Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alcoholarme Stout

Gestart door Kapau, 26-03-2022 15:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Kapau

Jaja, het zoveelste topic, ik weet het. Vanwege redenen wil ik een laag ABV stout maken. Met laag ABV mik ik rond de 2-3%, maar ik heb geen flauw idee hoe dit te realiseren.

Ik heb al wat ingelezen over hoe mensen alcohol-arm bier maken maar ik wil wat meer informatie over de zogenaamde optie C.

Ik heb gelezen over het gebruik van de Ludwigii gist wat erg lage attenuatie heeft, maar dan laat het gist wat ik begrijp een ontiegelijk zoet biertje achter, en ik zie deze gistsoort niet 1-2-3 verkrijgbaar.

Ik heb gelezen over het gebruiken van 'gebruikte' granen om nog een tweede kleine batch te maken, maar ik las dat dit over het algemeen waterig proeft.

Ik wil dus optie C uitproberen, een normaal stout recept, maar dan op hoge temperatuur gemaischt. Ik begrijp dat een combinatie van de granen een uurtje of 12 laten soaken op kamertemperatuur en vervolgens een uurtje te maischen op ~68c voldoende smaak geeft aan het wort in combinatie met weinig rendement, maar over het algemeen weinig body.

Mijn vraag is, gaat dit zo een beetje werken? Als basis wil ik het volgende recept gebruiken: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42123.msg635148.html#msg635148
Ik ben dus van plan de mouten de avond voor het maischen in het maischwater te laten weken. Vervolgens vol gas door te warmen naar 68c, en hier een uur op te laten. Om het ontbreken van body te compenseren kan ik het recept aanpassen door iets van carapils/dextine malt of lactose toe te voegen? Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Jacques

Citaat van: Kapau op 26-03-2022  15:04 uIk wil dus optie C uitproberen, een normaal stout recept, maar dan op hoge temperatuur gemaischt. Ik begrijp dat een combinatie van de granen een uurtje of 12 laten soaken op kamertemperatuur en vervolgens een uurtje te maischen op ~68c voldoende smaak geeft aan het wort in combinatie met weinig rendement, maar over het algemeen weinig body.

Wat bedoel je precies met "optie C"?

Een uurtje maischen bij 68C geeft een bier met een volle body door de grote hoeveelheid dextrines...
Desondanks worden er nog veel suikers vergist die omgezet worden in alcohol.

Kapau

Citaat van: Jacques op 26-03-2022  16:54 uWat bedoel je precies met "optie C"?

Een uurtje maischen bij 68C geeft een bier met een volle body door de grote hoeveelheid dextrines...
Desondanks worden er nog veel suikers vergist die omgezet worden in alcohol.

Sorry, ik bedoelde met optie C dat ik niet niet een gist met lage alcoholtolerantie of reeds gemaischte granen wil hergebruiken, maar door middel van trekken en hoge maischtemperatuur een laag alcoholpercentage wil bereiken.

Hoeveel suikers zou er, ongeveer, in zo'n bier komen als er enkel op 68c gemaischt wordt, is dat op een manier te berekenen? Als het bijv. 1/4 van de normale is kan ik er een beetje mee toveren.

Jacques

Citaat van: Kapau op 26-03-2022  17:01 uHoeveel suikers zou er, ongeveer, in zo'n bier komen als er enkel op 68c gemaischt wordt, is dat op een manier te berekenen? Als het bijv. 1/4 van de normale is kan ik er een beetje mee toveren.

Wat is een "normaal maischschema"  smile

Als je Brewfather gebruikt kun je spelen met maischtijden en temperaturen. Het geeft je een indicatie, meer niet.
Voor minder vergistbare suikers zou ik op 70C gaan zitten.

Kapau

Citaat van: Jacques op 26-03-2022  17:08 uWat is een "normaal maischschema"  smile

Als je Brewfather gebruikt kun je spelen met maischtijden en temperaturen. Het geeft je een indicatie, meer niet.
Voor minder vergistbare suikers zou ik op 70C gaan zitten.

Helaas lijkt het maischschema in brew father weinig te doen, tenminste als ik zeg dat ik het een uur trek in 20c krijg ik volgens de app net zoveel alcohol als dat ik 90min op 63c maisch.

Jacques

Citaat van: Kapau op 26-03-2022  17:27 uHelaas lijkt het maischschema in brew father weinig te doen, tenminste als ik zeg dat ik het een uur trek in 20c krijg ik volgens de app net zoveel alcohol als dat ik 90min op 63c maisch.

Kijken eens naar het verschil in eind SG bij 63, 65, 67, 69 en 71C gedurende een uur.

