Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste bier met mijn Rims, zorgen over de vergisting.

Gestart door Hans (Lagos), 20-06-2006 17:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans (Lagos)

Gisteren voor het eerst met mijn Rims mijn eerste bier gebrouwen. Mijn Spaanse brouw assistent stond om 11:00 op de stoep met het plan om het geheel voor de lunch af hebben, dat heb ik hem snel uit zijn hoofd gehaald. Met de reiniging van het fermenteervat vond hij het allemaal erg overdreven maar hielp braaf mee.
Het gereinigde fermenteervat in de overmaatse koelkast gezet en vast lekker koud op 2 gr gezet om later de eventuele tekortkoming in de koeling van het wort te compenseren en eventueel overgebleven bacteriën minder kans te geven

Om 13:00 hadden we de maisch door de molen en het hop in de zakken, tijd voor de lunch en zo konden we om 16:00 weer aan de slag.

We wilden de eerste keer niet gelijk de Rims afvullen dus zijn we het volgende bier gaan brouwen:

Brewferm Kolsch
30 liter (we hebben nog voor 30 liter staan, maar die wil ik met de Kolsch Wyeast gaan proberen)

10 min 48
30        62
20        71
 5         78

Danstar Nottingham korrelgist

SG voor koken/ na koken 1048/1055

Omdat ik een ruime ketel heb met 5 cm onder het filter  (is niet te verlagen) heb ik een wat hoger water/graan verhouding aangehouden, 30 maisch liters ipv de opgegeven 26 liters, dus de verhouding water/graan 1kg  op 4 liter ipv 1 op 3.6

Na de lunch de boel opgestart en de procescontroller hield de zaak perfect op temperatuur en het geheel verliep smetteloos, constant de pH gecontroleerd en gecorrigeerd en na het spoelen hadden we het wort op pH 5.2 aan de kook.
We hadden heel weinig gespoeld en het SG toen al niet hoger dan 1046, dus maar wat flink gas gegeven en ruim 90 min later vond ik het welletjes op 1051, zo open koken in de garage liet het hele huis behoorlijk ruiken.
Het leiding water is hier 21 gr en ik had een koelbox vol met ijs met een 10 meter koperen leiding als extra voorkoeling ingeschakeld en zo kregen we het eerst tot 85 gr afgekoelde wort zeer snel naar een redelijk gemiddelde, uiteindelijk gaf de censor op het inox/rvs vat 18 gr aan.
Het wort via het systeem van deze Duitse site in de koelleiding belucht, ik had gelezen dat bij korrelgist het niet nodig schijnt te zijn maar ik heb wat tegenstrijdige meningen hierover gelezen en het toch maar op die manier een beetje belucht.

Het was toen al 22:30 en volgens de beschrijving  de korrelgist geactiveerd en toegevoegd (22 gram), we kregen de temp. niet onder de 23 gr. maar toch aan het wort toegevoegd daar het eten al stond opgediend.
Vanmorgen vroeg zag ik geen activiteit in het waterslot en ik maakte mij ongerust, opnieuw een 22 gram starter aangemaakt maar nu wat voorzichtiger met het wort op temp. gebracht, ik had nu ook een veel meer schuimend en actief gistmengsel, dit om rond 10:00 toegevoegd aan het wort en de temp op 20 gr gezet, het liefst had ik die zo laag mogelijk op bijvoorbeeld 17 gr gezet daar ik liever een wat minder fruitig biertje wil maar ik ben wat bang om op een lage temp. een probleem met de vergisting te krijgen.
Later om 13:00 heb ik een maatbeker gevuld met wat wort en die op 26 gr weggezet en daar had ik om 15:00 al behoorlijk wat activiteit dus ook in het vat zal er dus wat gaande moeten zijn.  :)
Ik realiseer mij nu dat ik ook wel een erg groot 100 liter vat gebruik voor deze 30 liter en het waarschijnlijk ook wel even zal duren voor daar genoeg CO2 is in opgebouwd.

