Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripel met 10% bloemenhoning

Gestart door Brouwerij KOR, 16-09-2021 11:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Snelbier

Citaat van: Jacques op 20-09-2021  21:26 uHeb je nog een pot? Gebruik die dan bij het bottelen...  ;)
En misschien een restje afdunnen met water tot SG~1.040 om te zien of dat spontaan gaat gisten?
Weten we dat ook weer.  :brouwen:.   Snelbier

Brouwerij KOR

Dat is wel een goede test inderdaad!
Ga ik doen.

JanDeGraaff

Citaat van: Brouwerij KOR op 21-09-2021  10:41 uDat is wel een goede test inderdaad!
Ga ik doen.
Heeft niet zo heel veel zin als je de honing er op 80ºC bij doet. Dan is alles op wat thermofiele bacteriën na, wel zo'n beetje dood wat erin wild zat..

Als je dan een spontane vergisting krijgt is de kans groter dat die er later bij gekomen is dan dat ie er al in zat...

65ºC is zo'n beetje de grens, daarboven gaan de meeste eencelligen en kleine beestjes wel dood. Als je deze test zou willen doen – spontane vergisting als gevolg van ruwe honing toevoegen – kun je beter een lik honing in een potje doen, dat aanlengen tot een SG van ±1.040 en dan kijken of dat gaat gisten.

Brouwerij KOR

Citaat van: JanDeGraaff op 21-09-2021  11:16 uHeeft niet zo heel veel zin als je de honing er op 80ºC bij doet. Dan is alles op wat thermofiele bacteriën na, wel zo'n beetje dood wat erin wild zat..

Als je dan een spontane vergisting krijgt is de kans groter dat die er later bij gekomen is dan dat ie er al in zat...

65ºC is zo'n beetje de grens, daarboven gaan de meeste eencelligen en kleine beestjes wel dood. Als je deze test zou willen doen – spontane vergisting als gevolg van ruwe honing toevoegen – kun je beter een lik honing in een potje doen, dat afvullen tot een SG van ±1.040 en dan kijken of dat gaat gisten.
Ben ik met je eens, wilde het risico nu niet nemen. Wel interessant om te weten te komen of er werkelijk spontane gisting vanuit honing zou kunnen ontstaan.

Brouwerij KOR

Citaat van: JanDeGraaff op 17-09-2021  14:23 uIk heb altijd begrepen dat honing om meerdere redenen veilig te gebruiken is zonder pasteuriseren:
Ten eerste bevat het zoveel suiker dat gist (en veel bacteriën) direct in de stress schiet en het niet overleeft.
Ten tweede is de osmotische druk van honing dermate hoog dat veel bacteriën en andere eencelligen het niet overleven.
Ten derde omdat enzymen in honing een héél klein deel van de suikers omzetten in waterstofperoxide en dat doodt veel eencelligen.
Ten vierde omdat honing nog andere antibacteriële stoffen bevat.

Pasteuriseren of steriliseren vernietigt weliswaar bacteriën en dergelijken in de honing, maar het vernietigt ook de antibacteriële werking. En als wat Eric gelezen heeft klopt dan gaat de karakteristieke smaak er ook vanaf (en honing is al niet heel nadrukkelijk te proeven in bier). Met andere woorden: dan kun je net zo goed suiker gebruiken, toch? Is ook nog eens 'veiliger'.

Als je honing (wilde of zuivere) gebruikt en uitgaat van de genoemde 79,4 Brix dan heb je een begin SG van 1,317. Dat overleeft gist niet.Dan moet er dus wel redelijk wat vocht bij zitten. Ik weet niet hoe het precies zit met wilde gisten, maar bij een wort met een SG hoger dan 1.080, 1.100 moet je flink wat biergist extra enten om de vergisting goed en stabiel op gang te krijgen en te houden.

Dan, je doet de honing bij een vergistend bier; het beetje wilde gist in de honing wordt al snel weggeconcurreerd door de biergist, lijkt mij. Als je te vochtige ruwe honing in een besmet potje (kan ook!) doet dan heeft de wilde gist het rijk alleen..

Nou ja, één keertje proberen en je weet het..  :biersmile:
Wilde gist hoeft overigens helemaal geen probleem te zijn.
Ik hoop dat bovenstaande post waar is en er dus geen spontane gisting op gang komt.

Snelbier

Citaat van: Brouwerij KOR op 21-09-2021  11:19 uIk hoop dat bovenstaande post waar is en er dus geen spontane gisting op gang komt.
Als de afgedunde honing wél spontaan vergist en je bier blijft goed, dan weten we of het hele verhaal klopt..
Overigens alleen met déze honing en in dit bier/gist   :biersmile:

Toevoeging: voor de test wel jammer dat de honing is meegekookt..  Weten toch weer niet of dat nodig was, of niet

Jacques

Citaat van: Snelbier op 21-09-2021  10:22 uEn misschien een restje afdunnen met water tot SG~1.040 om te zien of dat spontaan gaat gisten?
Weten we dat ook weer.  :brouwen:.   Snelbier

Door de handelingen met de verdunde honing in een niet steriele ruimte kunnen micro-organismen uit de omgeving zich ontwikkelen. Dit kan het testresultaat behoorlijk vertroebelen...

Brouwerij KOR

Vergisting is bijna op zijn einde en heb even een sample genomen om te proeven, helaas maar weinig honing smaak. Het jongbier smaakt nog erg naar diacetyl dus hoop dat de honing smaak nog meer naar voren komt wanneer de diacetyl (botersmaak) minder wordt.
Ga toch maar honing gebruiken als bottelsuiker.

Jacques

Citaat van: Brouwerij KOR op 30-09-2021  20:16 uGa toch maar honing gebruiken als bottelsuiker.

Dat lijkt mij een goed plan. Heel wat hobbybouwers hebben ervaren dat de subtiele honingaroma's worden uitgewassen door de CO2-stroom tijdens de hoofdgisting. Als je honing gebruikt bij het bottelen kunnen de honingaroma's de fles niet uit...

Wil1

Citaat van: Brouwerij KOR op 20-09-2021  10:32 uBedankt voor het meedenken allemaal, ik heb 6 potten op 40 liter toegevoegd dit is 10% van de stort.

Heb het bij 80 graden toegevoegd tijdens koelen zodat deze toch nog een beetje pasteurisatie heeft gekregen.

Ik zal het resultaat van de smaak met jullie delen.

Gr Ruud

Nou, dat is nogal wat, 6 potten van 450 g op 40 liter. Wordt bijna mede...
Ik heb al heel wat honingbieren gebrouwen met honing van een goede imker. 1 pot op 20 liter is voldoende voor een goede honingsmaak zodat het net herkenbaar is. Ik heb nooit geen problemen gehad met wilde gisten in het bier. Altijd toegevoegd bij de navergisting.

Vergelijkbare Topics (7)

31210

Reacties: 24
Gelezen: 5963

15253

Reacties: 16
Gelezen: 7120

40326

Reacties: 67
Gelezen: 8329

34263

Reacties: 6
Gelezen: 2004

21005

Reacties: 3
Gelezen: 1945

25578

Reacties: 18
Gelezen: 5482

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.