Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Eerste quadrupel

Gestart door Bvk1983, 24-08-2021 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Nu mijn laatst gebrouwen blond bier op de fles zit vond ik het wel tijd om alvast een kleine batch winterbier te brouwen. Uit mijn voorraad heb ik onderstaand recept samengesteld. De vraag is of dit een verstandige keuze is, of dat ik toch beter een ritje naar Unibrew kan maken voor additionele mouten en/of gisten. Ik heb qua mout alleen pale ale en Cara 120 op voorraad, qua gist Saaz, Citra, Cascade en Magnum en qua gist US-05 (2 zakjes) en T-58 (1x).

BenvdVeen

Het lijkt mij een karige moutstort om tot een redelijke quadrupel te komen.
Onderstaande link vond ik op zoek naar een quadrupel recept. Misschien kun je R wat mee.
https://www.braumarkt.com/blog/quadrupel-recept.html

Heyudude

Karig lijkt me dit niet, het SG begin en eind geeft 10,4% alcohol.
Voor 12L is deze stort van bijna 6kg niet te weinig.

Ik zou de T-58 kiezen, denk 1 zakje is wellicht iets te weinig gezien je begin SG.

tdp

Zou persoonlijk voor een Belgische gist kiezen, in ieder geval niet de US-05. Een Quad kan ook wel een goede klont suiker gebruiken, al dan niet in de vorm van siroop. Zelf ben ik geen fan van Magnum en zou ik voor bijv. Cascade gaan, maar dat is echt persoonlijke voorkeur.

De rijsthulzen zal wel een gewoonte zijn omdat je in een automaat brouwt?

Bvk1983

Citaat van: tdp op 24-08-2021  13:42 uZou persoonlijk voor een Belgische gist kiezen, in ieder geval niet de US-05. Een Quad kan ook wel een goede klont suiker gebruiken, al dan niet in de vorm van siroop. Zelf ben ik geen fan van Magnum en zou ik voor bijv. Cascade gaan, maar dat is echt persoonlijke voorkeur.

De rijsthulzen zal wel een gewoonte zijn omdat je in een automaat brouwt?

Rijshulzen zijn inderdaad om het dichtslaan van het filterbed in de automaat tegen te gaan. Suiker had ik inderdaad ook aan gedacht.

Ik denk dat ik toch maar het ritje naar Unibrew ga maken en dan direct wat gist en andere mouten in ga slaan.

Gerb

Laat de koriander er uit en je hebt een mooie barleywine.

Jacques

Citaat van: Gerb op 24-08-2021  21:29 uLaat de koriander er uit en je hebt een mooie barleywine.

Ook voor een quadrupel heb je geen koriander nodig...  :)

Bvk1983

Omdat ik binnenkort toch wel echt met mijn Quadrupel wil beginnen was ik vast een boodschappenlijstje aan het maken. In plaats van T-58 wilde ik voor Wyeast 1762 (Belgian Abbey II) gaan maar deze blijkt niet op voorraad te zijn bij Unibrew. Zou ik als alternatief beter voor Wyeast 1214 (Abbey I) of Wyeast 3787 (Trappist High Gravity) kunnen gaan?

Snelbier

Citaat van: Bvk1983 op 31-08-2021  16:41 u.. In plaats van T-58 wilde ik voor Wyeast 1762 (Belgian Abbey II) gaan maar deze blijkt niet op voorraad te zijn bij Unibrew. Zou ik als alternatief beter voor Wyeast 1214 (Abbey I) of Wyeast 3787 (Trappist High Gravity) kunnen gaan?
Ik stem op WY-3787.  Westmalle-gist, als in Westvleteren-12.  Verbazend 'zoet' bij laag SG-end, dus er mag véél suiker (of siroop) in de stort.
Proost,  Snelbier

middelaersch

Citaat van: Bvk1983 op 31-08-2021  16:41 uOmdat ik binnenkort toch wel echt met mijn Quadrupel wil beginnen was ik vast een boodschappenlijstje aan het maken. In plaats van T-58 wilde ik voor Wyeast 1762 (Belgian Abbey II) gaan maar deze blijkt niet op voorraad te zijn bij Unibrew. Zou ik als alternatief beter voor Wyeast 1214 (Abbey I) of Wyeast 3787 (Trappist High Gravity) kunnen gaan?

Ik heb laatst een Quadrupel gebrouwen met opkweek La Trappe gist, die is niet verkeerd.  :proost: :proost:
Heel eenvoudig op te kweken uit een flesje La Trappe blond of dubbel.

Fractus

Als je niet naar unibrew wilt, zou je ook een zakje T-58 kunnen combineren met een zakje US05, heb je toch wat fruitige gist erin én genoeg om die 12 liter te vergisten. Persoonlijk zou ik dan de cara 120 opkrikken naar 8 tot 10%, en dan nog 10 tot 15% suiker toevoegen, kan gewoon kristalsuiker zijn. Verder ben ik met Jacques eens dat koriander niet hoeft in een quad, maar als je het een lekker smaakje vindt gewoon doen.

Johan_vL

Citaat van: Fractus op 31-08-2021  17:35 uAls je niet naar unibrew wilt, zou je ook een zakje T-58 kunnen combineren met een zakje US05.

