Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Aquarium chiller voor gistvat

Gestart door tuppertrut, 09-08-2021 11:20 u

Vorige topic - Volgende topic

tuppertrut

We krijgen binnenkort twee Speidel 240 liter vergistingsvaten. Deze zijn voorzien van een dubbele koelmantel (waardoor water of glycol kan worden gepompt). Heeft iemand ervaring met, of kennis van bijvoorbeeld de https://zeeaquarium-winkel.nl/teco-tk150-koeler-voor-tropisch-aquarium-tot-150-ltr. Is het mogelijk zo'n systeem in te zetten ipv een dure glycol chiller?

M.v.g.
John

Jacques

Citaat van: tuppertrut op 09-08-2021  11:20 uWe krijgen binnenkort twee Speidel 240 liter vergistingsvaten. Deze zijn voorzien van een dubbele koelmantel (waardoor water of glycol kan worden gepompt). Heeft iemand ervaring met, of kennis van bijvoorbeeld de https://zeeaquarium-winkel.nl/teco-tk150-koeler-voor-tropisch-aquarium-tot-150-ltr. Is het mogelijk zo'n systeem in te zetten ipv een dure glycol chiller?

M.v.g.
John

Ik heb geen ervaring met deze koeler maar op basis van de specificaties zou ik kiezen voor https://zeeaquarium-winkel.nl/teco-koeler-voor-tropisch-aquarium-tot-500-ltr

Is meteen wel een heel stuk duurder...

Irukandji

Systeem ziet er goed uit. Echter je krijg 2 gistvaten en ik zie maar 1 aansluiting voor een vat. Je kan ze natuurlijk alletwee erop zetten maar heb je maar 1 tempratuur over 2 vaten.

jwf

Ook geen ervaring met een aquarium koeler maar heb wel geprobeerd een op gekoeld water gebaseerde koeler voor mijn vergistingsvat te maken (mislukt). Hieronder een aantal inzichten:

Temperatuur van het koelwater vs. temperatuur van het wort:
Hou er rekening mee dat je niet geïnteresseerd bent in de temperatuur van het water in de koeler, maar in de temperatuur van het wort. Ik kan me voorstellen dat dit systeem het aquarium water zelf door de machine haalt en koelt. Als je dit voor bier wilt gebruiken zul je iets met temperatuur sensor/regeling moeten doen. Het koelwater moet een stuk kouder zijn dan de doeltemperatuur van het wort om de temperatuur te kunnen sturen naar mijn ervaring. Wellicht is dat zo eenvoudig als het aansluiten van de machine op een inkbird maar dat zul je moeten uitproberen.

Verwarmen:
Als je ook wilt verwarmen met hetzelfde systeem dan krijg je daar mijns inziens een boel vertraging in (al het 'koel' water moet eerst een heel eind opwarmen voordat het invloed heeft op de temperatuur van je wort). Ik zou zelf een aparte verwarmer gebruiken (een verwarmingsdraad oid) direct op het vergistingsvat, waar je dan wel weer moeite moet doen om de werking daarvan te synchroniseren met de koeler. Dat zou evt. kunnen met diezelfde inkbird maar dat moet je uitproberen.

Biofilm:
Daarnaast werd mijn tijdens mijn eigen experimenten duidelijk dat je al heel snel een biofilm in je apparatuur hebt als je gewoon water gebruikt. Je zult dus een glycol oplossing moeten maken en dus uit willen zoeken of die machine daar tegen kan.

Ik heb een chiller/heater van Kegland gezien die op 'papier' aantrekkelijk lijkt maar nog geen aanbieder in Europa gevonden: Kegland IceMaster G20 (de nieuwste versie)
https://www.kegland.com.au/icemaster-g20-glycol-chiller-icebank-digital-fermenter-control-with-2-integrated-pumps.html

hansHalberstadt

Citaat van: tuppertrut op 09-08-2021  11:20 uWe krijgen binnenkort twee Speidel 240 liter vergistingsvaten. Deze zijn voorzien van een dubbele koelmantel (waardoor water of glycol kan worden gepompt). Heeft iemand ervaring met, of kennis van bijvoorbeeld de https://zeeaquarium-winkel.nl/teco-tk150-koeler-voor-tropisch-aquarium-tot-150-ltr. Is het mogelijk zo'n systeem in te zetten ipv een dure glycol chiller?

