Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

De helft van een batch koudhoppen in keg

Gestart door Sigurd, 11-01-2023 19:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Sigurd

Ik heb de kloon Jopen ongelovig Thomas nagebouwen (zie topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=43928.msg675917#msg675917 ) en wil de helft vanuit keg naar fles brengen en de andere helft eerst nog koudhoppen in een keg. Dit wordt mijn eerste koudhop ervaring en ik ben reuze benieuwd wat dit doet met de beleving van de zoetheid en de iets te alcoholische indruk van het bier.

Ik wil oxidatie zoveel mogelijk voorkomen. Het plan is om een 19l en 9l sodakeg te gebruiken. In de binnenkant van het deksel van de 19L wil ik met magneten een hopzakje op zijn plek houden. Vervolgens de keg zo vol mogelijk vullen met starsan oplossing, uiteraard de hop drooghoudend. Vervolgens:

• Keg leegblazen met CO2
  • Keg nog een keer op druk brengen en purgen
  • Het bier onder CO2 van de CCT overbrengen naar deze keg
  • Het bier in de koelkast geforceerd carboniseren
  • Na een week de helft naar fles overbrengen (itap)
  • De hop droppen in het restant aan bier
  • De keg op kamertemperatuur zetten
  • Na 3 dagen dit tweede deel aan bier overbrengen naar een 9l sodakeg
  • De keg schudden en druk aflaten
  • De keg een week op kamertemperatuur houden en af en toe de druk aflaten
  • Na deze week weer voor een week de koelkast in om te carboniseren
  • Dit tweede deel naar fles overbrengen (itap)

Ik denk dat dit een goed plan is maar wellicht is dit niet zo of kan het allemaal veel makkelijker. Zijn de stappen 8 en verder echt nodig om hop creep op te vangen of is dit overkill en kan ik na drie dagen koudhop direct over naar fles?

Alle opmerkingen en/of aanbevelingen zijn welkom.

Erny

Ik heb geen ervaring hiermee. ALs ik jou stappen zo lees dan zou ik het denk ik ook zo doen. Als ik het goed begrijp ligt er tijdens de koude hop ook een magneetje ik jouw bier.

Sigurd

Er komt inderdaad een magneet in het bier. De magneet seal ik wel eerst met een vacumeermachine zodat het voedselveilig is.

Inmiddels ben ik er achter dat die ene week in stap 10 niet lang genoeg is. Er is sowieso ook te weinig gist in suspensie om de hopcreep te bespeodigen en dus ga ik stap 10 overslaan.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.