Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brewferm Weizen gisting start niet

Gestart door Henielma, 04-06-2006 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Henielma

Gistermiddag en avond druk bezig geweest het maken van een Weizen van een Brewferm moutpakket. Rond middernacht de gedurende 30 minuten gehydrateerde 'Brewferm Blanche' korrelgist toegevoegd die in het pakket zat. Inmiddels is het 22 uur later en nog nauwelijks activiteit in het gistingsvat (zie foto).

Ik denk dat de toegevoegde gist wat zwak was want zijn tenminste houdbaar tot datum is 07/2006. Het moutpakket waar deze gist in zat had overigens een houdbaarheidsdatum tot 20 10 2006.

Nu is mijn vraag: Wat zal ik doen? Ik kan nog even wachten of er nog activiteit komt of ik kan een andere korrelgist toevoegen die ik nog heb liggen. Ik heb nog Brewferm biergist bovengistend en nog een zakje Nottingham gist. Welke van deze twee gisten past het beste bij een Weizen? Ik realiseer me dat ze qua smaak beiden waarschijnlijk niet optimaal zijn voor een weizen.

Oscar

Ik zou meteen die korrelgist toevoegen! Hoe langer ja wacht hoe meer kans op infectie... en dan kun je de boel weggooien... en dat zou zonde zijn.

Groeten en gezondheid
Oscar

Henielma

@Oscar,
Welke van de twee zou jij gebruiken?
1) Brewferm bovengistend
2) Nottingham

Dit zijn namelijk de twee die ik nu in huis heb.

Oscar

Van de Brewferm gist heb ik slechte recensies gehoord van anderen dus de Nottingham!

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Citaat van: Henielma op 04-06-2006  22:16 uIk denk dat de toegevoegde gist wat zwak was want zijn tenminste houdbaar tot datum is 07/2006.

Heb je wel voldoende gist toegevoegd? Ga bij gedroogde gist uit van 0,5 (begin SG 1050) tot 1 gram (begin SG 1100) per liter. Vergeet ook niet om gistvoedingszouten toe te voegen aan het wort. Deze kan te koop bij Brouwland en bij Siris.
Verder is voor een goede gistgroei het nodig om het afgekoelde wort goed te beluchten.

Henielma

@jacbier,
Ik heb de hoeveelheid gist toegevoegd die in het moutpakket aanwezig was. Dit is 12 gram. Het begin SG is 1058 en de hoeveelheid wort is 19 liter. Dus dat lijkt wel voldoende gist. Gistvoedingszouten heb ik niet toegevoegd. Is wist niet dat dit nodig is bij korrelgist? Ik heb nog wel gistvoedingszout voor wijngist liggen deze bevat Amoniumfosfaten, Vit.B1, mineralen en sporenelementen.
Omdat het korrelgist is heb ik niet met de luchtpomp belucht maar heb ik wel het wort vanaf zo'n 25 cm hoogte in het gistvat laten vallen. Hierdoor kwam er aardig wat schuim op het wort.
De beluchting is toch alleen nodig voor vermeerdering van gistbacterien en dat is bij korrelgist toch niet nodig omdat je voldoende gistbacterien toevoegd?

Jacques

Kennelijk heb je niet voldoende gistcellen of te weinig voedingstoffen.
Om dit probleem op te lossen moet je of meer gistcellen toevoegen of beluchten. Door te beluchten worden de gistcellen geactiveerd om zich te vermenigvuldigen.

Op zich kan het geen kwaad wat meer gistcellen toe te voegen dan op de verpakking staat. Zorg daarom dat je altijd een voorraadje gedroogde gist in huis hebt. Als de gist over de datum is kun je deze altijd nog bij het koken van het wort toevoegen. De gist wordt dan kapotgekookt en doet dienst als gistvoeding.

Door van een hoogte te laten kletteren van koude wort krijg je wel wat zuurstof in je wort maar dat is maar een fractie van de hoeveelheid die je krijgt als je een luchtpompje met een bruissteentje gebruikt. Ook als je gedroogde gist toevoegt krijg je meer gistcellen door te beluchten. Bij het brouwsel dat bij mij nu staat te vergisten heb ik ook niet belucht en dit brouwsel staat duidelijk minder heftig te gisten dan vorige brouwsels waarbij ik de gedroogde gist met wort wel belucht heb.

Overigens zijn gistcellen geen bacteriƫn maar schimmels.

Henielma

Gisteravond laat (24 uur na het toevoegen van het gist) begon er wat activiteit in het vat te komen en vanmorgen was ik blij verrast toen ik zag dat de gisting toch begonnen was. Omdat ik toch wat activiteit zag komen heb ik er gisteravond niets meer aan gedaan.
Allemaal bedankt voor de reacties.

@Jacbier,
Dus ook bij korrelgist is het dus goed om toch te beluchten. Dat gistcellen schimmels zijn dat wist ik niet, weer wat geleerd.

Gisting toch nog gestart:

Jacques

Zo dat ziet er nu goed uit.

Ja, ook bij korrelgist doe je er goed aan om te beluchten. Dat hoeft echter niet zo intens als bij vloeibare gist waarbij je moet zorgen voor een flinke vermenigvuldiging.
Belucht korrelgist wel altijd in aanwezigheid van voldoende voedingstoffen. Een goede methode is eerst de korrelgist te hydrateren gedurende 15 minuten in lauw leidingwater. Voeg de gist toe aan het wort (waaraan gistvoedingstoffen zijn toegevoegd) en ga dan pas beluchten. Een periode van 15 tot 20 minuten volstaat. Binnen enkele uren is dan de vergisting zichtbaar actief.

Overigens zag ik dat je een gistvat gebruikt die niet hermetisch afsluit. Daardoor kan het zijn dat de vergisting wel begonnen is in de vorm van het maken van koolzuur zonder dat je dat in de gaten hebt (geen werking waterslot). Het beste kun je een gistvat gebruiken met een schroefdeksel die voorzien is van een rubberen ring of een vat met een ringklem waardoor de deksel stevig op het vat geklemd wordt. Dan moet je natuurlijk wel een waterslot gebruiken  >:D

Oscar

Henielma,

Dat ziet er beter uit..ik hoop voor je dat er geen infectie is opgetreden....maar dat zul je pas weten als het bier is uitvergist...In priciepe moet je altijd je wort beluchten, tenzij je een ruime hoeveelheid gist toevoegd ( sommigen hier noemen dit overpitchen ).

Groeten en gezondheid
Oscar

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.