Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hop na gisting?

Gestart door oranjeboombiertje, 28-11-2006 20:38 u

Vorige topic - Volgende topic

oranjeboombiertje

hallo,

Vandaag tijdens het reiningen van mijn gistingsvat kwamen er weer heerlijke hop geuren uit de bruine resten (hars?) van de hop. Terwijl ik dit door de gootsteen stond te spoelen dacht ik: wat een zonde eigenlijk om het eerst te koken zodat het erin komt en daarna door de gootsteen te spoelen. Toen bedacht ik mij: misschien is het mogelijk om de hop toe te voegen na de gisting, Hiermee heb ik het niet over dry/koud hoppen maar over bijvoorbeeld een soort heel sterke hop thee te maken en toe te voegen aan het bier. Zou dit goed/lekker zijn en hebben mensen ervaring met iets dergelijks? Of is het beter om de hop gewoon allemaal toe te voegen tijdens het koken en dan maar een groot deel door de gootsteen te spoelen?

:degroeten:
Wesley

bierh[j]acker

Hoi Wesly,

Ik heb er ook wel eens aan gedacht om het nadien toe te voegen, maar je zit met je bitterstoffen, die hun werking pas gaan doen nadat het een de hele periode heeft mee gekookt.
Ook zal het allemaal beter harmoniseren als het mee gekookt is. Ik ben zeker van mening dat er een hoop lekkers in de goot verdwijnen en dat is zeer zondig.
Maar wat laat je van de wijs brengen. Probeer het eens met een geringe hoeveelheid en gooi het bewijs dan maar op het forum.
Geluk er mee.

Groetjes Jack

bierh[j]acker

Sorry had je naam niet goed gespeld Wesley, maar ja ik kom uit belgie en hier spellen ze het anders.

Groetjes JAcques

Caspar

Hoi Wesley,

Wat bedoel je precies? Wat spoel je door de gootsteen dan?

Je kookt hop mee voor de bitterheid en het aroma. Daarna filter je de hopresten uit het wort. Omdat niet alle resten eruit te filteren zijn met een doek of hevelfilter, heb je afentoe nog wat harsen en zo in je gistemmer drijven.

Wil je een subtiel kruidig hop-aroma dan moet je dryhoppen tijdens het lageren, niet tijdens de hoofdgisting. De gistkraag duuwt de hop omhoog namelijk.

Hopthee maken heeft niet zoveel zin lijkt. Dan kan je net zo goed een handje hop toevoegen vlak na het koken zodat het even meetrekt.

Johannes

Volgens mij heeft Wesley het hier over hopharsen, deze worden volgens mij tijdens de gisting gevormd. In sommige brouwboeken wordt gesproken over het afscheppen van deze harsen om juist te voorkomen dat ze in je bier terechtkomen.

Afscheppen lijkt me niet nodig, moedwillig in bier stoppen zou ik zeker niet doen.

Ik heb laatst een hopthee gemaakt, dit smaakte niet erg lekker dus heb ik niet veel gebruikt. Achteraf logisch want je creeert een heel sterk hopconcentraat; dit hoeft ook niet lekker te smaken.

Ik ga hier zeker vaker mee experimenteren door verschillende hoeveelheden hopthee aan enkele flessen van een batch toe te voegen.

Johannes

Edgar

Was het niet zo dat veel van de smurrie die voor hopharsen wordt aangezien eigenlijk gewoon gist is?

oranjeboombiertje

Citaat van: Edgar op 28-11-2006  21:19 uWas het niet zo dat veel van de smurrie die voor hopharsen wordt aangezien eigenlijk gewoon gist is?

Dan was het in dit geval wel gist met een (hop) groene kleur en hop geur  :D . Ik ga binnenkort als ik weer eens een brouwsel heb (gistingsflessen/vaten zitten even vol) weleens proberen. Uiteraard als ik deze "thee" toevoegd moet deze langer koken dan enkele minuten. Wat voor soort brouwsel zou ik denken jullie het beste kunnen gebruiken voor zo een testje?

Wesley

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 28-11-2006  21:51 uWat voor soort brouwsel zou ik denken jullie het beste kunnen gebruiken voor zo een testje?

Als je met een hop thee gaat experimenteren kun je deze ook in kleine hoeveelheid aan een vlakke pils toevoegen om meteen te proeven wat het resultaat/effect kan zijn. bijv iets als Brouwmeester o.i.d.

