Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ervaringen met rommelkruid

Gestart door jnoord, 02-08-2022 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

jnoord

Hallo medebrouwers, ik kwam laatst rommelkruid tegen en de ingredienten van dit kruidenmengsel worden afzonderlijk toegpast in bierrecepten. Heeft er iemand ervaring om dit toe te voegen aan een tripel recept? Ik wil de gok wagen en 50 gram in 20 liter bij de laatste 5 minuten van de kook toevoegen.
Rommelkruid is een mengsel van (peper, koriander, zoethoutwortel, piment, kruidnagel, anijszaad, gember, kaneel, chillies, sandelhout, nootmuskaat, knoflookpoeder, venkel, karwijzaad)

Pendelaar

Nog nooit van gehoord. Maar de benaming van het kruid klopt wel.......dit gezien wat er allemaal in zit.

Pendelaar

50 gram lijkt me overigens wel erg veel.

Micha

Het verhaal is dat dit ontstaan is uit de restjes specerijen die uit de zakken kwamen toen we alles nog met een houten boot importeerden. Leuk verhaal, maar het klinkt mij onwaarschijnlijk in de oren.
50 lijkt me ook erg veel. Ik zou starten met 5 of hooguit 10 gram. Mijn redenatie is dat je bij witbier nl ook maar ongeveer iets van 5gram koriander doetop 20 liter en dat is al duidelijk te proeven.
Het hangt ook af of je hele specerijen gekocht hebt en die gaat fijnmalen,of dat je al fijngemalen specerijen gebruikt. De eerste kan veel sterker uitvallen.
Je kunt ook proberen eerst thee te zetten met een kleine hoeveelheid om daarmee een inschatting te doen.

Herman

Je kunt ook altijd een thee maken met de kruiden om e.e.a. te proberen en evt. op te lossen in bier. Met een weegschalen die in tienden of hondersten van een gram wegen (bv via ali, maar laatst zelfs bij de action te koop), kun je e.e.a. makkelijk schalen.

LargoWinch

Voor diegene in het oosten en zuiden van Nederland: dit is het kruid wat balkenbrij zijn typische smaak geeft.

tdp

Citaat van: LargoWinch op 03-08-2022  09:55 uVoor diegene in het oosten en zuiden van Nederland: dit is het kruid wat balkenbrij zijn typische smaak geeft.

Grappig, dat wist ik niet! Toch maar eens zelf maken!

Herman

Citaat van: LargoWinch op 03-08-2022  09:55 uVoor diegene in het oosten en zuiden van Nederland: dit is het kruid wat balkenbrij zijn typische smaak geeft.
Om het Noorden niet te vergeten :) 

tdp

Vergelijkbare Topics (7)

32823

Reacties: 70
Gelezen: 17915

5041

Reacties: 27
Gelezen: 9067

15794

Reacties: 8
Gelezen: 3472

14039

Reacties: 3
Gelezen: 1802

25529

Reacties: 26
Gelezen: 8527

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.