De smaak is volgens mij prima, aangenaam een beetje bitter en al wat mooi schuim.

Ik hoop dat het goed komt met de vergisting.

Gr. Hans

Hans (Lagos)

19:45 En nog steeds geen leven te zien in het waterslot en dit terwijl de 250 ml maatbeker die ik vanmiddag na een SG controle per abuis had laten staan (temp. alhier is 26 gr.) stevig aan het fermenteren en is inmiddels afgesloten met een prop watten.

Ik heb de koelkast nu opengezet en de temp is nu rond de 23 gr. Ik hoop zo hetzelfde effect te verkrijgen als met de maatbeker, zal ik die anders maar als (mini) starter proberen te gebruiken?

Oscar

Citaat van: Lagos op 20-06-2006  19:50 uzal ik die anders maar als (mini) starter proberen te gebruiken?

als die lekker gist....en hij is nog goed...gewoon toevoegen, weet je in ieder geval zeker dat er activieve gist in je vat zit....Dan komt de rest later ook we... .
als er 1 schaap over de dam is........

Groeten en gezondheid
Oscar

Hans (Lagos)

Bedankt voor je hulp Oscar, ik heb hem er bijgevoegd en ook ruim een half uur belucht, de temp. is nu rond de 24 gr in het vat en loopt misschien nog wat op.

Ik ga ff een commercieel biertje kopen en het even laten voor wat het is en de schaapjes laten grazen.

Gr. Hans

Hans (Lagos)

Gelukkig is de vergisting nu stevig opgang en de thermostaat van het vat wederom dus terug op 17 gr en nog steeds flinke bubbels.  :hoera:

Al lezend kwam ik dit citaat van Sirus tegen (uit  Westmalle tripel eerste poging)

Citaat van: SiriS op 08-02-2005  08:12 uWat ik wel vaak doe bij het gebruik van korrelgisten is het wort terug koelen naar 27grC op tijdstip van toevoegen van de gehydrateerde gist. Maar dan is de temperatuur van de hoofdgisting de volgende dag meestal gedaald naar ~20grC. Overigens is mijn hoofdgistingsvat niet geisoleerd.

Groet, SiriS

Begrijp ik het goed dat bij een korrelgist men de vergisting kan laten starten op bijvoorbeeld deze 27 gr en dan direct het fermenteervat terug koelen naar de betreffende gist zijn ideale temperatuur zoals bij de Danstar Nottingham de 17 gr ?

Bram

Hi

Leuk een Spaanse medebrouwer! Met een rims nog wel! Ik ben sinds lange tijd terug op het forum en hoop nu eindelijk weer eens wat fanatieker te worden.

maaarrrrr on topic:

Waarom had je geen giststarter gemaakt? Had je hier een speciale reden voor?

gr,Bram

Hans (Lagos)

Hoi Bram,

Met korrelgist blijkt het niet nodig om een giststarter te maken, 11 gr is goed tot 24 liter bij een vergisting tussen 17 en 24 gr, bij 14 tot 17 moet er wat meer gist gebruikt worden.

Gr. Hans

Hans (Lagos)

De gisting bleek later toch heel onregelmatig en het waterslot bleef stil op1018, zojuist het jongbier geproefd en het smaakt zo zuur als maar wat, proef het nog steeds ! :-X Erg jammer daar het eerst (naar mijn beginners menig) fris en hoppig smaakte en er visueel aantrekkelijk uitzag.
Ik denk dat ik de fout heb gemaakt om een bovengist te gebruiken in mijn conische tank/ fermenteerkoelkast combinatie, Edgar had al zijn twijfels en heeft dus gelijk gehad.

Ik vervolg dit verhaal dus verder op de CoolFermenter® topic waar dit besproken was.

