Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen voor de vakantie

Gestart door Bontempi Bier, 30-06-2022 11:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Bontempi Bier

Goedendag beste Brouwers,

Ik ga binnenkort proberen een mooi bier te maken. Ik zat te denken aan een IPA, waarbij ik zal gaan koudhoppen.
Echter, ik ben vermoedelijk op vakantie als de navergisting nog aan het pruttelen is in mijn CCT, die in mijn zelfgebouwde klimaatkast staat (dus de temperatuur is redelijk constant).
Twee vragen:
1) Zou het kwaad kunnen als het bier 4 of 5 weken in de CCT staat?
2) Wat is het effect van koudhoppen (na de hoofdvergisting) als je de de hop 4 weken in het bier laat staan?

Dank jullie wel alvast!

Hopfenfox

Twee dingen:

- als je bier zolang op de gist staat krijg je autolyse smaakjes, zeg maar de lijkgeur van de stervende gist  smile  waarbij in een CCT het contact met de gist beperkt is, dus wie weet valt het mee
- als je koudhop te lang in het gistvat laat, kun je grasachtige smaken gaan krijgen. Zelf heb ik nooit problemen ondervonden bij twee weken koudhop, maar 4-5 is wel heel veel. Je zou het gewoon kunnen proberen. Als het werkt weet je dat 4-5 weken niet erg is. Als het naar gras smaakt weet je dat 4-5 weken te lang is...

Snelbier

Bier 4-5 weken op gist?  Probeer dan de laatste weken te koelen, dus 'lageren.
Geen ervaringen mee, maar lijkt me dat het autolyse-probleem dan minder wordt.
En dan drooghop meerdere weken? Na 1-2 dagen zitten volgens wetenschappers alle smaakjes in het bier, ook op lage temperatuur.
- Waarom niet drooghoppen ná je vakantie? 1-2 dagen voor bottelen?
Enige risico is oxidatie (vat moet open), maar met sneller drinken zal je daar weinig last van hebben.
Lijkt me beter dan én autolyse én rare hop-bijsmaakjes.
Je plan lijkt een stapeling van problemen. Bijna zonde van de tijd. Kosten reken ik niet, is deel van de hobby.
Ik zou wat anders brouwen of op andere manier, maar ieder zijn/haar ding.
Succes, Snelbier.

CeesM

Je bent vermoedelijk op vakantie, dus je hebt nog niets geboekt. :-\
Ik zou na de vakantie brouwen of vakantie nemen na het bottelen.

Bontempi Bier

Dank u wel allemaal voor de reacties. Ik ga gewoon lekker op vakantie, wat locale buitenlandse bieren proberen voor de inspiratie en dan na de vakantie een mooi biertje brouwen!  :beersmiley:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.