Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Altijd weer problemen met vloeibare gisten

Gestart door beun, 23-05-2021 21:40 u

Vorige topic - Volgende topic

beun

Gisteren een ipa gebrouwen. 60 liter in 1 tank met de m66. 30 liter in een vat met de Verdant ipa gist. Vergisting gaat snel op gang en na 12 uur volledig heftige gisting.
Daarnaast nog 5 liter wort over en deze als experiment met 2 smackpack's wy 1275 thames valley ale geënt. Ik had deze nog liggen  in de koelkast. Best before mei 2021. deze zouden samen in staat moeten zijn om 10 gallon van een bier van dit start sg aan het gisten te brengen. Nu na ruim 24 nog steeds niets
zelfs 5 liter is teveel.... Deze gist is continu koel bewaard en juist behandeld.
Als ik dan kijk naar de prijs van zo'n pack en een zakje korrelgist is de keuze voortaan snel gemaakt.
Iedere keer weer hetzelfde opstart probleem als je geen starter maakt.
Maar dan toch, zelfs 5 liter met 2 packs niet direct enten????
Ik kijk voor de hobby niet op een paar euro's maar dit ga ik niet meer kopen....
 :degroeten:

Bram86

Belucht je je wort wel?

En ook in de koeling wordt de vitaliteit van je gist na verloop van tijd minder. Dus een starter is dan wel nodig denk ik.

beun

Citaat van: Bram86 op 23-05-2021  21:43 uBelucht je je wort wel?

En ook in de koeling wordt de vitaliteit van je gist na verloop van tijd minder. Dus een starter is dan wel nodig denk ik.

Mijn wort gaat zonder waterslot de 1e 2 dagen van de vergisting in. Daarnaast weet ik dat de gist minder vitaal wordt. Maar als je met 2 packs zelfs 5 liter wort met start sg 1060 niet meer kan opstarten dan is er toch wel een issue in vergelijking met korrelgist.

Silky

Ik brouw 2/3 van mijn brouwsels met vloeibare gist, zowel Wyeast als WLP.
Ik heb nog nooit problemen gehad met het opstarten van de vergisting.
Belangrijk is wel voldoende vitale gist te hebben...
Ik maak steeds tijdig een starter op een magneetroerder en belucht het wort voor het pitchen (op een eenvoudige manier trouwens, met een verfmenger op een traag draaiende boormachine, gedurende een minuutje of drie...)
Een starter maken is helemaal niet moeilijk, ik heb het destijds geleerd op basis van de zeer duidelijke richtlijnen van Abroeders, terug te vinden op dit forum...

CeesM

Zulke verhalen hebben mij er altijd van weerhouden om de veel duurdere vloeibaar gist te gebruiken. Met korrelgist nooit problemen gehad en altijd lekker bier.

Hopfenfox

Twee keer een smackpack Weast gebruikt, en dat ging zonder starter prima. Moet er wel bij zeggen dat het allebei de keren een volledig pack op 10 liter wort was. Ik vind vloeibare gist voor mijn kleine brouwsels relatief veel te duur. Ik gebruik dus liefst korrelgist of kweek op uit commercieel bier.

hansHalberstadt

Als die vloeibare gist al zo duur is en je moet ook nog eens een starter maken dan zie ook ik geen voordeel. Grootste probleem met die vloeibare gisten is denk ik toch de terugloop van het aantal cellen over de tijd. Zo'n smackpack lost dat deels op omdat je moet wachten tot het opbolt. Als je dan heel weinig cellen had duurt het opbollen langer, maar op dat moment van opbollen heb je wel weer ongeveer het benodigde aantal cellen terug. Dus opbollen is een essentieel onderdeel van het werkingsprincipe. Ik weet niet of daar je probleem zit? 

Sjoerd

Ik gebruik zowel korrel als vloeibaar. M29 is mijn favoriete gist (korte Beta amylase). Voor een top Quadrupel heb ik wel de W1762 nodig, geen andere gist die voor dat bier daarbij in de buurt komt

hansHalberstadt

Citaat van: Sjoerd op 24-05-2021  13:40 uVoor een top Quadrupel heb ik wel de W1762 nodig, geen andere gist die voor dat bier daarbij in de buurt komt
En hoe gebruik je die vanaf pakje tot gisting en hoeveel?

Silky

Citaat van: Sjoerd op 24-05-2021  13:40 uIk gebruik zowel korrel als vloeibaar. M29 is mijn favoriete gist (korte Beta amylase). Voor een top Quadrupel heb ik wel de W1762 nodig, geen andere gist die voor dat bier daarbij in de buurt komt

... en als je valt voor een droog Belgisch zwaar blond in de stijl van Duvel of Omer dan kom je ook niet om een Wyeast 1388 of een WLP570 heen. Geen enkele korrelgist komt zelfs maar in de buurt...

beun

Citaat van: Silky op 24-05-2021  16:24 u... en als je valt voor een droog Belgisch zwaar blond in de stijl van Duvel dan kom je ook niet om een Wyeast 1388 of een WLP570 heen. Geen enkele korrelgist komt zelfs maar in de buurt...

