Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Druk door teveeel dryhop of gist nog actief?

Gestart door thibolleke, 31-10-2006 15:06 u

Vorige topic - Volgende topic

thibolleke

Ik wil vandaag mijn bier bottelen.
Hij staat al 2,5 week te lageren.Het bier zit in een lagerfles van 10 liter en een van 5 liter.
Deze heb ik gedryhopt maar de fles van 10 liter zat wat vol, toch heb ik de hop erbij gedaan.
Met resultaat dat de hals helemaal vol zit met hop,tot aan de stop.

Hierdoor blijft er een constante druk en dus bubbelt het waterslot ook nog met een constante.
Dit is alleen maar in de volle fles.
De hoofdvergisting was ook helemaal afgelopen toen ik begon te lageren.

Ik veronderstel dat het geen kwaad kan om nu te bottelen,of is de gist nog altijd te actief?

Groeten

MO

Voordat je gaat bottelen zou ik eerst eens het SG bepalen. Bij splitsing in twee gistflessen wil de ene fles nog wel eens vlotter vergisten dan de ander.

thibolleke

Valt dat niet relatief mee tijdens de lagering?
Ik zal het eens direct gaan meten.

Gerb

Wanneer heb je de drooghop toegevoegd en wanneer is het gaan borrelen? De hop kan ervoor zorgen dat er opgelost koolzuur vrijkomt, er vind dan dus geen vergisting meer plaats.

thibolleke

Ik denk dat er ook geen vergisting meer plaats vindt.
De 2 batches hebben allebei een eind SG van 1006.
Bottelen die handel lijkt mij.

Ik heb de dry-hop er bij het begin van de lagering bij gedaan.
De eerste paar dagen bubbelde de 2 batches nog een klein beetje,
de 10l iter batch is daar mee voort gegaan tot nu.

Jacques

Hoevaak bubbelt het waterslot per 2 minuten?

thibolleke

Heb ik niet geteld,
Ongeveer 1 bubbel per 5 seconden. misschien 7 seconden.
Dat is dan 28 keer per 2 minuten.
Dit is maar een schatting natuurlijk.

Waarom eigenlijk? Het kan bijna niet dat deze nog verder aan het gisten is lijkt mij.

Caspar

Dan is de activiteit wel redelijk hoog. Heb je een fototje van hoe vol de mandfles zit?

Als het eind SG 1006 is, geloof ik ook niet dat ie nog verder doorvergist overigens :gistsmile:

thibolleke

Ik heb wel een foto,
maar men digitaal fototoestel werkt niet echt meer hoe het hoort,
de foto heeft allemaal flashi(flachi ???) kleuren.

Je moet het je gewoon voorstellen als "helemaal vol".
Steek zo'n fles vol met hop en prop er dan een waterslot op. Zo ziet hij er uit.
Of moet ik toch de foto plaatsen?

Jacques

Citaat van: thibolleke op 31-10-2006  16:06 uHeb ik niet geteld,
Ongeveer 1 bubbel per 5 seconden. misschien 7 seconden.
Dat is dan 28 keer per 2 minuten.
Dit is maar een schatting natuurlijk.

Waarom eigenlijk? Het kan bijna niet dat deze nog verder aan het gisten is lijkt mij.

Hopmans

CiteerHoevaak bubbelt het waterslot per 2 minuten?

Edgar?  :weetniet:

Caspar

Citaat van: thibolleke op 31-10-2006  16:30 uJe moet het je gewoon voorstellen als "helemaal vol".
steek zo'n fles vol met hop en prop er dan een waterslot op.Zo ziet ie deruit.
Of moet ek toch de foto plaatsen?

Je kan de fles beter iets minder vol gieten, zodat het oppervlakte waarop de hop contact maakt met het bier groter wordt. Zonde als alles in de hals blijft steken.

Edgar

Citaat van: Hoppie op 31-10-2006  16:57 uEdgar?  :weetniet:

Ik weet het Hop. Hier is geen kruid tegen gewassen.

