Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Parameters bij gisting

Gestart door Dobby, 13-09-2006 13:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Dobby

Hallo iedereen,
Ik zou graag tijdens de gisting zien welke beïnvloedende factoren meespelen zoals pH, soort suiker, soort gist, soort water. Dit is voor mijn geïntegreerde proef op school maar ik moet informatie vinden over zo'n bestaande proef. Anders lijkt het of ik zelf deze proef uitvindt en dat mag niet.
Zou iemand mij kunnen zeggen waar ik zo'n proef kan vinden?
Met vriendelijke groeten,
Koen

Eduard

Nou, ik weet niet waar je info over zo'n bestaande proef kunt vinden, maar de invloeden van pH, suikers, gist en water vind je ongetwijfeld in het boek van Ludwig Narziß: 'Abriß der Bierbrauerei'.

Dobby

Hallo iedereen,
Ik heb de proef gevonden op internet maar enkel met water, suiker en snelrijzende gist.
Met hoeveelheid water, hoeveelheid gist en soort suiker is er geen probleem met het gistinsproces van bier, denk ik.
Maar bij temperatuur en pH misschien wel, ik heb een bierpakket gekocht van Brewferm dus ik hoef enkel de gisting nog te doen. Weet iemand hoe ik de pH en temperatuur zodanig kan wijzigen dat ik een verschil zie tussen de verschillende metingen (bv pH is zuur/basisch milieu of temperatuur op 80°, 60° en 40°) en toch de smaak van het bier niet volledig verpest.
Met vriendelijke groeten,
Koen

Edgar

Het is een beetje onduidelijk voor een simpele ziel als ik. Mag je die proef nu wel of niet zelf bedenken? Vertel eens wat meer context dan die paar regels. Wat houdt dat in, die 'geïntegreerde proef'? Is dat voor meerdere vakken tegelijk? Wat voor school zit je en wat voor leerjaar, zodat we onze antwoorden misschien een beetje kunnen toespitsen op je kennisniveau.

Met 'geef eens wat advies over een proef' kom je niet erg ver, zoals je merkt.

Ik kan je vast verklappen dat een basisch bier niet te zuipen is. Hoezo temperatuur? Ligt dit verhaal binnen de context van biologie (gisting) of misschien de chemie (enzymwerking), of allebei? Zowel voor gisting als enzymatische omzettingen zijn temperatuur van groot belang; je zult bijvoorbeeld wel snappen dat gist op 60° niet veel meer doet.

Kortom als je hier wat meer hulp bij wilt, zal je je wat meer moeten inspannen door te vertellen waar dit hele verhaal over gaat, en waar die leraren naar toe willen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.