Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oxidatie door beweging van wort

Gestart door Pendelaar, 07-01-2022 22:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Ik heb een oxidatie te pakken, vieze smaak en een te donkere kleur. Nu donkerder dan toen het op fles ging.

Zou dit kunnen komen door bij het koelen van de hete wort met een spiraalkoeler, deze teveel te bewegen zodat het koelen sneller verloopt maar wellicht dan teveel lucht "sla" in het wort?

Pendelaar

kubock

CiteerZou dit kunnen komen door bij het koelen van de hete wort met een spiraalkoeler, deze teveel te bewegen zodat het koelen sneller verloopt maar wellicht dan teveel lucht "sla" in het wort?

Ik heb altijd begrepen dat zuurstof die tijdens het koelproces oplost door de gist wordt opgenomen en daardoor zelfs gunstig is. Ik zorg er dan ook altijd voor dat het wort met zo veel mogelijk zuurstofinslag in het vat klettert. Voorzover ik weet, heb ik nog geen last gehad van oxidatie.

Je hebt het over een 'vieze smaak'. Kan je die nader omschrijven? In het boek 'Verander water in bier' van Adrie Otte heb je voor veel smaakafwijkingen een uitleg wat het onderliggende probleem kan zijn. Als je dat boek op de plank hebt liggen, heb je daar wellicht iets aan. Ik weet ook niet zeker of oxidatie kan zorgen voor een kleurafwijking.

bravebunny

Nee, oxidatie ontstaat in principe niet tussen einde kook en vullen gistvat om het zo maar te zeggen. Grotere kans dat er iets mis is gegaan daarna. Misschien doe je aan overhevelen en lageren en ben je daar te rücksichtlos aan het werk gegaan, of heb je de flesjes afgevuld zonder bottelpijpje. Er zijn ook bottelaars die na het aandrukken van de kroonkurk met het flesje gaan schudden als een volleerd cocktailmaster om de suiker op te lossen. Niet nodig en kans op oxidatie.

Kleurverschil kan wel door een gevolg zijn van oxidatie. Meestal wil je bier dan net niet goed helder worden. Donkerder worden van het bier in het flesje kan ook onderdeel van rijpingsproces zijn.

Wat heb je gedaan nadat het wort in het gistvat verdwenen is?

biking rebel

Citaat van: bravebunny op 08-01-2022  08:55 uNee, oxidatie ontstaat in principe niet tussen einde kook en vullen gistvat om het zo maar te zeggen. Grotere kans dat er iets mis is gegaan daarna. Misschien doe je aan overhevelen en lageren en ben je daar te rücksichtlos aan het werk gegaan, of heb je de flesjes afgevuld zonder bottelpijpje. Er zijn ook bottelaars die na het aandrukken van de kroonkurk met het flesje gaan schudden als een volleerd cocktailmaster om de suiker op te lossen. Niet nodig en kans op oxidatie.

Kleurverschil kan wel door een gevolg zijn van oxidatie. Meestal wil je bier dan net niet goed helder worden. Donkerder worden van het bier in het flesje kan ook onderdeel van rijpingsproces zijn.

Wat heb je gedaan nadat het wort in het gistvat verdwenen is?

Ook tussen de kook en gistvat heb je kans op oxidatie. Vooral wanneer de temperatuur nog wat hoger is.

Wat betreft schudden van de flesjes...die zuurstof gaat sowieso in het bier komen, of je het schud of niet, dat maakt geen verschil.

Oxidatie zorgt voor een kleurverandering van je bier.

Jacques

Citaat van: Pendelaar op 07-01-2022  22:26 uIk heb een oxidatie te pakken, vieze smaak en een te donkere kleur. Nu donkerder dan toen het op fles ging.

Zou dit kunnen komen door bij het koelen van de hete wort met een spiraalkoeler, deze teveel te bewegen zodat het koelen sneller verloopt maar wellicht dan teveel lucht "sla" in het wort?

Pendelaar

Door het bewegen met je koelspiraal krijg je niet zo heel veel oxidatie. Het wort is heet en neemt daardoor weinig zuurstof op.
Als je wort onder de 30 ºC komt neemt het veel meer zuurstof op. Dat is echter op dat moment geen probleem. De gist zal de zuurstof verbruiken.

Veel waarschijnlijker is het dat je last hebt van een gistvat dat niet goed afsluit. Je hebt maar een hele kleine gaslek nodig voor een het krijgen van een vervelende oxidatiesmaak. Wat voor gistvat heb je? Is dat een emmer die veel verkocht worden bij starterssets?

Pendelaar

Citaat van: Jacques op 08-01-2022  11:54 uDoor het bewegen met je koelspiraal krijg je niet zo heel veel oxidatie. Het wort is heet en neemt daardoor weinig zuurstof op.
Als je wort onder de 30 ºC komt neemt het veel meer zuurstof op. Dat is echter op dat moment geen probleem. De gist zal de zuurstof verbruiken.

Veel waarschijnlijker is het dat je last hebt van een gistvat dat niet goed afsluit. Je hebt maar een hele kleine gaslek nodig voor een het krijgen van een vervelende oxidatiesmaak. Wat voor gistvat heb je? Is dat een emmer die veel verkocht worden bij starterssets?

Bijgaand mijn gistvat die ik meestal gebruik, heb ook met meer inhoud.
Zou best wel een RVS gistvat willen kopen met een conische bodem maar die past niet in mijn gistingskoelkast....
Flesjes vul ik van onder af met een vulpijpje.
Tja, en zo ver ik weet zat alles potdicht.

Jacques

Citaat van: Pendelaar op 08-01-2022  13:43 uBijgaand mijn gistvat die ik meestal gebruik, heb ook met meer inhoud.
Zou best wel een RVS gistvat willen kopen met een conische bodem maar die past niet in mijn gistingskoelkast....
Flesjes vul ik van onder af met een vulpijpje.
Tja, en zo ver ik weet zat alles potdicht.

Dat ziet er vrij solide uit. Het is geen emmer van een beginnerssetje.

Toch is het goed te kijken waar je zuurstof opneemt tijdens of na de vergisting. Je bier is dan heel gevoelig voor oxidatie.

Vergelijkbare Topics (7)

19943

Reacties: 30
Gelezen: 11279

5151

Reacties: 43
Gelezen: 29328

34808

Reacties: 11
Gelezen: 2489

25820

Reacties: 20
Gelezen: 8911

10455

Reacties: 34
Gelezen: 18151

38326

Reacties: 2
Gelezen: 1311

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.