Henk oet Paiz

Citaat van: Caspar op 31-10-2006  16:25 uAls het eind SG 1006 is, geloof ik ook niet dat ie nog verder doorvergist overigens :gistsmile:

Daar zou ik maar niet zo zeker van zijn. Mijn laatste Westmalle Tripel-kloon heb ik gebotteld bij een SG van 1004. Ook toen was er nog enige activiteit, maar ik dacht dat met een zo laag SG dat onmogelijk nog tot problemen zou kunnen leiden. Na het bottelen bleek het uiteindelijk toch zo te zijn dat ik een aantal spuiters had en dat het SG nog was gezakt naar 1003. En voor de ongelovigen, ik heb dat gemeten met twee hydrometers en met een precisiehydrometer. ;)

Groeten,

Henk  :proost2:

thibolleke

Citaat van: Caspar op 31-10-2006  17:01 uJe kan de fles beter iets minder vol gieten, zodat het oppervlakte waarop de hop contact maakt met het bier groter wordt. Zonde als alles in de hals blijft steken.

Ja had ik ook al door.

Henk,
Ik ben er toch gerust in hoor. Met mijn gist management ben ik al verbaasd dat ik hem zo ver krijg vergist.
(Of mag ik dat niet hardop zeggen.)

Groeten

Hopmans

Wat voor gist is het eigenlijk?
Ik kan het nergens vinden.
Is het bv een betrouwbare korrelgist of een stiekem doorgistende Duvel of Westmalle?

:degroeten:

thibolleke

Belgian strong ale, die heb ik gebruikt.
Dat is de Duvel gist niet?

Hopmans

thibolleke

Zou ik de flessen dan al direct laten nagisten in de garage in plaats van op 20°C?
Of gaat dit niet veel helpen?

greetz

Caspar

Citaat van: thibolleke op 31-10-2006  18:24 uBelgian strong ale,die heb ik gebruikt.
Dat is de Duvel gist niet?

Ai, dat is inderdaad een verradelijke jongen. Ik heb een keer een  schijnbare vergistingsgraad van 86% gehad met deze gist, zonder 24 uur beluchten  :o... en nog steeds was ie niet uitvergist (een klein beetje gushing). Je kan hem beter wat warmer laten staan dan verlopen de vergistingsprocessen sneller dan in een koele schuur.

Tsja, je kan een paar dagen wachten en nogmaals meten.  :weetniet:

thibolleke

Citaat van: Caspar op 31-10-2006  20:01 uJe kan hem beter wat warmer laten staan dan verlopen de vergistingsprocessen sneller dan in een koele schuur.

Korter en heftiger dacht ik zo.

Maar er was al lang geen activiteit meer in de kleine batch. Een giststarter of zo heb ik ook niet gemaakt.
Nou ja ik heb hem al gebotteld. Nu kunnen we alleen maar afwachten.

MO

Heb je al gebotteld? Dat is jammer, ik dacht dat je nog met onze adviezen bezig was. Ik heb dit jaar twee spuiters gehad, echt flinke gushers. Beide met Duvel gist. Het enige Duvel brouwsel dat dit jaar in mijn handen geen gusher gaf, was geëindigd op 998. Alsjeblieft.

Jacques

Ik zie nu dat bij het geven van een antwoord er even iets mis is gegaan.

Ook ik wilde je het advies geven nog een tijdje te wachten met het bottelen vanwege de grote activiteit van het waterslot.

thibolleke

Citaat van: MO op 01-11-2006  08:37 uHet enige Duvel brouwsel dat dit jaar in mijn handen geen gusher gaf, was geëindigd op 998. Alsjeblieft.

Aj,Thibo leer je gist kennen! >:(

BaDu

Ik las dat je de dryhopping bij het begin van de lagering deed...
Mij is altijd aanbevolen om de dryhopping te doen na een dag of drie gisten, in volle gisting dus eigenlijk.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.