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Dit zal ik komend weekend eens doen. Toevallig heb ik ook een vat eigen pils in lagering staan. Dan zal ik het ook eens proberen om hier een beetje van te nemen en te proberen. Wat voor hop zou ik hiervoor kunnen nemen? Een bitter of aroma hop?

Wesley

Johannes

CiteerUiteraard als ik deze "thee" toevoegd moet deze langer koken dan enkele minuten.

Nee, niet koken dan raak je alle aroma juist weer kwijt, dat was toch juist niet de bedoeling? Ik weet niet wat de juiste temperatuur is voor een hopthee maar bij 60 graden krijg je al een aardige drooghopbeleving.

Edgar

Citaat van: oranjeboombiertje op 28-11-2006  21:51 uDan was het in dit geval wel gist met een (hop) groene kleur en hop geur  :D

Grappig, ik heb dat nog nooit gezien. De gist neemt wel hopbestanddelen op en wordt daardoor heel bitter, maar groen, nee. Misschien gebruik jij hoppellets?

oranjeboombiertje

Citaat van: Johannes op 28-11-2006  22:08 uNee, niet koken dan raak je alle aroma juist weer kwijt, dat was toch juist niet de bedoeling? Ik weet niet wat de juiste temperatuur is voor een hopthee maar bij 60 graden krijg je al een aardige drooghopbeleving.

Dan is het drooghop. Dat is ook te bereiken met drooghoppen. Mijn bedoeling is om te kijken of als er een soort hop thee wordt toegevoegd er een andere smaak aan komt dan wanneer de hop mee gist.

Citaat van: Edgar op 28-11-2006  22:12 uGrappig, ik heb dat nog nooit gezien. De gist neemt wel hopbestanddelen op en wordt daardoor heel bitter, maar groen, nee. Misschien gebruik jij hoppellets?

Ik heb nog nooit met pellets gewerkt. Toch heb ik altijd zulke (groen/bruine) smurrie aan de randen van mijn vat hangen. Dit ruikt altijd naar hop en smaakt vreselijk smerig. Dit effect heb ik al gehad met boven en ondegist. Als ik dit binnenkort nog eens tegenkom in mijn vat dan kan ik wel even een fototje maken.

Wesley

Herman

Nou, dat thee trekken bij 60 graden zou ik toch echt geen drooghop noemen hoor, van droog- of koudhoppen spreek je pas als je hop na de hoofdgisting in je bier laat trekken.

Jacques

Citaat van: Edgar op 28-11-2006  21:19 uWas het niet zo dat veel van de smurrie die voor hopharsen wordt aangezien eigenlijk gewoon gist is?

Daarin moet ik je gelijk geven. Degenen die de foto's van het gistexperiment goed hebben bekeken hebben een afzetting aan de wand van sommige flessen (die met een zwaardere moutextractoplossing) kunnen zien. De moutextractoplossing was niet gehopt. De afzetting die ik had kan dus niet veroorzaakt zijn door hopharsen.

Jacques

Citaat van: Herman op 28-11-2006  22:34 uNou, dat thee trekken bij 60 graden zou ik toch echt geen drooghop noemen hoor, van droog- of koudhoppen spreek je pas als je hop na de hoofdgisting in je bier laat trekken.

Door thee te trekken bij 60 ºC krijg je geen iso-alfazuren in je bier. Langdurig koken is nu eenmaal een vereiste voor het isomeriseren van de alfazuren. Alfazuren zijn niet bitter, iso-alfazuren wel.

Om geen onnodig aroma te verliezen kun je veel beter drooghoppen tijdens de nagisting.

EBC

CiteerDe afzetting die ik had kan dus niet veroorzaakt zijn door hopharsen.

Dit is toch wel een onverwachte, maar prachtige conclusie voor je experiment! Een echte serendipiteit...google dat maar eens!  ;D

Johannes

Citaat van: Jacques (jacbier) op 28-11-2006  22:40 uOm geen onnodig aroma te verliezen kun je veel beter drooghoppen tijdens de nagisting.

Zou je bij 60 graden aroma verliezen, of juist meer aroma extraheren?

