Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mijn Rochefort 8 brouw poging

Gestart door DenMaarten, 19-06-2006 08:28 u

Vorige topic - Volgende topic

DenMaarten

Afgelopen zaterdag een Rochefort 8 kloon gebrouwen. (Niet exact het kloonrecept).
Bij het gebruik van de grondstoffen heb ik een fout gemaakt. De Caramelmout zou
120 EBC moeten zijn, die ik gebruikt heb was 300 EBC. De gisting is zeer goed op gang
gekomen alleen lijkt de smaak iets te gebrand. Is dit nog te corrigeren?
Het volgende recept heb ik gebruikt:

Batch Size (L):            25.00    Wort Size (L):     25.00
Total Grain (kg):         7.79
Anticipated OG:          1.082    Plato:             19.77
Anticipated EBC:          84.5
Anticipated IBU:          36.6
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             75    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
69.0     5.38 kg.  Pilsener (Maasland)           BelgiĆ«          1.038      6
10.9     0.85 kg.  Caramelmout (Maasland)BelgiĆ«         1.034    264 
2.4      0.19 kg.  Chocolade Mout                 Belgium       1.030   1075
2.6      0.20 kg.  Special B Malt                    Belgian        1.030    317
4.2      0.32 kg.  Flaked Corn (Maize)           America       1.040      0
10.9     0.85 kg.  Candy Sugar dark                                1.047    201

Hops

Amount     Name                                     Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 10.00 g.     Hallertauer (Maasland)              Pellet   6.50   1.2  5 min.
 20.00 g.     Hallertauer (Maasland)              Pellet   6.50   7.5  30 min.
 48.00 g.     Styrian Goldings (Maasland)       Pellet   4.80  27.9  75 min.

Extras
 Amount      Name                                 Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
 12.50 gm     Zaad (  Koriander )            Spice      5 Min.(boil)

Yeast
-----
Wyeast 1762 Belgian Abbey II

Step   Rest   Start      Stop    Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
Eerste stap             0        30     60      60   Infuse    64       20.02   2.89
Tweede stap          10       60     68      68   Direct   ---     -------   ----
Uitmaischen           15        5      75      75   Direct   ---     -------   ----

Groeten,
Maarten

Caspar

Citaat van: DenMaarten op 19-06-2006  08:28 uAfgelopen zaterdag een Rochefort 8 kloon gebrouwen. (Niet exact het kloonrecept).
Bij het gebruik van de grondstoffen heb ik een fout gemaakt. De Caramelmout zou
120 EBC moeten zijn, die ik gebruikt heb was 300 EBC.

Ik denk niet dat het mogelijk is die gebrande smaak uit je bier te krijgen... gebruik in de toekomst minder (of geen) chocolate mout en Special B, volgens mij is dit bier veel te donker  ???.

topictitel aangepast

Arjan

Ik zou het bier gewoon wat langer laten rijpen. Bij mij resulteert dat (uiteindelijk) altijd wel tot bieren die goed in balans zijn.

Misschien dan wel geen Rochefort, maar wel een bier met potentieel.

DenMaarten

Na 3 dagen was de hoofdgisting al bijna voorbij het SG zat op 1016. Na 5 dagen overgeheveld naar mandfles met SG 1014. Dit belooft toch nog heel wat te worden. De gebrande smaak is er nog wel maar volgens mij niet extreem aanwezig. De gebruikte gist is de Wyeast 1762 Belgian Abbey II opgekweekt uit schuine buis. Geen gistingsproblemen gehad.

Groeten,
Maarten

MO

Ik zou inderdaad een maand of twee zo koud mogelijk laten rijpen. Dit kan tijdens de lagering of na de navergisting plaatsvinden.

DenMaarten

Na ruim twee maanden na-gisting op de fles het resultaat geproefd. De kleur is inderdaad zeer donker maar dat vind ik geen probleem. De gebrande smaak is iets minder geworden dan voor het bottelen, maar nog wel zeer sterk aanwezig. Wat me ook opviel is dat het bier minder vol proeft dan een vorige Rochefort 8 brouw poging. Verschil is eigenlijk alleen de hoeveelheid gebrande mout.

Op zich geen mislukte brouw, maar zeker geen Rochefort 8. Volgende keer toch ga ik toch voor het eerst geposte Rochefort kloon recept. Dat is zeker een toppertje en, (smaken verschillen) lekkerder dan het origineel.

Groeten,
Maarten

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.