citaat van: EBC op 28-11-2006  22:52 umaar niemand van jullie reageert daarop.

Gelukkig ik ook niet want dat betekent dat ik geen gestopte gisting heb gehad de afgelopen tijd  :D Neemt niet weg dat ik het een zeer goed idee vind.

CiteerNu, om 22:30 staat het waterslot elke 10 seconden te blubben en dat is behoorlijk vaker dan een uur daarvoor. Ik weet dat dit nu nog niks zegt. Het kan ook gewoon CO2 ontwikkeling zijn. Maar dat duurt nu dan wel erg lang...

Dat kan haast geen ontwijkend koolzuur meer zijn...  ik ben erg benieuwd.

groet Johannes

Oscar

Zeer interessant experiment, zoals ik het nu lees lijkt dit een zeer gepaste oplossing voor een stilgevallen vergisting.  :hoera: Ik ben ook zeer benieuwd naar de verdere resultaten....

Succes

Groeten en gezondheid
Oscar

Hans (Lagos)

EBC de man van de vetgemeste giststarter en mijn voorbeeld in deze, hoe kan dat gebeuren?

Ik hoop voor je dat het goed komt.  :duimop:

EBC

Tja...ik doe mijn best, maar ben zeker niet onfeilbaar...en probeer altijd van fouten te leren!

een te hoge temperatuur van de giststarter, zoals SiriS aangaf?
een te snelle afkoeling naar 10 ºC?
te weinig belucht? Ik denk het niet.
te weinig gist? Ik denk het niet.
geen aktieve starter? zeker niet.
fout maischschema? lijkt me sterk, 62%, dat is wel erg weinig.
onvoldoende voedingsstoffen? that is the question!
???

Jacques

Hoi Jasper,

Heel interessant. Nog mooier was het misschien geweest als je het jongbier had overgeheveld en geplitst had. Aan het ene gedeelte had je gistvoeding kunnen toevoegen en het ander gedeelte niet. We hadden dan kunnen zijn of overhevelen helpt bij een gestopte vergisting en wa het gevolg is van het toevoegen van de voedingstoffen.

Misschien iets voor een niet te hopen volgende gestopte vergisting.
Je hoeft dan natuurlijk niet te wachten tot volgend jaar november. Het zou wel leuk zijn als volgend jaar november meer mensen een experiment uitvoeren of nog leuker meerdere mensen tegelijk eenzelfde experiment zouden uitvoeren.

Hans (Lagos)

Citaat van: EBC op 28-11-2006  23:10 uTja...ik doe mijn best, maar ben zeker niet onfeilbaar...en probeer altijd van fouten te leren!

een te hoge temperatuur van de giststarter, zoals SiriS aangaf?
een te snelle afkoeling naar 10 ºC?
t
???

Gelijktijdig heb ik ook een ondergister met een dikke EBC giststarter, alleen was ik gestart op 20ºC en zodra ik s´morgens vroeg stevige activiteit zag direct terug gekoeld naar 11ºC, veel bevroren ijs elementen in de te koelen ruimte geplaatst en terug gekoeld in 12 uur naar 11 ºC maar binnen een paar uur onder de 16ºC, dit mocht de fermenteerpret niet drukken en ruim 4 dagen later stond ik van 1048 op ik meen 1011

Hans (Lagos)

PS

Mijn giststarter had ik rond de 20ºc opgekweekt, meer geluk dan wijsheid.

EBC

Ja Lagos, zo ben ik het ook gewend...maar dit keer dus niet  :verbergen:
Maar de smaak ik goed hoor en als ondergiste bok gaat die prima door!
En toch wil ik het SG omlaag...het komt vast wel goed. Als dit niks wordt, dan probeer ik nog een giststarter en als...

Edgar

Ik heb dit met zogezegde superstarters ook wel meegemaakt. Ondergisters moet je wel duidelijk zwaarder pitchen dan bovengisters, zeker als je start op lage temperatuur.

Ik houd ook de temperatuur van de starter in het oog, zoals Siris kennelijk ook al zei. Bij lage temperatuur is de zuurstofopname veel beter, en zeker met geroerde starters zoals de onze kan het naar mijn idee niet anders dan dat het lastig is om de juiste zuurstofconcentratie in je starter te houden tijdens al die activiteit. Zeker met intermitterende beluchting zoals jij doet. Ik heb in elk geval het idee dat ik daardoor wel eens een uitgeputte starter heb gepitcht en sindsdien groei ik wat koeler; de ondergisters zelfs in de koelkast. Ik heb het idee dat het beter gaat.

