Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Recept met de 1084 Irish ale

Gestart door Niels, 25-10-2006 17:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Niels

Beste Brouwers,

Een paar weken geleden met Sjaak gebrouwen en ik wilde toen een engels type lichtbier maken met een flinke hopbitterheid.
Het Wyeast 1084 zakje gesmackt drie dagen van te voren, en op de brouwdag een zakje met een dikte van 2 cm, dus toen niet gebruikt.
Inmiddels heeft deze een week of drie geasmackt in de koeling gelegen, en hij was stijf gebolt als een flesje.
Gister heb ik hem op een gekookt wortje gezet en er is een vrolijk leven begonnen. Vandaag ga ik opschalen naar een liter, en hoop ik dat er vrijdag een liter goede giststarter is.

Mijn probleem is eigenlijk dat ik niet goed weet wat ik met deze gist zal gaan brouwen??? :weetniet:
Op het forum gezocht naar recepten gemaakt met de 1084, maar niets kunnen vinden en op de site.
bij Wyeast gelezen over deze gist;

1084 Irish Ale Yeast.
Probable Origin: Dublin, Ireland
Beer Styles: Dry Stout, Milk Stout, Oatmeal Stout, and Porter
Commercial examples may include: Guinness, Beamish Stout, and Murphy's Stout
Unique properties: This yeast ferments extremely well in dark roast worts. Beers fermented in the lower temperature range produce dry and crisp beers to fruity beers with nice complexity in the upper range. Ester production is enhanced and rich with fermentation temperatures above 64º F, (18º C). Flocculation is low to moderate with filtration typically required. Alcohol tolerance is approximately 10-11% ABV. Flocculation - medium; apparent attenuation 71-75%. (62-72° F, 16-22° C)

En weet eigelijk niet goed naar welk recept ik moet gaan werken om dit tot een geslaagd brouwsel te maken.
De gist zou het goed doen op een flinke dosis donkere mouten, en een niet te grote hopstort.
Wel eens een Guinness geproefd en dit vond ik niet erg lekker, zoals Wyeast al zegt weinig body.
Is er iemand die eens met deze gist heeft gebrouwen en zijn er brouwers die een idee :idea: hebben over een lekker recept met deze gist.

:degroeten:   

Jacco

De black adder stout is hiermee gemaakt. Een guinness kloon.

Ik heb het pak thuis liggen omdat ik dit recept wilde nabrouwen.

Henk oet Paiz

Hallo Niels,

Ik heb met deze gist een kloon van Kilenny's gebrouwen, 79 punten op het ONK 2006. Een heel mooi bier, niet te zwaar en toch zeer smaakvol. Ik stuur het recept als bijlage mee (promash bestand). Mocht je het niet kunnen lezen, mail me dan even, dan stuur ik een txt-versie.

Groeten en succes,

Henk  :proost2:

Caspar

Een Guinness KilKenny kloon lijkt me ook wel wat, laatst in de Irish Pub gedronken... erg lekker  :proost:. Een Irish Red staat ook op mijn verlanglijstje... helaas is mijn brouwkalender al helemaal vol gepland tot volgend jaar zomer  :o.

- Dubbel (wil ik altijd op voorraad hebben)
- L'achouffe kloon (voor op het ONK)
- Meibok (traditiegetrouw, hopelijk heb ik dan koeling)
- Blondje voor op mijn verjaardag (toegankelijk voor mijn vrienden)
- India Pale Ale (MO's hopjes uitproberen)
- Imperial Russian Stout (Een extreme jongen om het "brouwseizoen" mee af te sluiten)

Zucht....

Tsjerk

Henk, heb je het recept ook in BrouwHulp of tekst?

Ik heb namelijk deze gist ook nog liggen en er moet hoognodig een brouwsel voor gemaakt worden. Guinness is namelijk ook niet mijn smaak.

:degroeten: Tsjerk

Henk oet Paiz

Rooie paling II

A ProMash Recipe Report

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          30.00    Wort Size (L):     30.00
Total Grain (kg):         5.75
Anticipated OG:          1.048    Plato:             11.83
Anticipated EBC:          27.1
Anticipated IBU:          29.1
Brewhouse Efficiency:       82 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Pre-Boil Amounts
----------------

Evaporation Rate:      15.00    Percent Per Hour
Pre-Boil Wort Size:   38.71    L
Pre-Boil Gravity:      1.037    SG          9.25  Plato

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 87.0     5.00 kg.  Palemout 7 - Dingemans        België         1.037      8
 13.0     0.75 kg.  CaraMunich (Cara 120) - Dinge België         1.032    160

Potential represented as SG per pound per gallon.

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 60.00 g.     Challenger Eco                    Whole    4.03  21.8  90 min.
 20.00 g.     Fuggle Eco                        Whole    3.98   3.2  15 min.
 20.00 g.     Goldings EK Eco                   Whole    5.12   4.1  15 min.

Yeast
-----

Wyeast 1084 Irish Ale

Mash Schedule
-------------

Mash Type: Single Step

Grain kg:     5.75
Water Qts:   18.25 - Before Additional Infusions
Water L:     17.27 - Before Additional Infusions

L Water Per kg Grain: 3.00 - Before Additional Infusions

Saccharification Rest Temp :  65  Time:  90
Mash-out Rest Temp :          76  Time:   5
Sparge Temp :                  0  Time:   0

Niels

Geweldig. Een recept wat me wel aanspreekt.