Het vermogen wat de gist produceert kun je uitrekenen:
Vermogen = SGpunten/uur x liters wort x  0.335 (Watt)
voor 500 liter wort kom je dan al snel op zo'n 350 Watt geproduceerd vermogen tijdens de gistingspiek. Deze koeler kan 250 Watt wegpompen met 150 Eatt opgenomen vermogen (COP=1.6), dus lijkt me te krap. Die grotere versie die Jacques bedoeld is 250 Watt opgenomen vermogen maar staat geen COP bij. Als die ook 1.6 is dan kom je op 400 Watt dus dat zou dan net passen, maar je hebt dan niet veel over om bv nog af te koelen.

hansHalberstadt

Citaat van: jwf op 10-08-2021  09:06 uIk heb een chiller/heater van Kegland gezien die op 'papier' aantrekkelijk lijkt maar nog geen aanbieder in Europa gevonden: Kegland IceMaster G20 (de nieuwste versie)
https://www.kegland.com.au/icemaster-g20-glycol-chiller-icebank-digital-fermenter-control-with-2-integrated-pumps.html
Cooling Power: 600 Watts (0.8HP)
Power Consumption: 155 W
It is powerful enough to chill well-insulated fermenters up to 300L in size or multiple smaller fermenters.

Dus lijkt me ook erg krap en je moet goed isoleren.

tuppertrut

Citaat van: jwf op 10-08-2021  09:06 uOok geen ervaring met een aquarium koeler maar heb wel geprobeerd een op gekoeld water gebaseerde koeler voor mijn vergistingsvat te maken (mislukt). Hieronder een aantal inzichten:

Temperatuur van het koelwater vs. temperatuur van het wort:
Hou er rekening mee dat je niet geïnteresseerd bent in de temperatuur van het water in de koeler, maar in de temperatuur van het wort. Ik kan me voorstellen dat dit systeem het aquarium water zelf door de machine haalt en koelt. Als je dit voor bier wilt gebruiken zul je iets met temperatuur sensor/regeling moeten doen. Het koelwater moet een stuk kouder zijn dan de doeltemperatuur van het wort om de temperatuur te kunnen sturen naar mijn ervaring. Wellicht is dat zo eenvoudig als het aansluiten van de machine op een inkbird maar dat zul je moeten uitproberen.

Verwarmen:
Als je ook wilt verwarmen met hetzelfde systeem dan krijg je daar mijns inziens een boel vertraging in (al het 'koel' water moet eerst een heel eind opwarmen voordat het invloed heeft op de temperatuur van je wort). Ik zou zelf een aparte verwarmer gebruiken (een verwarmingsdraad oid) direct op het vergistingsvat, waar je dan wel weer moeite moet doen om de werking daarvan te synchroniseren met de koeler. Dat zou evt. kunnen met diezelfde inkbird maar dat moet je uitproberen.

Biofilm:
Daarnaast werd mijn tijdens mijn eigen experimenten duidelijk dat je al heel snel een biofilm in je apparatuur hebt als je gewoon water gebruikt. Je zult dus een glycol oplossing moeten maken en dus uit willen zoeken of die machine daar tegen kan.

Ik heb een chiller/heater van Kegland gezien die op 'papier' aantrekkelijk lijkt maar nog geen aanbieder in Europa gevonden: Kegland IceMaster G20 (de nieuwste versie)

We willen inderdaad een chiller per vat. Vaten zijn voorzien van thermometers en in het vat zelf komen iSpindels of tilts. Die van kegland had ik ook gezien en inderdaad geen Europese aanbieder. Bij AliExpress is hij wel te bestellen maar dan zijn de verzendkosten al gauw een € 900,00.

