Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

'Vergisting komt niet op gang

Gestart door Maurits, 18-09-2006 19:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Edgar

Citaat van: Pieter64 op 19-09-2006  19:42 uHoofdgisting ca 4-6 dagen op kamertemperatuur, lagering ca een week buiten op de meest koele plek die ik kan vinden, bier was niet troebel bij het bottelen

Da's inderdaad vrij kort, ontzettend kort zelfs voor eigenlijk koel te vergisten bieren zoals Pils en Kölsch. Zeker Pils vergist je niet optimaal op kamertemperatuur, je krijgt dan een heel ander bier dan waarvoor die gist 'bedoeld' is, al is niet gezegd dat dat dan niet lekker kan zijn.

Kölschgist (1007 of 2565) bezinkt bovendien niet snel, dus zal je na een week lageren nog wel kunnen proeven.

Om een goed beeld te krijgen van de kwaliteit van een gist, zou je die moeten gebruiken op de manier die bij die gist past.

Pieter.

Ik bedoelde eigenlijk de bovengisters, de pils heb ik vorig jaar oktober en ik meen november gebrouwen. Ik kan me niet precies herinneren maar hoofdgisting en lagering beiden in een onverwarmde schuur duurde iets van 6 weken.

Vrg,
Pieter

12345

Citaat van: Edgar op 19-09-2006  21:38 uKölschgist (1007 of 2565) bezinkt bovendien niet snel, dus zal je na een week lageren nog wel kunnen proeven.

Nee, daar zeg je wat, Edgar. Ik heb een starter van 2565 bij 4 ºC in de koelkast gezet om te vergisten. Wel 72 uur lang, wat voor mijn doen toch lang is. En toen was het doodgewoon nog lang niet klaar. Maarja, ik moest die dag brouwen dus heb maar heel voorzichtig de bovenste 75% afgeheveld. Toch zonde, want zodoende heb ik toch weer eens de beste gist weggegooid. Ik denk dat je een starter van deze gist wel een week of 10 dagen moet laten bezinken. Je kunt het ook niet afgieten want dan gaat het meteen weer ronddwarrelen.
Brouwland doet er het zwijgen toe: http://www.Brouwland.com/nl/
Wyeast zegt: "flocculation low" http://www.wyeastlab.com/rw_yeaststrain_detail.cfm?ID=144.
Ik zou haast zeggen: VERY low.

Oscar

Citaat van: 12345 op 14-07-2012  19:50 uNee, daar zeg je wat, Edgar.

Zei, zijn bericht was uit 2006. ;D ;D ;D

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.