Ik heb de meeste benodigdheden wel in huis, de gist ;),de mout en de hop heb ik iets aangepast.
Henk, heb je nog wat met je brouwwater gedaan, in de typengids staat een basissmaak van zoutig genoemt.
Zou dit kunnen komen door een zeer hard water of toevoegingen aan het water?

Het bier gaat Rode neus heten en ik heb recept uitgewerkt in BrouwHulp.
Grappig dit wordt de eerste éénstapbrouw die ik ga doen, het is de bedoeling om een wat dunner body in het bier te krijgen.
In de maischtijd ben ik van plan om bij 70 minuten te stoppen, zou dit een goede keuze kunnen zijn?

Het brouwvoorstel heb ik als bijlage in dit bericht gestopt, voorstellen tot verbetering altijd welkom  :brouwen:

Henk oet Paiz

Ik heb het brouwwater niet behandeld. Na moutstorting was de pH 5,5. Het spoelwater heb ik wel aangezuurd tot ongeveer dezelfde pH. Bij het spoelen laat ik bewust de bostel droogvallen. Pas als het vloeistofniveau een paar centimeter onder het oppervlak van de bostel staat begin ik met spoelen. Dit noem ik de "Duitse methode", omdat Gert Kelder (brouwer van Mommeriete) mij verteld heeft dat de Duitse brouwers dit altijd doen. Het is mij tot nu toe niet slecht bevallen.

Groeten,

Henk  :proost2:

frankbaeyens

Hoi,

Ik heb zo'n kleine twee weken onderstaande zware jongen gebrouwen met de 1084, een Russian Imperial Stout.

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,843.0.html

Wat het worden zal, ik weet niet, maar een vorige ervaring met hetzelfde recept en korrelgist leverde alvast een erg karaktervol en vrij uniek bier op!

Dat de Wyeast 1084 alvast een actief beestje is, kan je hier lezen  :D

http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5004.0.html

Frank

MO

Niels, eenstapsmaisch is ongeschikt voor een bier met een dunne body, zeker als je volmout blijft. Bij eenstapsmaisch vindt weinig eiwitafbraak plaats, deze zorgen voor body. Twee trucs dus om body te verlagen: suiker in stort verwerken en/of een rust bij 52 grC.
Als je toch gaat eenstapsmaischen: 45-60 min is genoeg, dit is te meten met de jood test.

Adrie

Henk, wat was de einddichtheid van het bier? De Irish ale gist over het algemeen niet zo ver door. Mijn Black Adder Stout kreeg indertijd als commentaar dat ie iets teveel body had. Dit bier mag best iets meer hebben, denk ik. Ik had overigens wel een eiwitrust van 10 minuten.

Overigens zorgen dextrines ook voor body, dus een eenstaps bij 65 graden lijkt me niet een zeer vol bier op te leveren.

Niels

Beide tips wat mee gedaan, ik heb de stort op een temperatuur van 61 graden gedaan en dit resulteerde in een begin van 54 graden.
Dit heb ik vijf minuten vol gehouden en ben toen gaan verwarmen, door een onbekende reden had ik mijn brouwthermometer iets dieper in de maischketel gestoken waardoor ik overshoot had. Ik zat na een kwartier met een geweldig probleem, de temperatuur was opgelopen naar 69 graden.
Ik baalde dus behoorlijk van deze tegenvaller (verander niet zonder over de gevolgen na te denken :'( ) en na een halfuur zat ik op de 65 graden en dit heb ik nog een halfuur volgehouden.  Ik hoop dat deze brouw toch nog wordt wat ik er van had verwacht.
Het rendement was niet slecht ik kwam maar 3 puntjes te kort.
Dus in plaats van de bedachte 1050 zat ik bij afpompen op een 1047, hier heb ik niets meer aan gedaan.

De vergisting kwam snel op gang, Zaterdag was die al flink aan het shuimen en het slot brieste.

Johannes

Niels,

Ik denk niet dat je je al te veel zorgen hoeft te maken, maar waarom heb je niet 2(?) liter koud water toegevoegd?

groet Johannes

Niels

Ja, das een goed tip Johannes, ik kan natuurlijk ook wat koudwater toevoegen tijdens een onverhoopte overshoot.  ;D

Gister overgeheveld naar het lageringsfles en het jongbier had een Sg van 1013 dus ik ben tot nu toe tevreden over hoe hij vergist.
Het was nog wel wat troebel, aan de oppervlakte dreven wat bruine puntjes deze heb ik niet mee gezogen in de fles.
Er lag een mooie gistkoek onder in het vat,die ik met spijt weg kieperde in de gootsteen, wil wel eens proberen om deze over te houden in de vriezer
het bier rook en smaakte niet gek, dus ik denk dat het wel een lekker biertje wordt.

Vergelijkbare Topics (7)

42284

Reacties: 12
Gelezen: 1556

29623

Reacties: 10
Gelezen: 3812

4615

Reacties: 42
Gelezen: 16399

34331

Reacties: 9
Gelezen: 2953

12337

Gestart door Erick

Reacties: 50
Gelezen: 13856

08-05-2009 10:26 u
door Erick
39240

Reacties: 16
Gelezen: 3704

23845

Gestart door Jules

Reacties: 5
Gelezen: 2132

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.