Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vraag over gisten/bottelen

Gestart door Benja83, 09-07-2021 23:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Benja83

Beste brouwers,

Ik heb7 dagen geleden mijn eerste bier gebrouwen, een bitter blond bier van +- 5%.  Het brouwen zelf heb ik wel min of meer onder de knie, maar wat betreft de gisting en het bottelen ben ik even het noorden kwijt. Na het brouwen heb ik het jonge bier in het gistvat overgeheveld, en er de korrelgist (Fermentis US-05) bij gedaan. Ik heb toen ook het SG gemeten, en kwam om 1050.  Het bier heeft een 3-4 dagen goed gegist, en de volgende 3 dagen is dat redelijk stil gevallen. Ik heb gisteren nog eens het SG gemeten, en dat was 1010.

Nu ben ik in de war wat ik nu verder moet doen. Ik heb al veel opgezocht op het internet, ook op dit forum, maar bots op allerlei tegenstrijdige adviezen.

Ik lees dat ik na de hoofdgisting het bier moet overhevelen naar een ander vat voor de nagisting. Maar ik lees ook dat overhevelen naar een ander vat niet nodig is, en dat ik het bier beter gewoon kan laten nagisten in hetzelfde vat. Ook lees ik sommige adviezen dat het dan ook nog eens een tijdje koel moet bewaard worden, maar op andere plaatsen lees ik daar dan weer niets over. Wanneer moet ik nu bottelen?

Ik weet niet meer wat te doen:
- Het bier nu bottelen? (wellicht te snel?)
- Het bier nog een week in ditzelfde vat laten en dan bottelen?
- Het bier nog een week in ditzelfde vat laten, dan dit vat nog een week in de koelkast zetten, en dan bottelen?
- Het bier nu overhevelen naar een ander vat om nog een week te lageren, en dan bottelen?
- Het bier nu overhevelen naar een ander vat om nog een week te lageren, en dan dat vat nog een week in de koelkast zetten, en dan bottelen?
- Iets anders?

Ik hoop dat iemand mij kan zeggen wat ik moet doen.

Bedankt!

brouwerwaldonk

Ik zou zeggen hevel over naar een ander vat zet dat nu al koel, zodat je bier al begint met helder worden. Hoe minder trub in de flessen hoe minder dode gist en afvalstoffen in het bier, wat nog langere tijd in flessen blijft.
Zorg er wel voor dat het ontvangende vat (een mandfles) helemaal vol is.

Theo Mol

Citaat van: Benja83 op 09-07-2021  23:58 uIk hoop dat iemand mij kan zeggen wat ik moet doen.

Dat gaat alvast niet lukken ;) want er is geen sprake van moeten en alle mogelijkheden hebben hun voors en tegens.

Je hebt een niet al te zwaar bier gebrouwen, dan neemt de vergisting ook niet te veel tijd. Van 1050 naar 1010 lijkt me heel mooi en dit zijn goede waarden bij US-05. Als het SG drie dagen niet is veranderd dan is de gisting afgelopen en kun je bottelen zonder het risico dat je tijdbommen maakt.
Langer laten staan heeft een paar doelen, het bier wordt helderder en het rijpt (dat gaat beter in een grote hoeveelheid dan in een kleine). Het heeft ook een nadeel, na langere tijd gaat de gist ontbinden met nare smaakjes als gevolg, maar dat gebeurt zeker niet binnen een week.

Misschien heb je dit allemaal al tig keer gelezen en vertel ik niets nieuws, maar nu sta je voor de keus en dat kan verwarrend zijn. Ik zou het simpel houden en denken aan de wijsheid "wat je ook doet, het wordt bier".
Als het bier na het uitgisten nog erg troebel is dan zou ik nog een week wachten en anders zou ik in de komende dagen gaan bottelen. Na de hergisting moet het een of meer weken rijpen en in die tijd wordt het ook helderder.

Verder is het een kwestie van ervaring. Bij ieder brouwsel is het weer spannend, of op zijn minst boeiend om de ontwikkeling te volgen, en mogelijk ontdek je iets dat je kunt verbeteren. Noteer goed wat je hebt gedaan en hoe dat is bevallen, zodat je het later kunt terughalen. Probeer een volgende keer één ding te verbeteren en ga van eenvoudig naar ingewikkeld, dan wordt dit recept beter en je hoeft geen investering te doen die je misschien niet nodig hebt.

Het leuke van brouwen is ook dat het niet per se heel moeilijk is maar dat je er steeds iets bijleert. Succes met je bier en over een paar weken: proost!

Jacques

Benja83 geeft een mooie samenvatting van de opvattingen over de vraag wel of niet overhevelen. Het is een onderwerp dat waarover iedere hobbybrouwer zijn eigen opvattingen heeft. Voor een deel komt dit doordat het overhevelen op verschillende momenten kan worden uitgevoerd maar ook doordat sommigen lang wachten tot het bier helder is. Verder maakt de temperatuur waarop je het bier laat staan veel uit. Bij een hogere temperatuur heb je eerder last van ongewenste smaken en vermindering van schuimhoudbaarheid dan bij een lagere temperatuur. Het is steeds schipperen en zoeken naar het beste compromis. Daarbij speelt ook de gebruikte gist een rol.

Een paar aanwijzingen van mijn kant.

Als je overhevelt doe dit terwijl er nog vergisting plaatsvindt. Er wordt hierdoor nog koolzuur gevormd dat bescherming biedt tegen oxidatie. Wanneer het bier al helemaal is uitgegist (geen merkbare vergisting meer) kun je beter niet overhevelen omdat je dan een groot risico hebt op oxidatie van je bier.
Controleer het SG na het einde van de vergisting.
Om te zorgen dat je bier goed uitgist kun je het beste de temperatuur niet verlagen.
Laat het bier niet te lang staan als er geen vergisting meer is. Het rijpen vindt ook plaats in de fles.
Controleer het SG na 5 tot 7 dagen. Als het SG niet is gedaald kun je met een gerust hart bottelen.
Je bier hoeft niet kraakhelder te zijn bij het bottelen. (Overigens raad ik aan om brouwzouten te gebruiken voor een betere helderheid.)
Gebruik bottelgist bij zware bieren, maar ook bij bieren met weinig alcohol kan dat. Naar mate tijd tussen einde vergisting en het bottelen groter is, is de noodzaak om bottelgist te gebruiken groter.
Zet je bier warm weg na het bottelen. De hergisting op de fles verloopt hierdoor aanzienlijk sneller. Denk daarbij aan temperaturen tussen de 22 en 25 ºC.
Controleer het koolzuurgehalte na 10 tot 14 dagen. Als dat voldoende is kun je het bier koud zetten.

Benja83

Bedankt voor de antwoorden. Het heeft ons bijkomend inzicht en verheldering gebracht.
We laten het nog even staan, en gaan dan bottelen.
En hopelijk binnen enkele weken lekker (of toch minstens drinkbaar) bier :)

Vergelijkbare Topics (7)

36225

Gestart door Boogaard

Reacties: 30
Gelezen: 5424

41167

Reacties: 7
Gelezen: 1072

44279

Reacties: 17
Gelezen: 1099

40439

Gestart door beun

Reacties: 23
Gelezen: 2272

19-01-2020 22:10 u
door Serge VL

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.