Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Verhouding mout-water veranderen voor frisser biertje

Gestart door LAM, 01-09-2021 01:23 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Beste medebrouwers,

Met enige regelmaat brouw ik een blond biertje gebaseerd op een La Chouffe kloonrecept van dit forum. Het valt namelijk ontzettend goed in de smaak. Enkele maanden terug nam ik voor het eerst een 50 liter brouwketel in gebruik en brouwde gelijk 30 liter van dit lekkere blond biertje, om hier een 30 L fust mee te vullen. Die dag ging het brouwen niet helemaal lekker. Vlak voor het filteren kwam ik er achter dat de mout een enorme klont was geworden op de bodem (dus op de filterplaat) doordat ik te weinig had geroerd. Toch nog maar even geroerd en na de laatste maischstap gespoeld (ik had namelijk nog geen jodiumtinctuur om een testje te doen). Toen de uiteindelijke wort het gistvat in ging kwam ik op een begin sg van 1.058 in plaats van de beoogde 1.068. Dit is best wel een verschil, dat waarschijnlijk kwam door het lage rendement tijdens het maischen (het niet roeren dus, alleen de pomp aan).
Toen ik afgelopen weekend het eerste biertje tapte wist ik haast niet wat me overkwam. Het was zó ontzettend lekker geworden! Een stuk frisser en veel makkelijker doordrinkbaar (Zo doordrinkbaar dat we met 12 man het fust in een avond op hadden)
Dit resultaat wil ik graag nog eens bereiken. En om nou weer een laag rendement te "faken" vroeg ik me het volgende af:
Kun je dit resultaat ook bereiken door minder mout te gebruiken en de hoeveelheid mout af te stemmen op het beoogde begin sg in een applicatie als BrouwHulp? Of werkt het zo niet?

Groetjes en bedankt voor jullie tijd,

LAM

Snelbier

Je hebt 'per ongeluk' lager alcohol gebrouwen, en iets hoppiger. Zelfde resultaat moet je inderdaad krijgen als je minder mout gebruikt, zolang SG-start maar gelijk blijft.
Brouwsoftware instellen op werkelijk rendement, mouten aanpassen op SG, en klaar.
Hop-hoeveelheden als in je 'originele' brouwsel, bitter zal iets hoger uitvallen. Bitter-index ook ivm meer hop per SG-punt.
De software toont nu wat je werkelijk hebt gedaan.
Het is niet anders dan aanpassen van een willekeurig recept op jouw installatie.
Proost,  Snelbier

LAM

Citaat van: Snelbier op 01-09-2021  06:27 uZelfde resultaat moet je inderdaad krijgen als je minder mout gebruikt, zolang SG-start maar gelijk blijft.
Aha! Bedankt! Dan ga ik maar eens aan het schroten zometeen :)

Jacques

Citaat van: LAM op 01-09-2021  01:23 uDit resultaat wil ik graag nog eens bereiken. En om nou weer een laag rendement te "faken" vroeg ik me het volgende af:
Kun je dit resultaat ook bereiken door minder mout te gebruiken en de hoeveelheid mout af te stemmen op het beoogde begin sg in een applicatie als BrouwHulp? Of werkt het zo niet?

Natuurlijk kan dat. Bieren met een lager begin SG zijn sowieso beter doordrinkbaar dan bieren met een hoger begin SG.

Vergelijkbare Topics (7)

35907

Reacties: 3
Gelezen: 1457

15869

Reacties: 2
Gelezen: 1754

44315

Reacties: 124
Gelezen: 7740

24019

Gestart door koffie

Reacties: 5
Gelezen: 2838

31036

Reacties: 21
Gelezen: 11026

23458

Reacties: 22
Gelezen: 8864

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.