Edwin

In een grijs verleden heb ik ook geëxperimenteerd met hopthee en ik ben ervan afgestapt. Voor aroma's is koudhoppen echt fijner en voor het toevoegen van bitterstoffen kun je volgens mij beter hopconcentraten toevoegen dan een plas thee, hoewel dat laatste wel werkt. Mij is nog niet duidelijk wat je nu precies wilt bereiken met dit experiment:
1 hoparoma's toevoegen aan je bier
2 bitterstoffen toevoegen aan je bier
3 wat anders

Edwin

oranjeboombiertje

Citaat van: Edwin op 29-11-2006  09:04 uIn een grijs verleden heb ik ook geëxperimenteerd met hopthee en ik ben ervan afgestapt. Voor aroma's is koudhoppen echt fijner en voor het toevoegen van bitterstoffen kun je volgens mij beter hopconcentraten toevoegen dan een plas thee, hoewel dat laatste wel werkt. Mij is nog niet duidelijk wat je nu precies wilt bereiken met dit experiment:
1 hoparoma's toevoegen aan je bier
2 bitterstoffen toevoegen aan je bier
3 wat anders

Edwin

Eigenlijk ben ik nieuwsgierig of er een andere smaak aan het bier zou komen als de hop/bitterstoffen niet meegisten. Dus eigenlijk is het een expiriment om het effect van de gisting op de bitterstoffen-hoparoma´s te testen.

Wesley

Oscar

Citaat van: oranjeboombiertje op 29-11-2006  15:15 uEigenlijk ben ik nieuwsgierig of er een andere smaak aan het bier zou komen als de hop/bitterstoffen niet meegisten. Dus eigenlijk is het een expiriment om het effect van de gisting op de bitterstoffen-hoparoma´s te testen.

Dan moet je dus Hop 90 minuten in water koken (Of in een wort gemaakt met wort poeder) en deze thee aan een pils toeveogen om te proeven wat het effect is....

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

Dit zal ik komend weekend eens gaan proberen. De resultaten zal ik hier een posten. Uit nieuwsgierigheid zal ik ook een klein beetje van deze "thee" toevoegen aan een gedeelte van de pils die nu staat te lageren. De resultaten hiervan zullen uiteraard wat langer duren.

Wesley

oranjeboombiertje

Ik heb de test gedaan.

Eerst met brouwmeester van de aldi. Dit heb ik door de gootsteen gespoeld hier zat er alles overheersende hoeveelheid koolzuur in waardoor er geen verschil te proeven was  :(
Daarna maar even wat pils uit het vat gehaald dat staat te lageren. Dit ging stukken beter. Er zit duidelijk een andere smaak aan als er een hop thee/extract wordt toegevoegd.

Ik heb 2 verschillende extracten gemaakt allebei met Saaz hop. Het ene heeft 90 minuten gekookt en is rood/bruin van kleur, terwijl het andere 10 minuten heeft gekookt en dit is meer groen/geel. Als de rood/bruine wordt toegevoegd wordt het bier inderdaad iets bitterder en heeft een hoppigere geur. Als de groen/gele wordt toegevoegd veranderd eigenlijk alleen de geur erg. De nieuwe geur zou je niet direkt herkennen als hop (ik niet). De smaak wordt eigenlijk alleen maar bitterder en weinig aroma.
Vanavond ga ik het ook nog maar eens proberen met Oranjeboom want dat is verder het enige pils wat ik in huis heb. Ik moet er nog wel even bij zeggen dat de bieren enorm troebel worden door het toevoegen van deze extracten. Ik denk dat als ik het pils binnenkort ga bottelen dat ik 3 liter apart houd: 1 liter met bitterhop extract 1 liter met aromahop extract en 1 liter met beiden. Daarmee moet het toch wel duidelijk zijn lijkt mij.

Wesley

Oscar

Wesley,

Bij deze heb je dus aangetoont dat je hop lang moet meekoken voor er bitterstoffen gevormd worden, en dat met kort meekoken de aromastoffen in het bier komen. Maar dat was dus al bekend. :D

Toch leuk dat je het met een dergelijk experiment aantoont. Wat je hiermee ook kunt proberen :

Maak je water ± 80 °C en giet dit over een hoeveelheid hop. Laat dit even staan en breng het geheel aan de kook en kook dit 90 minuten.
Dan kijk je wat het effect kan zijn van First Wort Hopping.

Groeten en gezondheid
Oscar

oranjeboombiertje

hallo Oscar,

Wat je zegt klopt. Maar hiermee kan ik ook het verschil proeven tussen bitter/aroma stoffen die hebben meegegist en stoffen die dit niet hebben. En dat is wat ik wil proberen: wat gaat er verloren tijdens de gisting?

Wesley

Vergelijkbare Topics (7)

4210

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 12
Gelezen: 5108

39495

Reacties: 4
Gelezen: 1122

18368

Gestart door NewLine

Reacties: 6
Gelezen: 2600

44473

Gestart door pincopallino

Reacties: 34
Gelezen: 1246

25574

Reacties: 8
Gelezen: 3434

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.