Adrie

Interessant! Ik heb het ook wel eens gedaan, maar dat had geen succes. Blijkbaar was er toen iets anders aan de hand óf er was een stof op die niet in de gistvoeding zat. Zink bijvoorbeeld. Benieuwd hoe dit verder gaat.

EBC

Na het toevoegen van de gistvoeding heeft het waterslot een aantal uren flink geblupt. Daarna werd het langzaamaan weer stil. Het heeft twee SG punten opgeleverd. Niet genoeg...

Ondertussen had ik al een giststarter aangemaakt van gist die ik had bewaard van de originele starter. Die WhiteLabs gist is zo gemakkelijk, want die zit in mooie plastic buisjes, die je zo weer kunt vullen en de koelkast bewaren. Ook nu weer zit er wat van de starter in.

Dus kennelijk had mijn gist geen gebrek aan de voedingsstoffen die in de Wyeast voeding zitten. Misschien dat versche gist helpt...

Zo niet, dan is het tijd voor korrelgist. Maar ik heb nog even geduld.

MO

EBC

Gistvoeding, nieuwe giststarter, het helpt niks. nou ja, twee puntjes, maar dat telt niet.

Ik ga nu nog even geduld hebben, ik ken de gist niet en het is een ondergister. Dus hij staat nu langzaam te koelen en gaat dan een paar weekjes in de schuur logeren.

Over een week of wat zal ik er een zakje(s) saflager bijdoen, indien er niks meer is gebeurd. En anders is het gewoon een Bock geworden.

EBC

Ik heb zaterdag het vat in de schuur gezet op 11 ºC om het nog maar eens aan te zien.
Vandaag nog eens gemeten. Nu bijna 1015. Het gaat toch heel langzaam door...geduld is een schone zaak.
Volgend jaar maar eens bottelen.  :D

EBC

Tijdens het brouwen gisteren nog eens mijn digitale thermometer getest. Ik heb dat simpel gedaan door ook met een standaard glazen thermometer te meten.

De digitale meter geeft 64 ºC aan en de glazen 66 ºC. Welke van de twee goed is weet ik niet, maar het zou wel een verklaring kunnen zijn voor minder vergistbare suikers, want als ik 66 ºC wil, dan zou ik 68 ºC doen.

Ik hang de digitale thermometer altijd op aan een elastiekje boven de ketel, dan kan ik er makkelijk naar kijken tijdens het roeren. Max, mijn vroegere buurman had al eens gezegd dat de behuizing van de thermometer rond de 20 ºC moet blijven, anders gaat hij afwijken. :neenee: Ik heb dat eigenlijk nooit gecontroleerd...maar nu heeft die ouwe misschien toch gelijk!

Ik zal bij een volgend brouwsel nog eens een derde thermometer erbij houden. En de digitale koel houden.

Gek, hoe je altijd maar blind vertrouwt op dit soort apparaten.  :huilen:

Jacco

Een wet van Murphy zegt dat als je 1 horloge hebt, je altijd weet hoe laat het is. Als je er 2 of meer hebt, weet je het niet.

Geldt ook voor thermometers.  :verbergen:

Oscar

Citaat van: Wacko Jacko op 19-12-2006  15:33 uGeldt ook voor thermometers.  :verbergen:

Thermometers kun je ijken...in ijswater en kookend water....it's that simple...

Groeten en gezondheid
Oscar

EBC

No no, not so simple. Smeltend ijs is helemaal niet zomaar 0 ºC. En kokend water ook niet 100 ºC. In de natuurkundeles op school natuurlijk wel, maar niet met gewoon leiding water. Voor glazen thermometers zal het dan waarschijnlijk allemaal wel kloppen, maar voor digitale? Daar zit allerlei elektronica in...

En dan nog gaat het mij om de range van 60-70 graden, dat ijkt veel lastiger en rond 20 ºC lijkt mijn digitale meter prima, of goed vergelijkbaar met andere. Het is meer het probleem dat hij in de warmte hangt denk ik.

Vergelijkbare Topics (7)

43851

Reacties: 6
Gelezen: 1022

21732

Reacties: 6
Gelezen: 2900

24853

Reacties: 3
Gelezen: 1627

39729

Reacties: 28
Gelezen: 4015

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.