Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Bottelgist toevoegen?

Gestart door Bram86, 31-08-2021 08:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Bram86

3 weken geleden heb ik een imperial stout gebrouwen. Recept staat hier: https://share.brewfather.app/NUOwMRChjvRTJH

Het begin SG zou 1.100 moeten zijn en ik ben op 1.095 uitgekomen. Volgens Brewfather zouden mijn 3 zakjes US-05 uiteindelijk uit moeten komen op 1.014, maar hij stopte op 1.031. Een volgende keer dus nog beter beluchten en wellicht de suiker pas tijdens de vergisting toevoegen.

Ik ga deze donderdag bottelen, maar ik vraag me af of het noodzakelijk is dat ik hier bottelgist aan toevoeg? Of gaat het gisten dan gewoon weer verder?

jwf

Ik zou in die situatie wel zeker willen zijn dat het bier echt uitgegist is voordat je het bottelt. Als je bottelt en het bier zou weer in gang schieten (en dat kan ook gebeuren zonder dat je bottelgist toevoegt) dan heb je ontploffende flessen. Wellicht dat een keer overhevelen naar een ander vat en het toevoegen van extra gist nog wat zou kunnen uithalen?

Bram86

Citaat van: jwf op 31-08-2021  09:19 uIk zou in die situatie wel zeker willen zijn dat het bier echt uitgegist is voordat je het bottelt. Als je bottelt en het bier zou weer in gang schieten (en dat kan ook gebeuren zonder dat je bottelgist toevoegt) dan heb je ontploffende flessen. Wellicht dat een keer overhevelen naar een ander vat en het toevoegen van extra gist nog wat zou kunnen uithalen?

Het staat inmiddels al anderhalve week op hetzelfde SG, dus die zal wel klaar zijn met gisten.

brouwerwaldonk

Citaat van: Bram86 op 31-08-2021  09:34 uHet staat inmiddels al anderhalve week op hetzelfde SG, dus die zal wel klaar zijn met gisten.
Dat is geen garantie dat het volledig is uitgegist.

Snelbier

Citaat van: Bram86 op 31-08-2021  08:58 u... Volgens Brewfather zouden mijn 3 zakjes US-05 uiteindelijk uit moeten komen op 1.014, maar hij stopte op 1.031.
...Ik ga deze donderdag bottelen, maar ik vraag me af of het noodzakelijk is dat ik hier bottelgist aan toevoeg? Of gaat het gisten dan gewoon weer verder?
- SG-end anders dan berekend..  Software houdt géén rekening met afwijkende vergistbaarheid van donkere mouten..
 In recept zit nogal wat donker mout, en die zullen NIET allemaal vergisten, dus SG-end valt hoger uit dan berekend.
  Beetje koffiedik-kijken hoeveel het scheelt..
   Meer gist gaat de onvergistbare suikers NIET verteren, het blijft onvergistbaar.
- Bottelgist (echte) vergist alleen simpele suikers, en die zitten niet meer in je wort. Is als eerste opgesnoept door US05.
  Bottelgist (met bottelsuiker) heeft nut als je denkt dat de originele gist niet meer zal werken bij hergisting op fles. Bij zware bieren is die kans groter omdat gist tegen alcoholtolerantie zit én uitgeput.
- Bottelgist zal niets meer aan je SG-end veranderen; vergist alleen je bottelsuiker.
Er is wél een risico dat US05 alsnog (of na bottelen) weer verder gist, dus zoals al opgemerkt moet je zeker zijn dat het bier is uitvergist.
- Een optie is om te bottelen met Lallemand-CBC-1. Deze bottelgist doodt andere gisten zodat deze niét doorgaan na bottelen.
Succes,  Snelbier.

Bram86

Citaat van: Snelbier op 31-08-2021  16:13 u- SG-end anders dan berekend..  Software houdt géén rekening met afwijkende vergistbaarheid van donkere mouten..
 In recept zit nogal wat donker mout, en die zullen NIET allemaal vergisten, dus SG-end valt hoger uit dan berekend.
   Meer gist gaat de onvergistbare suikers NIET verteren, het blijft onvergistbaar.
- Bottelgist (echte) vergist alleen simpele suikers, en die zitten niet meer in je wort. Is als eerste opgesnoept door US05.
  Bottelgist (met bottelsuiker) heeft nut als je denkt dat de originele gist niet meer zal werken bij hergisting op fles. Bij zware bieren is die kans groter omdat gist tegen alcoholtolerantie zit én uitgeput.
- Bottelgist zal niets meer aan je SG-end veranderen; vergist alleen je bottelsuiker.
Er is wél een risico dat US05 alsnog (of na bottelen) weer verder gist, dus zoals al opgemerkt moet je zeker zijn dat het bier is uitvergist.
- Een optie is om te bottelen met Lallemand-CBC-1. Deze bottelgist doodt andere gisten zodat deze niét doorgaan na bottelen.
Succes,  Snelbier.