Kapau

Citaat van: Jacques op 26-03-2022  17:39 uKijken eens naar het verschil in eind SG bij 63, 65, 67, 69 en 71C gedurende een uur.
Ah daar zie ik inderdaad wel verschil. Raar dat ik met een eigen maischprofiel het effect niet terug zag. Zou volgens de app zo uitkomen op 2,2%, ik ben benieuwd!

Jacques

Citaat van: Kapau op 26-03-2022  17:48 uAh daar zie ik inderdaad wel verschil. Raar dat ik met een eigen maischprofiel het effect niet terug zag. Zou volgens de app zo uitkomen op 2,2%, ik ben benieuwd!

Je mag geen absolute waarde toekennen aan de waarden die Brewfather berekend. Zo valt bij mij de vergistingsgraad vaak veel hoger uit dan Brewfather berekend heeft. Er zijn veel factoren die van invloed zijn en die zijn niet allemaal verwerkt in het programma. Bijvoorbeeld het effect van hopcreep en het gebruik van Aromazyme van Lallemand.

Maar het geeft wel enige inzicht in het effect van het maischschema dat je gebruikt. Speel er eens mee en zie wat er gebeurt.

WJW

Een tijdje geleden vond ik op YouTube deze video met allerlei tips voor het aanpassen van normale recepten naar varianten met een lager alcoholgehalte.
Disclaimer: Ik wil dit nog eens uitproberen, maar heb dit nog niet gedaan en ben zelf nog niet een super ervaren brouwer. Hopelijk heb je er desondanks toch iets aan.

NC92

Een tijdje terug was er op dit forum een receptenboek van Nogne in Noorwegen gedeeld; één daarvan was een alcoholarme stout die misschien als inspiratie kan dienen.

Online heb ik deze teruggevonden:
https://osterhusbrygghus.blogspot.com/2021/02/originale-oppskrifter-fra-ngne.html

seed7

In een stout zitten veel donkere mouten, dat verlaagt de gistingsgraad. Je kunt vervolgens hoog inmaischen, b.v. op 70-72C en 30-45 min maischen, dit geeft een lage gistingsgraad. Dan kun je nog een gist nemen die niet diep gaat onder deze omstandigheden. Windsor is een goede daarvoor, CBC-1 heeft een nog lagere gistingsgraad en is een zgn killer gist. Geschatte gistingsgraad in zo'n situatie (Windsor) 50-55%. Als je dit doet met een 1033 - 1040 SG wort krijg je een relatief laag alcoholpercentage en wel smaak en body. Het blijft echter een kwestie van proberen. (ik ben zelf niet zo gek op deze methode)

Ik kan je het boek Austerity van Ron Pattinson aanraden. Daarin de nodige Engelse recepten voor laag alcoholische bieren op een "normale" manier gebrouwen.

Bij dit soort bieren is de mate van carbonisatie ook belangrijk. Laag dus, omdat het de indruk van body vergroot. Heel hoog, Duvel niveau, is ook een optie als je een champagne- of ciderachtige kwaliteit nastreeft.

Ik denk niet dat je moet proberen een 2.5% bier te laten doorgaan voor een 7.5% bier. Zo'n bier mag best op zich zelf staan en zijn wat het is.

ingo

Kapau

Heb hem afgelopen week voor het eerst geproefd, op zich best goed gelukt. Je merkt wel inderdaad dat het niet een 10% alcohol biertje is, maar de smaak is er zeker. Ik heb een flinke hoeveelheid speciaalmouten toegevoegd, maar liefst 45% bovenop 55% maris otter.

De mouten heb ik naar een tip die ik ergens gelezen heb  vooraf in een brewbag een nacht laten trekken in koud water. Daarna de mouten verwijderd, het water verhit naar 73 °C en hier de mouten toegevoegd, 30 min gemaischt en tijdens de kook nog wat lactose toegevoegd om het alles nog wat dikker en voller te maken.

Uiteindelijk kwam ik uit op een SG van 1040. Dit heeft twee weken gestaan op 21°C met Lallemand Windsor (thanks @seed7 !). Eindmeting was een SG van 1026, een alcoholpercentage van ongeveer 1,9% dus, best netjes.

Na twee weken op de fles heb ik er even stiekem alvast eentje geproefd met de 10% variant er naast. Qua geur is de lage alcohol variant veel sterker. De smaak van de lage alcohol variant is ook redelijk goed in balans. Beetje zoet, beetje bitter en flinke tonen van de speciaalmouten.

Vergelijkbare Topics (7)

40765

Reacties: 13
Gelezen: 1869

15185

Reacties: 14
Gelezen: 6466

27092

Gestart door dutch food geek

Reacties: 5
Gelezen: 2431

32206

Reacties: 8
Gelezen: 4090

1446

Gestart door MaartenM

Reacties: 11
Gelezen: 7530

25710

Reacties: 6
Gelezen: 1795

30946

Gestart door Markiej87

Reacties: 24
Gelezen: 8433

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.