Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gistemmer na eerste dag overstroomd

Gestart door Edwards, 01-01-2022 12:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Edwards

Hallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn brouwproces. De gistemmer is na de eerste dag gisten in de gistkast iets overstroomd, moet ik mij zorgen maken?

Ik heb alles schoongemaakt en het lijkt nu rustig te zijn. Is het gistproces abrupt gestopt soms. Wat is er aan de hand? Iemand advies?

Alvast bedankt,
Martin

Wildor

Je hebt zojuist een van de volgende twee situaties ondervonden:

1. Een erg actieve vergisting
2. (Veel) te weinig kopruimte in je vergistingsemmer

Als de emmer nu weer gesloten is met waterslot zal het wel goed komen, de ergste vergisting is achter de rug.
Volgende keer meer kopruimte in je emmer voor de hoofdvergisting voorkomt dit. Nu rustig laten staan, vergisting is waarschijnlijk nog niet klaar.

In plaats van een waterslot kun je ook een voldoende dikke siliconenslang gebruiken en die in een grote waterfles zetten. Dit noemen ze ook wel een blowoff slang. Slang plaats je dan in de opening van je waterslot.

Succes!

Edwards

Bedankt voor je reactie. Dan zal het de zeer actieve gist wel zijn. De gistemmer is 16 liter gevuld van de 25 liter. Eerste keer dat ik dit meemaak. Mogelijk ben ik te enthousiast geweest met mijn starter :)

Jacques

Citaat van: Edwards op 01-01-2022  12:42 uHallo allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn brouwproces. De gistemmer is na de eerste dag gisten in de gistkast iets overstroomd, moet ik mij zorgen maken?

Ik heb alles schoongemaakt en het lijkt nu rustig te zijn. Is het gistproces abrupt gestopt soms. Wat is er aan de hand? Iemand advies?

Alvast bedankt,
Martin

Ik neem aan dat je bier niet vergist is in een koelkast waarbij de temperatuur gecontroleerd wordt door een externe temperatuurregeling zoals bijvoorbeeld een Inkbird. Mijn ervaring is dat je bij temperatuur gecontroleerd vergisten een veel kleinere schuimdek krijgt doordat de temperatuur minder hoog oploopt.

Dat er schuim uit je vat komt is niet zo'n probleem. Maak je waterslot schoon en zet hem opnieuw op je gistvat. Een andere oplossing is een slang in het gat van het waterslot proppen en het andere uiteinde steek je in een fles met water. De fles staat het beste onder het gistvat zodat geen water uit de fles bij je bier kan komen als de temperatuur daalt.

Silky

Eén en ander hangt ook af van het soort gist dat je gebruikt. Vloeibare gisten gaan vaak heftiger tekeer dan korrelgisten. Zo is bijvoorbeeld de Wyeast 3787 Trappist High Gravity (ofwel de Westmalle-gist) een beruchte schuimer die veel kopruimte en/of een blow-off nodig heeft

Jacques

Citaat van: Silky op 01-01-2022  21:53 uEén en ander hangt ook af van het soort gist dat je gebruikt. Vloeibare gisten gaan vaak heftiger tekeer dan korrelgisten.

Vloeibaar of korrel maakt niet zo heel veel uit. Het gaat om het gedrag van de gist. Bij sommige giststammen, zoals die van Westmalle, ontstaan hele ketens van gistcellen waarin koolzuurbellen verstrikt raken. Het resultaat is dat de gist omhoog gelift wordt en als een laag op je bier ligt.

Verder is de hoeveelheid gist dat je ent een belangrijke factor. Als je in verhouding veel gist ent krijg je een snellere vergisting en daarmee een grotere schuimvorming. Ook de vergistingstemperatuur is een factor van belang. Een hogere temperatuur betekent meer schuimvorming aan het begin van de vergisting.

Edwards

Zo ziet het er uit....

Het gaat om het moutpakket van Brewferm genaamd Beverius

Jacques

Citaat van: Edwards op 02-01-2022  13:26 uHet gaat om het moutpakket van Brewferm genaamd Beverius

Dat is een flinke schuimer!

Welke gist zit bij dit pakket? Hoeveel gram gist heb je geënt op hoeveel liter wort van welke zwaarte? En op welke temperatuur staat de vergistingskast ingesteld?

Henielma

Op welke temperatuur stond de temperatuurregeling? Actief koelen tijdens de vergistingspiek is het belangrijkste voor een goed bier. De temperatuurregeling zou zo rond de 19 graden moeten staan.  Een vaak gemaakte fout is dat er aandacht aan de verwarming besteed wordt in plaats van aandacht voor de koeling.

Edwards

Citaat van: Jacques op 02-01-2022  17:59 uDat is een flinke schuimer!

Welke gist zit bij dit pakket? Hoeveel gram gist heb je geënt op hoeveel liter wort van welke zwaarte? En op welke temperatuur staat de vergistingskast ingesteld?

Ik heb totaal 2 zakjes droog gist (type onbekend: Brewferm Beverius) gebruikt uit het moutpakket. Ik heb ze 24 uur van te voren in een starter van 1,2 liter met 100 gram moutextract laten roeren op een roerplaat. De SG starter was 1,038. De starter levert volgens BrouwHulp 1,55 miljoen cellen/ml.P (totaal aantal cellen 353 mln) op. Is dat te hoog soms?

De geplande SG van het wort (slechts 16 liter van de 20) op de brouwdag viel tegen. Deze was notabene slechts 1,058 i.p.v. 1,069 zoals op de instructie. Heeft iemand nog een idee waar het door kan komen, zodat ik dit de volgende keer kan voorkomen?