MaJa

Citaat van: Irukandji op 10-08-2021  07:59 uSysteem ziet er goed uit. Echter je krijg 2 gistvaten en ik zie maar 1 aansluiting voor een vat. Je kan ze natuurlijk alletwee erop zetten maar heb je maar 1 tempratuur over 2 vaten.
Er bestaat zoiets als ventiel die openen en sluiten als vat 1 dan wel vat 2 de behoefte heeft aan koelen.

hansHalberstadt

Citaat van: MaJa op 10-08-2021  17:26 uEr bestaat zoiets als ventiel die openen en sluiten als vat 1 dan wel vat 2 de behoefte heeft aan koelen.
Hoe ga je dit überhaupt regelen? Zet je dan de koeler aan en uit? Met zulke ventielen zou je dan ook nog iets intelligents moeten hebben wat kan bepalen of beide vaten geen koelvermogen vragen en dus de koeler uit moet.

Dantel

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2021  17:54 uHoe ga je dit überhaupt regelen? Zet je dan de koeler aan en uit? Met zulke ventielen zou je dan ook nog iets intelligents moeten hebben wat kan bepalen of beide vaten geen koelvermogen vragen en dus de koeler uit moet.

Ik kan alleen zeggen hoe ik het heb gedaan.
Ik heb dan een ijsmaschine (gewoon een grote geïsoleerde bak met wat waar de koelspiralen van het koel aggregaat doorheenlopen ) en die maakt dus van wat ijs.
Daarop zit een pomp met een persleiding.
Elke ketel (totaal 4x 200 liter ) is Parallel aangesloten op die persleiding,met daartussen een elektrisch bediend  ventiel.
Elke ketel heeft een P1000 temperatuur sensor, die aangesloten is op een Siemens LOGO.Met een kleine touch screen display.
Ook de pomp aansturing en  de elektrisch bediende ventielen lopen over de Siemens LOGO.
Elke tank is uitgerust met een 1000 Watt verwarmingsmat die direct op de buitenmantel van de tank is gekleefd .

Het werkt als volgt, als de doel temperatuur van ketel 1 ingesteld op 20C en de actuele temp is 25 C, dan stuurt de LOGO de pomp aan en stuurt het ventiel van ketel 1 tegelijk aan.
Als tegelijk de doel temperatuur van Ketel 2 20 C is en de actuele temperatuur 15C dan wordt van Ketel 2 de verwarmingsmat  aangestuurd  totdat de gewenste temperatuur is bereikt.

Als bij elkaar heeft mij dit zo'n 5000 Euro gekost en heeeeeeel veeeeeel vrije tijd.

Ijsmaschine  kon ik voor appel en ei op de kop tikken. (2500)
Siemens LOGO  rond de 500 euro
Matten 400 euro
Sensoren (silicone kabels) 350 euro
Ventilen (van oude verwarmingsinstallatie) gratis.

RVS leidingen waren het duurste (maar zou je ook slangen voor kunnen nemen)

Die Speidel tanks  hebben ja een aansluiting voor een analoge thermometer, daar kun je ook een temperatuur sensor in zetten.
1 Inkbird per tank en je bent al een eind in de goede richting.

hansHalberstadt

Citaat van: Dantel op 10-08-2021  18:16 uIk heb dan een ijsmaschine (gewoon een grote geisoleerde bak met wat waar de koelspiralen van het koel aggregaat doorheenlopen ) en die maakt dus van wat ijs .

Laat je die ijsmachine continue draaien of zit er ook nog iets op wat detecteert dat er genoeg ijs is en hem uitzet?
Voordeel van een ijsbank is dat je veel koelvermogen beschikbaar hebt vooral nodig bij de gisitingspiek. Dus daardoor kun je misschien met een kleinere koeler uit.

Dantel

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2021  18:33 uLaat je die ijsmachine continue draaien of zit er ook nog iets op wat detecteert dat er genoeg ijs is en hem uitzet?
Voordeel van een ijsbank is dat je veel koelvermogen beschikbaar hebt vooral nodig bij de gisitingspiek. Dus daardoor kun je misschien met een kleinere koeler uit.

