Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Zuur bier

Gestart door Abrink88, 26-01-2022 12:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Abrink88

Goedemiddag Brouwers,

Ik heb onlangs de vraag gekregen of ik eens een zuur bier wilde maken. Nou ben ik hier zelf totaal niet in thuis en sterker nog, ik houd er niet eens van. Maar goed, Challenge accepted zeg maar. Dus wie a zegt moet ook b zeggen. Nu zit ik hier al een tijdje rond te zoeken naar een eenvoudig recept, maar ik vind het tot nu toe allemaal erg ingewikkeld. Ik lees dingen over ongeschrote mout erin hangen en dan 3 dagen laten hangen bij volle maan op de 3e dinsdag van april, als Venus en mars in lijn liggen met de maan, of zo iets.

Weet iemand misschien een goed recept, niet te ingewikkeld, voor een zuur bier? Misschien doormiddel van toevoegen van melkzuur oid, of zuurmout? Zonder dat ik daarna de hele brouwinstallatie ritueel moet verbranden om de kwade zuur bacterie te verdrijven uit m'n brouwerij?

Ik hoor het graag!

PDGRRR

Het gemakkelijkst is volgens mij door te vergisten met de Philly Sour van Lallemand, door meerdere leden van dit forum gebruikt. Lees onderstaande topic maar eens door:

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=41605.0

Oscar

Met melkzuur kan prima.. Neem een glas bier, vergelijkbaar met wat je wilt gaan brouwen, en voeg daar melkzuur aan toe tot gewenste zuurgraad :-)  daarna kun je dit bij je nog te brouwen bier (desnoods een klein deel) bij lagering of zelf bij bottelen toevoegen...  :)

Gerb

Zuur bier is wel een behoorlijk algemene term. Welke soort / type vindt de opdrachtgever lekker? Is het een Berliner Weisse of een Geuze, Vlaams Bruin? In alle gevallen vereist het een andere manier van werken. De kortste klap is natuurlijk de Philly Sour. Dat geeft een medium zurig bier en weinig tot geen risico tot kruisbesmetting of extreem lange vergistingstijden.

Dund

Ik brouw zeker een keer of zes per jaar een berliner weisse als je een brouwautomaat hebt kan het niet eenvoudiger. De truc is om na het maisschen het wort stabiel op 40 graden te houden met een zak ongeschrootte mout erin. Zodra je bier zuur genoeg proeft dan gewoon aan de kook brengen en gist erbij.

Echt heel eenvoudig het is bij nog nooit mislukt. Met pannen is dat moeilijker.

Een goede verzuring duurt bij mij meestal 1,5 dag.

Abrink88

Bedankt voor de tips! Ik ga ze beide proberen. Heb eerst 2 zakjes philly Sour besteld. Even kijken wat dat wordt.

Ik ben van plan om m'n normale saison als basis te gebruiken. Na aanleiding van het filmpje leek me dat een goede basis. Stel nou dat ik om het niet te zuur te maken, maar aangenaam op de achtergrond wil hebben dit compenseer met een beetje lactose. Zou dit werken? Of zou dan hele hele zuurtje verdwijnen?

Snelbier

Citaat van: Abrink88 op 26-01-2022  16:20 u.... Stel nou dat ik om het niet te zuur te maken, maar aangenaam op de achtergrond wil hebben dit compenseer met een beetje lactose. Zou dit werken? Of zou dan hele hele zuurtje verdwijnen?
Gaat niet (of slecht) werken.  Lactose heeft weinig zoetkracht, minder dan de helft van suiker.
Het geeft vooral 'body', voller mondgevoel.  Je hebt er VEEL van nodig om 'zoet' te proeven.
Succes,  Snelbier

wiliam

Brettanomyces, op fles /vat voor 1.5 jaar.
Lees:  https://www.themadfermentationist.com/ en het boek " American sour beers".
(Hier op de site via bol kopen)
En er gaat een wereld voor de liefhebber open.
En het kan van een zuurtje, tot zure bom.
Zuur -coldcrashen- aanzoeten tot op smaak. (Faro bier)

Jacques

Citaat van: Abrink88 op 26-01-2022  16:20 uBedankt voor de tips! Ik ga ze beide proberen. Heb eerst 2 zakjes philly Sour besteld. Even kijken wat dat wordt.

Ik ben van plan om m'n normale saison als basis te gebruiken. Na aanleiding van het filmpje leek me dat een goede basis. Stel nou dat ik om het niet te zuur te maken, maar aangenaam op de achtergrond wil hebben dit compenseer met een beetje lactose. Zou dit werken? Of zou dan hele hele zuurtje verdwijnen?

Philly Sour is een hele fijne gist voor het brouwen van een zuur bier. Je kunt hiermee in een vrij korte tijd een mij clean zuur bier mee krijgen.
Met de hoeveelheid gist dat je ent kun je de zuurgraad van je bier beïnvloeden.

Zie ook

Vergelijkbare Topics (7)

24102

Reacties: 9
Gelezen: 3815

6287

Gestart door Sjaak

Reacties: 9
Gelezen: 6187

10734

Reacties: 85
Gelezen: 23905

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.