Thanks!

Ik heb een zakje CBC-1 hier liggen. Die ga ik dus denk ik gebruiken. Ik vind het eind SG ook wel prima. En ik dacht al dat ik het in die hoek moest zoeken. Het is een clone recept, waarbij het originele recept ook een hoog eind SG heeft.

Snelbier

Citaat van: Bram86 op 31-08-2021  16:16 uIk heb een zakje CBC-1 hier liggen. Die ga ik dus denk ik gebruiken. Ik vind het eind SG ook wel prima. En ik dacht al dat ik het in die hoek moest zoeken. Het is een clone recept, waarbij het originele recept ook een hoog eind SG heeft.
SG-end is hoog, zeker met 7% suiker in recept (verlaagt SG-end)..
Misschien kan je er nog wat SG-punten afsnoepen door temperatuur te verhogen? US05 mag best uitgisten op 24'C..
Als het nietts doet kan je het als 'lagertijd' zien.  Helderder bottelen, beetje gerijpt, verloren tijd is het zeker niet.
Haast is een slechte raadgever bij brouwen.  :police:

middelaersch

Citaat van: Bram86 op 31-08-2021  08:58 uVolgens Brewfather zouden mijn 3 zakjes US-05 uiteindelijk uit moeten komen op 1.014, maar hij stopte op 1.031.

Hoe heb je dat gemeten? Met een refractometer toevallig?

Bram86

Citaat van: middelaersch op 31-08-2021  17:39 uHoe heb je dat gemeten? Met een refractometer toevallig?

Ja maar met juiste formule

Bram86

Citaat van: Snelbier op 31-08-2021  16:45 uSG-end is hoog, zeker met 7% suiker in recept (verlaagt SG-end)..
Misschien kan je er nog wat SG-punten afsnoepen door temperatuur te verhogen? US05 mag best uitgisten op 24'C..
Als het nietts doet kan je het als 'lagertijd' zien.  Helderder bottelen, beetje gerijpt, verloren tijd is het zeker niet.
Haast is een slechte raadgever bij brouwen.  :police:

Heb hem op 22 graden uit laten gisten. Dat hielp inderdaad wel iets

Jacques

Citaat van: Snelbier op 31-08-2021  16:13 u- Een optie is om te bottelen met Lallemand-CBC-1. Deze bottelgist doodt andere gisten zodat deze niét doorgaan na bottelen.

Hier zou ik voor gaan. Het is inderdaad koffiedik kijken of het bier echt volledig is uitgegist. Dat kan wel. In het verleden heb ik wel eens bier gebotteld met een begin SG van 1090 en een eind SG van 1035. Dat gaf geen problemen.
Maar voor hetzelfde geld gaat de vergisting na het bottelen verder. Vandaar dat ik het gebruik van Lallemand CBC-1 een goede optie vind.

Bram86

Citaat van: Snelbier op 31-08-2021  16:13 u- SG-end anders dan berekend..  Software houdt géén rekening met afwijkende vergistbaarheid van donkere mouten..

Ik zat hier nog even over te denken, voor een volgende keer dat ik iets met veel donker mout en hoog in alcohol ga brouwen. Zijn er manieren hoe je hier met brouwsoftware enigzins rekening mee kan houden?

Snelbier

Citaat van: Bram86 op 01-09-2021  09:44 uIk zat hier nog even over te denken, voor een volgende keer dat ik iets met veel donker mout en hoog in alcohol ga brouwen. Zijn er manieren hoe je hier met brouwsoftware enigzins rekening mee kan houden?
Lastig, zie oa dit topic waar ik hetzelfde vraag: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42861.msg645819.html#msg645819
Ooit ben ik een tabel tegengekomen met vergistbare suikers voor een aantal mouten, maar kan het niet meer vinden..
Het gaat dus om hoeveelheid vergistbaar, niét om totaalsuiker-potentieel.  gekaramelliseerde suikers doen wél mee voor potentieel, maar zijn niét of minder vergistbaar.
Succes, Snelbier.
En houd ons op de hoogte mocht je wat bruikbaars vinden.

Vergelijkbare Topics (7)

9958

Reacties: 7
Gelezen: 5624

30963

Reacties: 10
Gelezen: 2743

37493

Reacties: 5
Gelezen: 1339

4247

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 7
Gelezen: 4165

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.