Van origine zaten er weerstanden in de ijsbak (ijs veranderd de weerstand van een weerstand, als je dat zo zegt) maar dat werkte niet optimaal. Nu loopt ie op een tijdschakelaar s'nachts 3 uurtjes. Als alle ketels gekoeld moeten worden dan s'nachts 6 uurtjes.
En met de warmte de vrijkomt verwarmen we ons huis weer.

tuppertrut

Citaat van: Dantel op 10-08-2021  18:16 uIk kan alleen zeggen hoe ik het heb gedaan.
Ik heb dan een ijsmaschine (gewoon een grote geïsoleerde bak met wat waar de koelspiralen van het koel aggregaat doorheenlopen ) en die maakt dus van wat ijs.
Elke ketel (totaal 4x 200 liter ) is Parallel aangesloten op die persleiding,met daartussen een elektrisch bediend  ventiel.
Elke ketel heeft een P1000 temperatuur sensor, die aangesloten is op een Siemens LOGO.Met een kleine touch screen display.
Ook de pomp aansturing en  de elektrisch bediende ventielen lopen over de Siemens LOGO.
Elke tank is uitgerust met een 1000 Watt verwarmingsmat die direct op de buitenmantel van de tank is gekleefd .

Het werkt als volgt, als de doel temperatuur van ketel 1 ingesteld op 20C en de actuele temp is 25 C, dan stuurt de LOGO de pomp aan en stuurt het ventiel van ketel 1 tegelijk aan.
Als tegelijk de doel temperatuur van Ketel 2 20 C is en de actuele temperatuur 15C dan wordt van Ketel 2 de verwarmingsmat  aangestuurd  totdat de gewenste temperatuur is bereikt.

Als bij elkaar heeft mij dit zo'n 5000 Euro gekost en heeeeeeel veeeeeel vrije tijd.

Ijsmaschine  kon ik voor appel en ei op de kop tikken. (2500)
Siemens LOGO  rond de 500 euro
Matten 400 euro
Sensoren (silicone kabels) 350 euro
Ventilen (van oude verwarmingsinstallatie) gratis.

RVS leidingen waren het duurste (maar zou je ook slangen voor kunnen nemen)

Die Speidel tanks  hebben ja een aansluiting voor een analoge thermometer, daar kun je ook een temperatuur sensor in zetten.
1 Inkbird per tank en je bent al een eind in de goede richting.

Wow dat klinkt wel gaaf, heb je misschien ook wat foto's?

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2021  17:54 uHoe ga je dit überhaupt regelen?

ik koelde vier lagertanks met een bierkoeler en twee gistingstanks met een bierkoeler. In beide situaties was de koeler aangesloten op een simpele verdeler voor vloerverwarming. Hiermee kun je per circuit de flow regelen. Dan ieder vat een sensor en een thermostaat. Een relaisschakeling achter de thermostaten . Vraagt een thermostaat dan gaat een klep in het circuit open en de klep voor het bypass circulatie circuit dicht. Die laatste blijft dicht zolang een van de thermostaten vraagt. Zodra de vraag stopt gaat het circuit klepje dicht en als er helemaal geen vraag meer is gaat de bypass circulatie klep open. De geisoleerde koeler zelf heeft z'n eigen thermostaat en zorgt dat het water, of water glycol bad een temperatuur van 1C heeft. De pomp draait altijd.
Het aan en uit schakelen van de pomp, een cv pomp werkt niet goed. vandaar een permanent by pass circuit.

Ingo

Dantel

Citaat van: tuppertrut op 11-08-2021  13:43 uWow dat klinkt wel gaaf, heb je misschien ook wat foto's ?

Fotos uploaden  is bij mij altijd een probleem hier , maar hier heb je de link van onze FB pagina (als het mag )
https://www.facebook.com/Step5CraftbeerBrewery

Grüss

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.