Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Overjaarse hop voor zuur bier

Gestart door Eriks, 09-11-2021 18:40 u

Vorige topic - Volgende topic

Eriks

Citaat van: Antony op 09-11-2021  15:14 uIemand die mij kan verder helpen met wat overjaarse hop (geen aroma)? Of een linkje waar dit eventueel te koop is?

Ik kan je er niet aan helpen, maar mijn nieuwsgierigheid is enorm! Wat wil je ermee doen, dat verse(re) hop niet goed is?

Antony

Hoi Eriks,

Lambiek (proberen) te brouwen.  ;)

wiliam

Lambiek, zuur bier, Berliner Weissen, de oude bieren die vroeger van de laatste granen werden gebrouwen,
voordat de nieuwe oogst er aan kwam.
Al deze bieren zijn zo lekker, die verdienen het om een hop met karakter en ervaring te krijgen.

Jacques

Citaat van: wiliam op 17-11-2021  06:47 uLambiek, zuur bier, Berliner Weissen, de oude bieren die vroeger van de laatste granen werden gebrouwen,
voordat de nieuwe oogst er aan kwam.
Al deze bieren zijn zo lekker, die verdienen het om een hop met karakter en ervaring te krijgen.

Dat zure bieren bieren gebrouwen worden met de laatste granen is nieuw voor mij. Maar het kan kloppen. Graan dat net van het land komt laat zich niet vermouten. Dat is een bescherming van de natuur voor het te snel ontkiemen van een graankorrel. Het korreltje moet de winter door komen en pas in het voorjaar gaan ontkiemen om weer nieuwe graankorrels voort te brengen.

Voor zure bieren hoor je oude hop te gebruiken omdat dit weinig alfazuren meer bevat. Alfazuren remmen namelijk de groei van melkzuurbacteriƫn en dat wil je niet omdat je een zuur bier wilt.
Dus een zuur bier kan het beste niet te veel hop met karakter krijgen.

Er is overigens een gist waarmee je zure bieren kunt brouwen zonder melkzuurbacteriƫn. Daarmee kun je dus wel een hoppig zuur mee brouwen. Lallemand Philly Sour is de naam van die gist.
In plaats van Philly Sour kun je ook "kettle souring" toepassen. Bij die methode voer je een snelle verzuring uit van het wort en daarna ga je het wort koken.

Vergelijkbare Topics (7)

14888

Reacties: 36
Gelezen: 10112

27495

Reacties: 24
Gelezen: 10661

39271

Reacties: 21
Gelezen: 4870

2525

Reacties: 22
Gelezen: 20676

12-03-2007 20:37 u
door oranjeboombiertje
26338

Reacties: 3
Gelezen: 2129

38613

Reacties: 4
Gelezen: 1959

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.