2 gisten in 1 batch dat is geen 1+1=2. De ene gist heeft een heel andere groeicurve dan de andere, de ene zal dus al vrij snel dominant zijn ten koste van de andere en nauwelijks effect hebben op de smaak  :nut: (tenzij je er 2 kunt vinden die hetzelfde reageren in het wort).

Fractus

Ik heb het zelf nooit gedaan, maar er zijn toch veel brouwers die er ervaring mee hebben, al sinds 2015: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,28550.msg455271.html#msg455271

Met een beetje zoeken vind je meer van dit soort topics, misschien het overwegen waard voor TS. Anders een split batch maken, eentje met T-58 en eentje met US-05, zeer leerzaam om te proeven wat het verschil is tussen een traditionele Belgische gist en een Amerikaanse gist voor een quad, zal een heel ander bier opleveren.

Bvk1983

Het recept aangepast n.a.v. de tips en met de nieuwe gist. Hier ga ik een starter van 2 L van maken, dat zou volgens Mr Malty voldoende moeten zijn.

Zou ik, i.v.m. het hogere alcoholpercentage, de suiker na de hoofdvergisting toevoegen of kan deze direct in de kook mee? Ik zat nog wat te stoeien met de verhouding suiker/siroop, liefste zou ik meer siroop doen maar dan wordt het misschien wat veel (en duurder).

Heyudude

Suiker toevoegen doe ik altijd op het eind van de kook, dan lost het goed op en er is geen verschil met toevoegen op een later tijdstip in de vergisting. Dat is alleen lastig zeker met siroop en suikers mengen.
Een siroop verhouding van 10-12% is gebruikelijk bij deze Belgische zware bieren. Ik heb zelf een D-180 gemaakt maar dat is qua smaak natuurlijk afwijkend met de echte, scheelt wel een slok op een borrel.

Bvk1983

Vorige week heb ik deze quadrupel gebotteld. Gisteren een flesje koud gezet om vast even te kijken of er al wat koolzuur was aangemaakt. Mini sisje maar geen koolzuur.

Normaal geen reden tot paniek, echter heb ik bij het hergisten een fout gemaakt. Kratten terug in de klimaat kast gezet maar de 'voeler' is buiten de klimaatkast gekomen waardoor er te veel is verwarmd. Ik verwacht dat de temperatuur daardoor rond de 30-31 graden is gekomen gedurende 1 nacht.

Heb ik hier mijn gist waarschijnlijk mee vermoord?

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 16-10-2021  21:14 uVorige week heb ik deze quadrupel gebotteld. Gisteren een flesje koud gezet om vast even te kijken of er al wat koolzuur was aangemaakt. Mini sisje maar geen koolzuur.

Normaal geen reden tot paniek, echter heb ik bij het hergisten een fout gemaakt. Kratten terug in de klimaat kast gezet maar de 'voeler' is buiten de klimaatkast gekomen waardoor er te veel is verwarmd. Ik verwacht dat de temperatuur daardoor rond de 30-31 graden is gekomen gedurende 1 nacht.

Heb ik hier mijn gist waarschijnlijk mee vermoord?

Bovengist gaat pas boven de 40 ºC dood. Niets aan de hand. Gewoon wat meer geduld hebben. Zet je bier op 25 ºC voor de hergisting. Dat doen veel Belgische brouwerijen ook. De hergisting verloopt dan  sneller dan bij kamertemperatuur.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 16-10-2021  21:34 uBovengist gaat pas boven de 40 ºC dood. Niets aan de hand. Gewoon wat meer geduld hebben. Zet je bier op 25 ºC voor de hergisting. Dat doen veel Belgische brouwerijen ook. De hergisting verloopt dan  sneller dan bij kamertemperatuur.

Geduld was inderdaad het toverwoord. Hergisting gaat niet snel maar de schuimvorming is na een week of 3 toch redelijk goed op gang gekomen. Wel zakt deze vrij snel in. Smaak is al heerlijk en ik zal mijn best moeten doen om wat over te houden voor langere rijping.

j.heesters3

Brouw zelf al wat langer quadrupels. Gebruik hier altijd donkere kandijsuiker bij. Verder pale, pils, Cara 120, chocolademout en ook een klein beetje tarwe. Is gebaseerd op een dubbel waarvan ik het recept van een brouwer op dit forum heb. Bedankt nog daarvoor brouwer Underdike. Ben met dit recept al 3 jaar op rij eerste geworden in de D klasse van de clubwedstrijd van de Roerstok in Tilburg. Wel elke keer een aantal verbeterpunten doorgevoerd. Dit naar aanleiding van het juryrapport. Dit jaar ga ik deze weer brouwen met zwarte honing. Als gist gebruik ik de BE 256 en bitterhop is Perle en aromahop Saaz.

Broudoe

Jos

Vergelijkbare Topics (7)

39697

Reacties: 1
Gelezen: 1007

26728

Reacties: 23
Gelezen: 8226

42631

Gestart door LaurensV

Reacties: 32
Gelezen: 3286

30680

Reacties: 16
Gelezen: 4479

12170

Gestart door wimn

Reacties: 3
Gelezen: 2292

35845

Reacties: 28
Gelezen: 6098

21709

Reacties: 13
Gelezen: 5117

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.