Foto gister starter (onder het genot van een biertje):
https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a4d0c5a388ebce898fb6fb7d9f6bc933.jpeg

Edwards

Citaat van: Henielma op 02-01-2022  18:01 uOp welke temperatuur stond de temperatuurregeling? Actief koelen tijdens de vergistingspiek is het belangrijkste voor een goed bier. De temperatuurregeling zou zo rond de 19 graden moeten staan.  Een vaak gemaakte fout is dat er aandacht aan de verwarming besteed wordt in plaats van aandacht voor de koeling.

De temp regelaar staat op een 23,8 graden Celsius. Volgens de instructie mag dit tussen de 20 en 25 graden staan. Omdat het gistvat in de koelkast in de schuur (veel kou) staat, heb ik het op 24 graden ingesteld. Is dat te hoog voor een boven gister?
Ik heb de temperatuurregelaar ingesteld op één graden afwijking, dan zal de koelkast aangaan of bij daling van de tempo het verwarmingselement verwarmen.

biking rebel

Citaat van: Edwards op 02-01-2022  19:23 uIk heb totaal 2 zakjes droog gist (type onbekend: Brewferm Beverius) gebruikt uit het moutpakket. Ik heb ze 24 uur van te voren in een starter van 1,2 liter met 100 gram moutextract laten roeren op een roerplaat. De SG starter was 1,038. De starter levert volgens BrouwHulp 1,55 miljoen cellen/ml.P (totaal aantal cellen 353 mln) op. Is dat te hoog soms?

De geplande SG van het wort (slechts 16 liter van de 20) op de brouwdag viel tegen. Deze was notabene slechts 1,058 i.p.v. 1,069 zoals op de instructie. Heeft iemand nog een idee waar het door kan komen, zodat ik dit de volgende keer kan voorkomen?

Droge gist moet je niet willen opkweken. Als je de zoekfunctie gebruikt zie je dat daar al genoeg over geschreven is op het forum. Hoe ben je op het idee gekomen dit wel te doen?

Over een lager rendement dan verwacht: gebruik de zoekfunctie, veel topics over dit onderwerp. Daarin staan veel tips over wat je anders kunt doen de volgende keer.

En als laatste: schaf een goed boek aan zoals Verander water in bier. Daar staan de basis principes goed uitgelegd.

Edwards

Citaat van: biking rebel op 02-01-2022  19:36 uDroge gist moet je niet willen opkweken. Als je de zoekfunctie gebruikt zie je dat daar al genoeg over geschreven is op het forum. Hoe ben je op het idee gekomen dit wel te doen?

Over een lager rendement dan verwacht: gebruik de zoekfunctie, veel topics over dit onderwerp. Daarin staan veel tips over wat je anders kunt doen de volgende keer.

En als laatste: schaf een goed boek aan zoals Verander water in bier. Daar staan de basis principes goed uitgelegd.

Ik lees inderdaad veel dat je droge gist over het algemeen niet moet opkweken. Een starter maken heb ik voor het eerst vorig brouwsel gedaan met vloeibare gist en dat bleek ook nodig t.o.v. vorige brouwsels. Veel meer fermentatie! Dit is mijn eerste brouwsel met droge gist. Oh en theorie is leuk, maar in de praktijk is er blijkbaar nog veel te leren :biersmile:

Henielma

Citaat van: Edwards op 02-01-2022  19:23 uIk heb totaal 2 zakjes droog gist (type onbekend: Brewferm Beverius) gebruikt uit het moutpakket. Ik heb ze 24 uur van te voren in een starter van 1,2 liter met 100 gram moutextract laten roeren op een roerplaat. De SG starter was 1,038. De starter levert volgens BrouwHulp 1,55 miljoen cellen/ml.P (totaal aantal cellen 353 mln) op. Is dat te hoog soms?

https://www.wiki-hobbybrouwen.nl/uploads/pics/a4d0c5a388ebce898fb6fb7d9f6bc933.jpeg

Voor een volgende keer:
1 zakje gist voor 16 liter SG 1058 was voldoende geweest.
Vergisten op 19 of maximaal 20 graden. Bij die 24 graden zal je onaangename smaakafwijkingen krijgen. (Fenolen en hogere alcoholen)

Jacques

Citaat van: Henielma op 02-01-2022  21:36 uVoor een volgende keer:
1 zakje gist voor 16 liter SG 1058 was voldoende geweest.
Vergisten op 19 of maximaal 20 graden. Bij die 24 graden zal je onaangename smaakafwijkingen krijgen. (Fenolen en hogere alcoholen)

Helemaal mee eens.

Gedroogde gist zo over het wort strooien. Hydrateren is niet nodig.

Jacques

Zie mijn vorige reactie.
Je hebt nu een overmaat aan gist gegeven. Grote kans dat je bier een lege smaak krijgt. Dat wil zeggen weinig body heeft.

biking rebel

Citaat van: Edwards op 02-01-2022  20:15 uOh en theorie is leuk, maar in de praktijk is er blijkbaar nog veel te leren :biersmile:
Als je de theorie juist toepast in de praktijk, wordt het een stuk leuker.

Experimenten als 0 tot 3 gram bottelsuiker, droge gist opkweken, op 24 graden vergisten. Maak de theorie je eigen en hou het basic in het begin. Je bier zal er stukken beter van worden.

Edwards

Thanks voor de reacties allemaal!

Vergelijkbare Topics (7)

19746

Gestart door robbel

Reacties: 48
Gelezen: 16082

39853

Reacties: 4
Gelezen: 983

28381

Reacties: 3
Gelezen: 1833

7150

Reacties: 16
Gelezen: 6322

28093

Gestart door Bart LJ

Reacties: 10
Gelezen: 3736

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.