De M41 van Mangrove Jack's toch wel een beetje.

seed7

Citaat van: Silky op 24-05-2021  16:24 uGeen enkele korrelgist komt zelfs maar in de buurt...

WB-06? Diastaticus en in de genetische boom erg dicht bij de Duvel gist.

--

T.a.v. vloeibare gist. Ik ben er ook niet blij mee omdat het iets beloofd dat het m.i. niet doet. Voldoende zijn voor een brouwsel. Te vaak past het niet. Gist te oud, brouwsel te groot of te zwaar etc.

In een zak zit te veel gist om op te kweken voor een normaal hobybrouwsel. Je kunt het met een twee liter een beetje oppeppen, maar da's geen starter. Je kunt met 1 zak een 10l starter maken die voldoende is voor een kleine brouwerij.

Wat ik dus doe, mik een zak in 2l en doe niets. Na een dag, of twee als het een beetje begint te schuimen trek ik met een injectie spuit een klein monster en maak daar een echte starter mee. De rest gaat en epjes in de diepvries.

Ik zou liever buisjes van 2-5 ml gist kopen en die opstarten. Dan heb je gegarandeerd een starter met krakend verse gist.

Ingo

beun

Nu na ruim 40 uur nog steeds niets. 2 packs, wanneer vers, samen goed om direct 40 liter met een sg tot max 1050 te enten. Zijn na 5-6 maanden sinds productie datum dus niet meer in staat om zonder starter en voorbereiding een kleine 5 liter wort van 1060 binnen afzienbare tijd aan het gisten te krijgen? ???

Ik had deze 2 packs nog over van een brouwdag die niet doorging en aangezien ik nu een restje wort overhield leek mij dit wel een mooi experimentje.

Ondertussen zijn de Verdant ipa en de M66 al bijna klaar met de hoofdvergisting.

Sjoerd

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2021  13:50 uen hoe gebruik je die vanaf pakje tot gisting en hoeveel?

Voor 25 liter maak ik een starter van ruim 2 liter, voor 10 liter laat ik alleen een pak bollen. Begin SG ongeveer 1085, tegenwoordig vooral volmout

Sjoerd

Citaat van: Sjoerd op 24-05-2021  16:51 uVoor 25 liter maak ik een starter van ruim 2 liter, voor 10 liter laat ik alleen een pak bollen. Begin SG ongeveer 1085, tegenwoordig vooral volmout

Ps, ben benieuwd hoe groot het verschil is als je 25 liter maakt met 1 pak W1762 en een zakje US05 erbij, die test moet ik nog een keer doen

PDGRRR

Ik heb laatst 2 batches van 10 liter elk met een SG van 1124 vergist met 1 pack Wyeast1272 per batch, beide packs zaten in de maand van de tht. Duurde even totdat er sprake leek van actie, maar nadat ik na een dag of 4 beide gistvaten even wat geschud had ging de vergisting zichtbaar aan de gang. Vrienden van me brouwen batches van 200 à 300 liter en die gebruiken bij sommige van hun bieren ook slechts 3 zakjes van Whitelabs per brouwsel, dat gaat tot nu toe altijd goed. Als zij de berekening van WL zouden volgen zouden ze een fortuin kwijt zijn aan gist (starters willen ze vooralsnog niet aan beginnen).

Toevallig vandaag een wheat ale gebrouwen en één deel met de WLP300 en het andere deel met de MJ20 aan het vergisten, ik zal eens kijken of ik kan zien of er eentje significant sneller uit de startblokken komt.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2021  11:22 uAls die vloeibare gist al zo duur is en je moet ook nog eens een starter maken dan zie ook ik geen voordeel. Grootste probleem met die vloeibare gisten is denk ik toch de terugloop van het aantal cellen over de tijd.

Niet alle vloeibare gisten zijn ook te koop als korrelgist, hoewel de laatste jaren steeds meer korrelgisten beschikbaar komen. De terugloop van de vitaliteit van vloeibare gist kun je ondervangen door op tijd te beginnen met het opstarten van de gist. Eventueel kun je een deel van de verpakking gebruiken.

Neemt niet weg dat korrelgisten veel handiger zijn omdat je die zonder starter kunt gebruiken. Hierdoor ben je veel flexibeler en hoef je een brouwsel niet ver van te voren te plannen.

PDGRRR

Citaat van: PDGRRR op 24-05-2021  21:18 uToevallig vandaag een wheat ale gebrouwen en één deel met de WLP300 en het andere deel met de MJ20 aan het vergisten, ik zal eens kijken of ik kan zien of er eentje significant sneller uit de startblokken komt.

De korrelgist heeft (niet geheel onverwacht) gewonnen.

beun

Citaat van: PDGRRR op 25-05-2021  18:06 uDe korrelgist heeft (niet geheel onverwacht) gewonnen.