Gr. Hans

Hans (Lagos)

Zaterdag gewoon opnieuw begonnen maar met mijn beperkte gist voorraad als Coopers en Saflager S23 ben ik op advies van Adrie   :groots: deze laatste gaan gebruiken maar met de toegevoegde raad niet te koud te vergisten en net onder de 15gr. te blijven om toch wat fruitigs te houden.

Eerst flink aan het schrobben geweest maar aan het eind van de middag had ik ondanks een foutje bij het corrigeren van de dichtheid tijdens het koken (de wet van Archimedes was onverbiddelijk en liet flink wat liters terugstromen naar mijn heetwater ketel) maar uiteindelijk ongeveer 23 liter wort in het vat, eind SG 1050 en zeer weinig gespoeld. (door gebrek aan ervaring en angst om te ver te gaan)

Bij het afkoelen van het wort was ik wat te heet begonnen en ik eindigde in het vat op 24gr. ipv  de vorige keer op 18gr. Het is erg warm hier in Andalusië en ik gebruikte (veel) ijs in een koelbox met warmtewisselaar als voorkoeling naar de water inlaat van de wortkoeler.

Nu prachtige bubbels in het waterslot en toen de gisting echt op gang kwam heb ik het geheel in 12 uur langzaam verder laten afkoelen tot 13/14 gr. (op het vat gemeten), omgevingtemperatuur is 11 gr dus er wordt flink wat warmte ontwikkelt en constant ongeveer 50 bubbels per seconde in het waterslot.  :)

Het zal wel een vreemd biertje worden door de combinatie S23 en het Kölsch maischschema, de volgende poging wil ik wat beter voorbereiden maar inkopen van grondstoffen is niet eenvoudig hier in Zuid Spanje. Ik heb nu een leverancier(tje) gevonden in Barcelona zodat zaken als gist en hop niet een maand onderweg hoeven te zijn in deze warme zomer. Hellertauer en Saaz hebben ze op voorraad, een vloeibare giststarter makken met de (zo optimistisch)10 x verdunde Weast 2565 in mijn koelkast hangt af of ik de bestelde 5 liter Erlenmeyer op tijd ontvang en ondanks alles wat ik over de perfecte giststarter heb gelezen lijkt het mij heel wijs om korrelgist op voorraad te hebben.

Komt Safale US 56 een beetje in de richting van een Kölsch of weet iemand een link naar een site waar gistsoorten te vergeliijken zijn?

Gr. Hans

MO

Lees ik het nu goed in jouw lange verhalen en is je eerste bier volledig verzuurd? Heb je enig idee waar de infectie vandaan is gekomen, het lijkt me niet dat dat te maken heeft met de vorm van je fermentor, of kun je de kast waar deze in staat niet goed reinigen?

Bovengist kun je inderdaad goed toevoegen bij 27 grC. In het Nederlandse klimaat zal de temperatuur rustig verder zakken tijdens de eerste gistgroei, zodat de temperatuur uiteindelijk rond de 20 grC uitkomt. Als je bij 17 grC wilt vergisten, dan kun je beter wat verder terugkoelen. En in jouw klimaat koelt je wort natuurlijk niet zo goed af als in het onze (overigens is het hier vandaag ook 30+ °C).

De US56 is een mooie maar wel wat fruitige gist. Ik denk dat geen enkele korrelgist geschikt is voor een Kolsch.

Ik denk dat de ondergist bij wat hogere temperatuur inderdaad een prachtig bier zal kunnen geven. Ik zie niet zo goed wat je maischschema daar mee te maken heeft, volgens mij overschat je het effect daarvan.

<edit> ik lees nu dat een aantal antwoorden al gegeven zijn in de Bouwnerds thread, aka de coolfermentor.

Edgar

Citaat van: MO op 04-07-2006 &nbsp;11:02 u<edit> ik lees nu dat een aantal antwoorden al gegeven zijn in de Bouwnerds thread, aka de coolfermentor.

Pardon?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.