Precies! Een korrelgist gaat braaf na enkele uren tot max 24 uur aan het werk als je deze volgens voorschrift toevoegt. Of het zakje nu 1 week of 1 jaar oud is.

Bij een vloeibare gist blijft het m.i. een loterij.
Natuurlijk kun je ruim van tevoren een starter maken en deze toevoegen. Maar wat als je direct een verpakking ent of wanneer je onverwacht de gist nodig hebt. Wat er op de verpakking vermeld staat klopt dan vaak niet... Je weet niet hoe vitaal de gist nog is. Uiteindelijk komt het vaak wel redelijk goed maar voor een goed eind resultaat is het belangrijk dat de gist in goede conditie is aan het begin van de vergisting. Daarom kan het niet goed zijn voor de kwaliteit van een bier als het (erg) lang duurt voordat de vergisting op gang komt doordat er te weinig vitale gist is.

stefan

Silky

Citaat van: PDGRRR op 25-05-2021  18:06 uDe korrelgist heeft (niet geheel onverwacht) gewonnen.

Mijn ervaringen zijn precies omgekeerd.
Ik maak zoals gezegd wel steeds een starter en zorg ervoor dat de gist actief is op het moment van het pitchen.
Vervolgens start deze op als een speer.
Met korrelgist (zonder starter weliswaar maar wel gehydrateerd) is het soms 8 tot 10 uur wachten...
Het klopt wel dat vloeibare gist meer werk én voorbereiding vergt.
Voor sommige bieren is er weinig tot geen verschil qua eindresultaat en dan heeft uiteraard korrelgist ook mijn voorkeur omwille van het gebruiksgemak.
Voor andere biertypes geldt dit naar mijn idee niet en dan heb ik er het extra werk graag voor over,
Bij mij ligt een verpakking vloeibare gist tenslotte nooit maanden ongebruikt in de koelkast, maar dat is gewoon een kwestie van planning...

hansHalberstadt

punt is alleen dat je veel betaalt voor de stappen zoals opbollen van een pakje, terwijl je veel beter af bent met een starter. Dus de vraag blijft of dat het wel waard is. Zelf werk ik met vlioeibare gisten vanaf schuine buis.

SilvoldsGoud

Citaat van: hansHalberstadt op 26-05-2021  08:40 upunt is alleen dat je veel betaalt voor de stappen zoals opbollen van een pakje, terwijl je veel beter af bent met een starter. Dus de vraag blijft of dat het wel waard is. Zelf werk ik met vloeibare gisten vanaf schuine buis.

Dat opbollen van een pakje blijk bij ons 4e brouwsel ook geen succes. Eerste brouwsel met vloeibare gist. (Kveik ook vloeibaar geprobeerd maar gezien die goed tegen under pitchen kunnen liep dit vergisten erg goed.)

De eerste enting op 20L (1) kwam langzaam op gang en vlakte af. Nog een pakje van het zelfde Wyeast 3787 besteld (2), deze bolde wel mooi op. Maar ook deze is uiteindelijk niet lang niet ver genoeg door gegist. Uiteindelijk hoopten we dat er wel voldoende smaak was vrijgekomen en hebben we er een neutrale korrelgist bij gedaan (S-04)(3). Deze gist nu wel erg ver door.

Volgende brouwsel met vloeibare gist dus zeker weten een starter maken en beter beluchten.

Jacques

Citaat van: Silky op 26-05-2021  08:20 uMijn ervaringen zijn precies omgekeerd.
Ik maak zoals gezegd wel steeds een starter en zorg ervoor dat de gist actief is op het moment van het pitchen.

Alles valt en staat bij hoeveelheid en de vitaliteit van de gist. Als je veel vitale gistcellen ent dan gaat de vergisting snel op gang. Het maakt niet uit of het gaat om korrelgist of vloeibare gist. Wel is het dat korrelgist in de regel vitaler is dan vloeibare gist zo uit de verpakking.Door een starter te maken bij vloeibare gist krijg je meer gistcellen en verhoog je de vitaliteit van de gist.
Omdat in een verpakking korrelgist meer gistcellen zitten en deze vrij vitaal zijn kan het maken van een starter bij korrelgist verkeerd uitpakken als de starter relatief klein is (bijvoorbeeld 0,5 tot 1 liter wort op een zakje gist). De suikers in de starter zijn dan snel op. Om te overleven gaat de gist interen op zijn reservestoffen. Hierdoor gaat de vitaliteit snel achteruit en vermenigvuldigt de gist minder makkelijk.

Anders gezegd je moet bij zowel vloeibare als korrelgist weten hoe je er mee moet omgaan.
Omdat je bij korrelgist geen starter hoeft te gebruiken is deze gist gemakkelijker in het gebruik. Het enige waar je op te letten hebt is de dosering. Hydrateren is niet nodig. Gewoon strooien volstaat.   

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.